Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Wel een mooi fietsje, deze. Gratis in Winterswijk op te halen voor leden van onze club.
Heeft lang aan een zoldering gehangen maar moet nu weg.
Wie haalt hem op? Uiteraard niet voor verkoop of handel. Mail of pb mij maar, dan krijg je de gegevens.
groet! Maarten
Heeft lang aan een zoldering gehangen maar moet nu weg.
Wie haalt hem op? Uiteraard niet voor verkoop of handel. Mail of pb mij maar, dan krijg je de gegevens.
groet! Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
gereserveerd voor Charles
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Er is inmiddels contact geweest met de eigenaar.
Vrijdag ga ik de fiets ophalen.
Vrijdag ga ik de fiets ophalen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
De fiets staat inmiddels bij mij in de garage.
Best aardig compleet. Alleen de pedalen en de linker krank zijn niet aanwezig.
De staande achtervork is 3,5cm naar binnen gebogen maar dat komt wel weer goed.
Het zadel is min of meer uit elkaar gevallen dus dat is alleen nog maar met heel veel restauratiewerk te redden.
De kettingkast lijkt vervangen. Er zit een 'ritssluiting' aan de onderkant in plaats van de de bekende bolle haakjes.
De fiets is ooit begin jaren dertig nieuw aangeschaft door de grootmoeder van degene waar ik hem van gekregen heb. Zij heeft er zelf ook nog ongeveer 15 jaar op gefietst. Daarna is de fiets onder het plafond van de carport gehangen en nu staat de Burgers dus bij mij.
Op de achternaaf is niet veel meer informatie te vinden. Die moet ik nog een keer schoonmaken. De remhevel is van een Torpedo.
Het framenummer is 4578. Dat zou dus begin jaren dertig moeten zijn.
Het is mijn bedoeling om de fiets te demonteren en de staande achtervork te richten. De wielen zijn nog mooi recht. Overal even nieuwe kogels en vet in, alles poetsen en weer in elkaar.
Een andere krank heb ik al en ook een paar mooie pedaaltjes dus ik vermoed dat het weer een hele leuke fiets gaat worden.
Best aardig compleet. Alleen de pedalen en de linker krank zijn niet aanwezig.
De staande achtervork is 3,5cm naar binnen gebogen maar dat komt wel weer goed.
Het zadel is min of meer uit elkaar gevallen dus dat is alleen nog maar met heel veel restauratiewerk te redden.
De kettingkast lijkt vervangen. Er zit een 'ritssluiting' aan de onderkant in plaats van de de bekende bolle haakjes.
De fiets is ooit begin jaren dertig nieuw aangeschaft door de grootmoeder van degene waar ik hem van gekregen heb. Zij heeft er zelf ook nog ongeveer 15 jaar op gefietst. Daarna is de fiets onder het plafond van de carport gehangen en nu staat de Burgers dus bij mij.
Op de achternaaf is niet veel meer informatie te vinden. Die moet ik nog een keer schoonmaken. De remhevel is van een Torpedo.
Het framenummer is 4578. Dat zou dus begin jaren dertig moeten zijn.
Het is mijn bedoeling om de fiets te demonteren en de staande achtervork te richten. De wielen zijn nog mooi recht. Overal even nieuwe kogels en vet in, alles poetsen en weer in elkaar.
Een andere krank heb ik al en ook een paar mooie pedaaltjes dus ik vermoed dat het weer een hele leuke fiets gaat worden.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 17 feb 2023, 23.13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Wat voor letter staat er onder het framenummer?
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Daar heb ik helemaal niet op gelet en dus gemist.
Ik zal er morgen nog eens naar kijken en proberen een letter te vinden.
Door de info op de site https://burgers-enr.net/de-fietsen/dateren/ verwacht ik een C te vinden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
leuk! Weer eentje gered.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Ja, en ik begrijp dat dit er nog een is met spatborden zonder 'gootje'.
Als het goed is heeft deze fiets spatborden van 60 mm met een profieltje aan de rand maar ook daar zal ik morgen even naar kijken.
De spatbordsteuntjes zijn in't ieder geval aan de spatborden geklonken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Er is nergens een letter te vinden maar de spatborden hebben wel het bekende profiel. De transfers zijn beschadigd maar duidelijk Burgers.
Het is mij niet duidelijk waarom er geen letter bij staat.
Het is mij niet duidelijk waarom er geen letter bij staat.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk
Vandaag ben ik begonnen met het demonteren van de Burgers.
Op de linker crank en de pedalen na lijkt de fiets volledig origineel. George Chardon had een crankstel wat zo goed als identiek is als de crank die er nog op zat.
