Fongers BB 65 uit 1936 (maar dan iets kleiner) - 364-69
Geplaatst: 6 mei 2022, 17.52
Soms is het leuk om binnen het domein van de Fongers eenheidsworsten wat afwijkends aan te treffen zoals deze ‘BB 70’ uit 1934 die ik een paar jaar geleden een keertje op Marktplaats aantrof.
Deze ‘BB 65’ uit 1936 is er ook zo eentje, vandaar dat ik hem naar het digitale daglicht breng. De fiets zit gewoon in de bekende Fongers fabriekslak en heeft het juiste balhoofdtransfer. De fiets oogt dus in eerste instantie normaal en is een keertje op deze manier uit de Fongers fabriek gekomen als je het mij zou vragen.
De werkelijke framemaat van 55 cm strookt echter niet met wat er op de lug is ingeslagen, namelijk ‘BB 65’. Mijn theorie is dat de fiets ergens jaren ‘50 terug geweest is naar de fabriek en toen is verlaagd. Mogelijk ten behoeve van een fiets met hulpmotor. Een stevig BB frame heeft dan natuurlijk zo zijn voordelen.
Een paar typische kenmerken van een BB frame, zoals de brug in de achtervork en de Fongers ‘sliding’ trapas, zijn nog aanwezig. De voorvork is van eind jaren ‘50/begin jaren ‘60.
Deze ‘BB 65’ uit 1936 is er ook zo eentje, vandaar dat ik hem naar het digitale daglicht breng. De fiets zit gewoon in de bekende Fongers fabriekslak en heeft het juiste balhoofdtransfer. De fiets oogt dus in eerste instantie normaal en is een keertje op deze manier uit de Fongers fabriek gekomen als je het mij zou vragen.
De werkelijke framemaat van 55 cm strookt echter niet met wat er op de lug is ingeslagen, namelijk ‘BB 65’. Mijn theorie is dat de fiets ergens jaren ‘50 terug geweest is naar de fabriek en toen is verlaagd. Mogelijk ten behoeve van een fiets met hulpmotor. Een stevig BB frame heeft dan natuurlijk zo zijn voordelen.
Een paar typische kenmerken van een BB frame, zoals de brug in de achtervork en de Fongers ‘sliding’ trapas, zijn nog aanwezig. De voorvork is van eind jaren ‘50/begin jaren ‘60.