Dursley Pedersen maat 6 1908
Geplaatst: 30 okt 2022, 15.42
Een paar maanden geleden heb ik een authentieke Dursley Pedersen over kunnen nemen.
Ze stond in Schilde (BE) op me te wachten uiteen genomen en met een doos voor de kleinere onderdelen.
Een en ander was ontbrekend maar in grote lijnen wel een geheel. De vorige eigenaar had ook heel verdienstelijk al wat onderdelen bij de fiets kunnen vinden. Delen van spatborden en een goed zadel. Belangrijkste probleem met de fiets was dat de zadelbuizen die samen met de lange spaakvormige stangen driehoeken vormen afgebroken en slecht gerepareerd waren.
Ik heb dat nog eens over gedaan doormiddel van zilver solderen van nieuw tussen stukken met inwendige verstevigingen.
Zie foto van het kale frame. De soldeer lijntjes zijn nog zichtbaar Bij de opbouw merkte ik dat de versnelligsnaaf niet goed werkte. Het lichtste verzet was nergens te bekennen en de fiets trapte ook door in z`n drie.
Reden dus om wat altijd al een keer moest gebeuren nu ook eens echt te doen: een D.P. Versnellingsnaaf uit elkaar halen.
Gelukkig zijn er de nodige afbeeldingen van doorgesneden naven bekend. En bovendien staat op de meeste onderdelen de richting van losdraaien vermeld. Desondanks heb ik de naaf niet geheel uit elkaar kunnen krijgen. De losse as met twee tandwielen boven in het bakje is niet los gekomen.
De conus wilde niet los en de grip op het kleine vaste tandwiel om het dus los te kunnen draaien was te angstaanjagend. Stel dat er een tand af zou breken... Goed , voor het functioneren van de naaf was het ook niet nodig om alles los te halen. In dat geval geldt: ''do not repair what is not broken''.
.
Het belangrijkste euvel van de naaf was dat de dunne veer die zorgt dat de fijne vertanding aangedrukt wordt in de naaf vast geplakt zat in dik zwart vet
Heel de naaf had trouwens last van dat dikke vet. Na alles schoon te hebben gemaakt kon de naaf weer in elkaar. Punt van aandacht was nog de positie van de conus aan kettingkant.
Die bleek geheel tegen de spiebanen van de as aangedraaid te moeten worden.
Als dat niet het geval is dan is de positie en het traject van het zonnewiel niet juist en krijg je de lichte versnelling niet te pakken. De naven komen me heel robuust over. Goed gelagerd en met maar weinig hele fijne onderdeeltjes (veertjes en palletjes).
Het type freewheel is ook heel anders dan we kennen maar onverwoestbaar. Nu kan ik de fiets gaan afbouwen al zit ik nog met een spaak 15 (308 lang) te kijken. Daarmee moet het voorwiel worden opgebouwd
Er is een verzoek richting België maar het zal nog moeten blijken of daar iets uit komt.
In Engelse fietsen van rond 1910 was het een heel gebruikelijke maat. Maar ja dat is al een tijdje terug!
Ze stond in Schilde (BE) op me te wachten uiteen genomen en met een doos voor de kleinere onderdelen.
Een en ander was ontbrekend maar in grote lijnen wel een geheel. De vorige eigenaar had ook heel verdienstelijk al wat onderdelen bij de fiets kunnen vinden. Delen van spatborden en een goed zadel. Belangrijkste probleem met de fiets was dat de zadelbuizen die samen met de lange spaakvormige stangen driehoeken vormen afgebroken en slecht gerepareerd waren.
Ik heb dat nog eens over gedaan doormiddel van zilver solderen van nieuw tussen stukken met inwendige verstevigingen.
Zie foto van het kale frame. De soldeer lijntjes zijn nog zichtbaar Bij de opbouw merkte ik dat de versnelligsnaaf niet goed werkte. Het lichtste verzet was nergens te bekennen en de fiets trapte ook door in z`n drie.
Reden dus om wat altijd al een keer moest gebeuren nu ook eens echt te doen: een D.P. Versnellingsnaaf uit elkaar halen.
Gelukkig zijn er de nodige afbeeldingen van doorgesneden naven bekend. En bovendien staat op de meeste onderdelen de richting van losdraaien vermeld. Desondanks heb ik de naaf niet geheel uit elkaar kunnen krijgen. De losse as met twee tandwielen boven in het bakje is niet los gekomen.
De conus wilde niet los en de grip op het kleine vaste tandwiel om het dus los te kunnen draaien was te angstaanjagend. Stel dat er een tand af zou breken... Goed , voor het functioneren van de naaf was het ook niet nodig om alles los te halen. In dat geval geldt: ''do not repair what is not broken''.
.
Het belangrijkste euvel van de naaf was dat de dunne veer die zorgt dat de fijne vertanding aangedrukt wordt in de naaf vast geplakt zat in dik zwart vet
Heel de naaf had trouwens last van dat dikke vet. Na alles schoon te hebben gemaakt kon de naaf weer in elkaar. Punt van aandacht was nog de positie van de conus aan kettingkant.
Die bleek geheel tegen de spiebanen van de as aangedraaid te moeten worden.
Als dat niet het geval is dan is de positie en het traject van het zonnewiel niet juist en krijg je de lichte versnelling niet te pakken. De naven komen me heel robuust over. Goed gelagerd en met maar weinig hele fijne onderdeeltjes (veertjes en palletjes).
Het type freewheel is ook heel anders dan we kennen maar onverwoestbaar. Nu kan ik de fiets gaan afbouwen al zit ik nog met een spaak 15 (308 lang) te kijken. Daarmee moet het voorwiel worden opgebouwd
Er is een verzoek richting België maar het zal nog moeten blijken of daar iets uit komt.
In Engelse fietsen van rond 1910 was het een heel gebruikelijke maat. Maar ja dat is al een tijdje terug!