Er is niet veel mee gefietst en de fiets is waarschijnlijk altijd binnen gestald. Er is wel veel lak weg maar er is nergens veel roest ontstaan.
Er is ook duidelijk regelmatig gesmeerd.
Alleen de kettingkast was niet meer te redden. De jasbeschermers zouden nog wel gebruikt kunnen worden.
De achternaaf is een Torpedo met in alle onderdelen het stempel 37. Zelfs op het achtertandwiel. Ik ga er van uit dat het de originele naaf is en dus meteen een aanduiding voor het bouwjaar van de fiets. 1937.
Op het naafhuis en de remhevel staat het stempel Ho. En op de as staat Holl. Gemaakt voor Holland.
Het valt op dat het achterwiel vierkruis gespaakt is met spaak G14. De spaken zijn wel wat verroest maar verder is alles is zeer goede staat.
De trapas is een Bayliss Wiley 2C met een bus.
De as ziet er echt nog heel goed uit dus die mag blijven. Zelfs de kogels hoefden niet vervangen te worden.
De voornaaf is er een met hele mooie stofkapjes. Ze zijn niet geschroefd maar heel anders, steviger dan de dunne geklemde stofkapjes die je heel vaak ziet.
De pedalen zijn helaas verloren gegaan maar ik heb nog een paar hele mooi damespedalen waar ik Vredestein rubbertjes in heb gezet.
De staande achtervork heeft ooit een dreun te verwerken gekregen. Die is even gedemonteerd en was makkelijk weer in model te krijgen.
Wat daarbij opviel was dat de boutjes die de liggende en de staande achtervork met elkaar verbinden vierkante kopjes hebben. Dat zijn precies dezelfde als die van de onbekende transportfiets frames met het framenummer op de lug van de onderste parallelle buis.
Misschien dat iemand hier weet welke fietsfabrikanten dergelijke boutjes gebruikten. Als dat allen maar bij Burgers werd gedaan dan zijn die transportfietsframes ook bij Burgers gebouwd.
Hoe dan ook, het is een hele aardige nog lang niet versleten fiets met veel originele onderdelen.
Morgen overdag zal ik wat meer foto’s maken.
Op de linker crank en de pedalen na lijkt de fiets volledig origineel. George Chardon had een crankstel wat zo goed als identiek is als de crank die er nog op zat.
Er is niet veel mee gefietst en de fiets is waarschijnlijk altijd binnen gestald. Er is wel veel lak weg maar er is nergens veel roest ontstaan.
Er is ook duidelijk regelmatig gesmeerd.
Alleen de kettingkast was niet meer te redden. De jasbeschermers zouden nog wel gebruikt kunnen worden.
De achternaaf is een Torpedo met in alle onderdelen het stempel 37. Zelfs op het achtertandwiel. Ik ga er van uit dat het de originele naaf is en dus meteen een aanduiding voor het bouwjaar van de fiets. 1937.
Op het naafhuis en de remhevel staat het stempel Ho. En op de as staat Holl. Gemaakt voor Holland.
Het valt op dat het achterwiel vierkruis gespaakt is met spaak G14. De spaken zijn wel wat verroest maar verder is alles is zeer goede staat.
De trapas is een Bayliss Wiley 2C met een bus.
De as ziet er echt nog heel goed uit dus die mag blijven. Zelfs de kogels hoefden niet vervangen te worden.
De voornaaf is er een met hele mooie stofkapjes. Ze zijn niet geschroefd maar heel anders, steviger dan de dunne geklemde stofkapjes die je heel vaak ziet.
De pedalen zijn helaas verloren gegaan maar ik heb nog een paar hele mooi damespedalen waar ik Vredestein rubbertjes in heb gezet.
De staande achtervork heeft ooit een dreun te verwerken gekregen. Die is even gedemonteerd en was makkelijk weer in model te krijgen.
Wat daarbij opviel was dat de boutjes die de liggende en de staande achtervork met elkaar verbinden vierkante kopjes hebben. Dat zijn precies dezelfde als die van de onbekende transportfiets frames met het framenummer op de lug van de onderste parallelle buis.
Misschien dat iemand hier weet welke fietsfabrikanten dergelijke boutjes gebruikten. Als dat allen maar bij Burgers werd gedaan dan zijn die transportfietsframes ook bij Burgers gebouwd.
Hoe dan ook, het is een hele aardige nog lang niet versleten fiets met veel originele onderdelen.
Morgen overdag zal ik wat meer foto’s maken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.