welk bouwjaar gazelle fiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
lindenmichel

welk bouwjaar gazelle fiets

Bericht door lindenmichel »

foto-4.JPG
foto-4.JPG (138.84 KiB) 15078 keer bekeken
Beste fietsliefhebbers,

Eerst maar even voorstellen: Ik ben michel en al heel lang stond er een oude fiets bij mijn ouders in de schuur. Onlangs heb ik besloten om deze op te knappen. Nou zou ik graag willen weten hou oud hij is, maar ik kan nergens een frame nummer vinden. Het gaat wel om een gazelle, want dat staat in het tandwiel. Verder staat op de voornaaf "gazelle" en op de achternaaf "torpedo". Op de trapas staat alleen het getal "8". Vanwege roest is niet alles goed te zien. Zie ook foto van het tandwiel. Kan iemand mij helpen?

Mvg. Michel
RVester

Re: welk bouwjaar gazelle fiets

Bericht door RVester »

Het framenummer zou op de lug onder het zadel moeten staan. Aan de Torpedonaaf is ook te dateren.
http://www.rijwiel.net/artdaten.htm <--
Dat Gazelle tandwiel werd volgens transportfiets.net gevoerd tussen 1912 en 1930.
http://www.transportfiets.net/2008/02/1 ... rktplaats/
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Michel,
Als dat tandwiel origineel is, gaat het in elk geval om een echt oude fiets, zeker voor ca 1930. De gazelle kenners hier weten het exact. Het framenummer geeft de doorslag: het staat er zeker in.
Nog even dit: ga vooral niet meteen het frame kaal schuren: oude gazelles zijn zeldzaam en teveel mensen halen de oorspronkelijke lak eraf om hem over te kwasten. Doodzonde.
Gewoon eerst rustig kijken wat je hebt, dan pas besluiten hoe je gaat restaureren.
Heb je nog wat meer (detil) fotos voor ons?

groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
lindenmichel

Hoi Maarten,

Ja, ik had al begrepen door wat rond te neuzen op het forum dat de originele lak een gevoelig puntje is. Overigens ben ik nog lang niet zover. Ik heb net de hele fiets gedemonteerd. Wat al een uitdaging op zich was. Ik zal nog wat foto's maken, maar het frame is een dames model, dus lijkt me geen transportfiets. Er zit wel een transportrek op de voorkant. Ook zijn de twee stangen aan de achterkant van het frame geschroefd, ipv gelast. Dat zegt ook wat over de leeftijd toch?

Rond de zadel pen zit er vrij veel roest maar ik kan daar geen frame nummer vinden.
lindenmichel

hier vast foto van de achternaaf. Er staat het getal 2.8 en 36.
Bijlagen
trapas.JPG
trapas.JPG (131.07 KiB) 15046 keer bekeken
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Michel,

De ingeslagen cijfers op de achternaaf gaan over de dikte en het aantal spaken. 2.8 staat voor spaakdikte G13 en 36 is het aantal spaakgaten.

De naaf is waarschijnlijk vervangen. Het 'geribbelde' type zonder oliepotje is het laatste model wat ze gemaakt hebben bij F&S. Ik weet niet precies wanneer ze daarmee begonnen zijn maar het is niet zo oud als het kettingblad.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
lindenmichel

Hah! Toch een frame nummer gevonden. Het zat onder een hele dikke laag verf, dus ik ben bang dat er al eerder over de originele lak geverfd is. Jammer!

Overigens heeft de achternaaf wel een olie nippel, staat alleen niet op de foto. Het is zo'n bolvormige nippel. Op de trapas staat 11 en 8. Hier het framenummer:

Kan iemand me op basis daarvan makkelijk vertellen uit welk jaar het frame komt?

Grt. Michel
Bijlagen
foto-6.JPG
foto-6.JPG (123.97 KiB) 14990 keer bekeken
lindenmichel

hier de trapas
Bijlagen
foto-5.JPG
foto-5.JPG (90.17 KiB) 14989 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Volgens de lijst van vereniging de Oude Fiets: 1928. Lekker oud voor een Gazelle!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
lindenmichel

Hoi Maarten,

Top! 1928. Dat klopt dan wel weer met het kettingblad. Leuk zeg. Dank voor het achterhalen!!

Grt. Michel
Plaats reactie