Chroom verwijderen door elektrolyse
Geplaatst: 25 jan 2013, 12.07
Ik heb een fietsframe uit de jaren 20 waar ik twee vernikkelde velgen in wil zetten. Die zijn moeilijk te krijgen. Gelukkig had ik nog een set mooie KronPrinz velgen uit de jaren 50. Verchroomd dus.
Onder het chroom zit een basislaag van nikkel, dit geldt voor alle oude verchroomde delen - hoe het met nieuw chroom is weet ik niet.
Eerst heb ik met zoutzuur geprobeerd het chroom eraf te krijgen. Bij de bouwmarkt kocht ik een liter 10% zoutzuur maar dat werkt niet. Via internet kun je 30% zoutzuur kopen maar het is prijzig, je hebt er vrij veel van nodig en het is ontzettend goor spul.
Nu ben ik met elektorlyse bezig en dat duurt lang, maar werkt goed.
Je neemt gewoon warm kraanwater en lost daar wat soda in op. Gewoon schoonmaaksoda uit de supermarkt. Iemand heeft het over 800 gram op 20 liter, ik doe het een beetje op gevoel. Is niet heel kritisch.
Verchroomde deel eventueel even opschuren met schuurpapiertje 600 en in de bak.
In de bak doe je ook een ijzeren plaat, ik heb een stuk staal erin gezet. Daar plaats je de negatieve pool van een stroombron op, in mijn geval een acculader.
De + pool zet je op het verchroomde werkstuk.
Als het werkt gaat het aan de - pool flink borrelen, zie fotos. Dat schijnt waterstofgas te zijn, daarom doe ik het onder de afzuigkap.
Je ruikt overigens niets.
Per velgdeel heb ik het er wel 10-15 minuten in. Je ziet goed het resultaat!
--TOEVOEGING:
- het werkt ook met koud water (20 graden) maar iets langzamer.
- Laatst sprak ik een chemicus over de vraag wat ik met het bad van soda moet, na gebruik. Belangrijk is dat je het mengsel wat overblijft een dagje laat bezinken. De chemische troep (het chroom) ligt nu op de bodem, die bindt met de soda. Het water bovenop wordt mooi helder en kun je wegeschenken, de prut onderop moet naar chemisch afval. Alles naar het chemisch afval is natuurlijk nog beter.
Met een origineel vernikkelde naaf ernaast zie je het verschil tussen chroom en nikkel goed.
De detailfoto van KRON PRINZ laat zien waar het al wel en nog niet is ontchroomd.
Onder het chroom zit een basislaag van nikkel, dit geldt voor alle oude verchroomde delen - hoe het met nieuw chroom is weet ik niet.
Eerst heb ik met zoutzuur geprobeerd het chroom eraf te krijgen. Bij de bouwmarkt kocht ik een liter 10% zoutzuur maar dat werkt niet. Via internet kun je 30% zoutzuur kopen maar het is prijzig, je hebt er vrij veel van nodig en het is ontzettend goor spul.
Nu ben ik met elektorlyse bezig en dat duurt lang, maar werkt goed.
Je neemt gewoon warm kraanwater en lost daar wat soda in op. Gewoon schoonmaaksoda uit de supermarkt. Iemand heeft het over 800 gram op 20 liter, ik doe het een beetje op gevoel. Is niet heel kritisch.
Verchroomde deel eventueel even opschuren met schuurpapiertje 600 en in de bak.
In de bak doe je ook een ijzeren plaat, ik heb een stuk staal erin gezet. Daar plaats je de negatieve pool van een stroombron op, in mijn geval een acculader.
De + pool zet je op het verchroomde werkstuk.
Als het werkt gaat het aan de - pool flink borrelen, zie fotos. Dat schijnt waterstofgas te zijn, daarom doe ik het onder de afzuigkap.
Je ruikt overigens niets.
Per velgdeel heb ik het er wel 10-15 minuten in. Je ziet goed het resultaat!
--TOEVOEGING:
- het werkt ook met koud water (20 graden) maar iets langzamer.
- Laatst sprak ik een chemicus over de vraag wat ik met het bad van soda moet, na gebruik. Belangrijk is dat je het mengsel wat overblijft een dagje laat bezinken. De chemische troep (het chroom) ligt nu op de bodem, die bindt met de soda. Het water bovenop wordt mooi helder en kun je wegeschenken, de prut onderop moet naar chemisch afval. Alles naar het chemisch afval is natuurlijk nog beter.
Met een origineel vernikkelde naaf ernaast zie je het verschil tussen chroom en nikkel goed.
De detailfoto van KRON PRINZ laat zien waar het al wel en nog niet is ontchroomd.