Fongers damesrijwiel ? uit ?
Fongers damesrijwiel ? uit ?
Vandaag heb ik dit Fongers rijwiel opgehaald. Ik werd met name getriggerd door het oude remsysteem dat nog de taps toelopende remhevels heeft. Fongers deed dit volgens mijn huidige inzichten alleen op de duurste modellen tot +\- 1922. Het stuur is dus perfect voor de restauratie van de BB 60 uit 1908 van Dhr. Heldring.
Daar waar ik normaliter binnen no time een model en jaartal boven water heb stond ik deze keer toch echt met mijn mond vol tanden. Wat maken jullie er van?
Daar waar ik normaliter binnen no time een model en jaartal boven water heb stond ik deze keer toch echt met mijn mond vol tanden. Wat maken jullie er van?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2609
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
Ah leuk Jasper!
Inderdaad een model Groningen. Het enige type in die jaren met een BSA type trapas.
Wel met afwijkende schroefdraad maten .
Dat model had op haar best een stuur met klembandjes voor de remstangen dus deze zal vast terug zijn gehaald naar Fongers.
Ik denk dat toen het betere stuur met voor rem erop is gekomen (en latere spatborden etc).
Is de voornaaf uitgerust met schroefkapjes?
Super goed stuur idd voor de BB uit 1908.
Ik denk dat je onder op de bracket nog wel het barrelnummer zou kunnen vinden met wat geluk.
Al weet ik niet wanneer ze daarmee zijn begonnen.
Er is in ieder geval een relatie met het framenummer en leeftijd.
Dat heeft Herbert eens goed uitgezocht en staat ergens in het rijwiel.
Groeten,
Maarten
Inderdaad een model Groningen. Het enige type in die jaren met een BSA type trapas.
Wel met afwijkende schroefdraad maten .
Dat model had op haar best een stuur met klembandjes voor de remstangen dus deze zal vast terug zijn gehaald naar Fongers.
Ik denk dat toen het betere stuur met voor rem erop is gekomen (en latere spatborden etc).
Is de voornaaf uitgerust met schroefkapjes?
Super goed stuur idd voor de BB uit 1908.
Ik denk dat je onder op de bracket nog wel het barrelnummer zou kunnen vinden met wat geluk.
Al weet ik niet wanneer ze daarmee zijn begonnen.
Er is in ieder geval een relatie met het framenummer en leeftijd.
Dat heeft Herbert eens goed uitgezocht en staat ergens in het rijwiel.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2609
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
Ik lees net terug dat de barrelnummers pas vanaf 1921 werden toegepast en toen was model Groningen al verleden tijd.
Daarmee wordt het wel een lastige opgave vrees ik.
De eerste model Groningen damesfietsen hadden een knik in de ronde buis.
Zit er in het frame niet een gat voor de balhoofd klem met wieltje?
Daarmee wordt het wel een lastige opgave vrees ik.
De eerste model Groningen damesfietsen hadden een knik in de ronde buis.
Zit er in het frame niet een gat voor de balhoofd klem met wieltje?
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
Model Groningen is gemaakt tussen 1907 en 1919 en was het een na goedkoopste model van Fongers in die jaren; het model had geen stuurdemper (zie foto). Deze fiets is duidelijk terug geweest naar de fabriek ergens in de jaren 30 gezien de gemonteerde remmen, het chroom en het nieuwe biespatroon. Het is vreemd dat er geen framenummer in staat, misschien weggevijld door een onverlaat?
groet, Jos
groet, Jos
- Bijlagen
-
- Groningen D ca. 1910 compr..jpeg (32.75 KiB) 1540 keer bekeken
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
Ja, bijzonder dat het framenummer op de zadelpenlug ontbreekt. Maar net zo bijzonder lijkt mij de model ‘H’ aanduiding voor een model ‘D’ fiets (daar hoor ik nog niemand over) en de toevoeging van de balhoofdstrop en het duurdere remsysteem.
Mijn theorie is dat de fiets bij de, inderdaad overduidelijke revisie, van een herenmodel (maat 60) is omgebouwd naar een damesmodel (maat 55) en dat de lug waar het originele framenummer was ingeslagen is vervangen door eentje zonder framenummer. Het zou ook het ‘pinnetje’ verklaren dat zichtbaar is in de lug als extra versteviging. Van wegschuren of afvijlen zie ik niet echt sporen.
De voornaaf heeft overigens niet de ingeschroefde stofkapjes helaas.
Mijn theorie is dat de fiets bij de, inderdaad overduidelijke revisie, van een herenmodel (maat 60) is omgebouwd naar een damesmodel (maat 55) en dat de lug waar het originele framenummer was ingeslagen is vervangen door eentje zonder framenummer. Het zou ook het ‘pinnetje’ verklaren dat zichtbaar is in de lug als extra versteviging. Van wegschuren of afvijlen zie ik niet echt sporen.
De voornaaf heeft overigens niet de ingeschroefde stofkapjes helaas.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
In tweede instantie zag ik ook dat de modelaanduiding (H60) niet spoorde met het frame. Bijzonder dat deze (goedkope) herenfiets omgebouwd zou zijn naar een damesmodel. En ook dan is het vreemd dat het framenummer verwijderd zou zijn. Onlangs kreeg ik overigens (weer) twee vervalste 'Fongers' fietsen uit Indonesië digitaal toegestuurd. Zo nu en dan is het echt spoorzoeken...
-
- Berichten: 2609
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
Ach, wat grappig.
Hebben ze toch wel professioneel gedaan Die bovenste balhoofdlug ziet er echt goed uit .
Zou dat bij Fongers zijn gedaan?
Ik heb nog een Groningen D 60 frame (1915) liggen. Die heeft geen trapas.
Mocht je deze in de pan hakken voor je BB60 dan is die trapas nog wel interessant voor dat frame dat hier ligt.
Remmen zijn er eventueel al (met die bandjes om het stuur) en platte spatborden heb ik ergens op een BB60 zien zitten...
Hebben ze toch wel professioneel gedaan Die bovenste balhoofdlug ziet er echt goed uit .
Zou dat bij Fongers zijn gedaan?
Ik heb nog een Groningen D 60 frame (1915) liggen. Die heeft geen trapas.
Mocht je deze in de pan hakken voor je BB60 dan is die trapas nog wel interessant voor dat frame dat hier ligt.
Remmen zijn er eventueel al (met die bandjes om het stuur) en platte spatborden heb ik ergens op een BB60 zien zitten...
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
Dat zie ik als een mooie handreiking Maarten!
Daar komen we wel uit dan. Fijn dat zo’n object weer de nodige beweging creëert.
Ik ga de komende tijd wat extra gas geven ten aanzien van het complementeren van de 2 BB 60’s uit 1908 en 1917, wie weet tot wat voor vondsten dat nog meer gaat leiden.

Ik ga de komende tijd wat extra gas geven ten aanzien van het complementeren van de 2 BB 60’s uit 1908 en 1917, wie weet tot wat voor vondsten dat nog meer gaat leiden.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
ik heb een vergelijkbare fiets gehad. Ook een Fongers damesfiets met een onderste balhoofdlug met model H. Die fiets was afkomstig van een oude vrouw uit de Kamperstraat in Zwolle. die woonde vlak bij het bedrijf van Mulder. Mulder was een kleine fabrikant die eigen modellen maakte. Zijn zoons hebben me verteld dat hij zeker in en vlak na de oorlog fietsen maakte door frames aan te passen. Ik vermoed dat die fiets van mij ook door Mulder was aangepast door een bestaand frame uit elkaar te halen en de lugs te hergebruiken.
Mijn fiets had het zelfde remsysteem als deze fiets. Ik heb die fiets uiteindelijk gebruikt als donorfiets.
ik denk dat dit ook zo'n geval is. Komt de fiets soms uit de buurt van Zwolle? dan zou het ook "mulder fabrikaat" kunnen zijn. Maar er zullen vast wel meer bedrijven of fietsenmakers zijn geweest die dit deden in tijden van schaarste.
groet Theo
Mijn fiets had het zelfde remsysteem als deze fiets. Ik heb die fiets uiteindelijk gebruikt als donorfiets.
ik denk dat dit ook zo'n geval is. Komt de fiets soms uit de buurt van Zwolle? dan zou het ook "mulder fabrikaat" kunnen zijn. Maar er zullen vast wel meer bedrijven of fietsenmakers zijn geweest die dit deden in tijden van schaarste.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Fongers damesrijwiel ? uit ?
Dag Theo, mooie toevoeging! Dit rijwiel kwam uit Annen waar deze vele jaren op de zolder van een rijwielzaak heeft gestaan. De connectie met Mulder zou best een mogelijkheid kunnen zijn. Ik zal binnenkort eens checken of de fiets nog stickers of naamplaatjes heeft.
De Fongers fabriek lijkt overigens zelf ook flinke aanpassingen niet te hebben geschuwd bij revisies zoals al eens in een eerdere forumpost vastgesteld: viewtopic.php?p=49573&hilit=Fongers+BB+65#p49573
De Fongers fabriek lijkt overigens zelf ook flinke aanpassingen niet te hebben geschuwd bij revisies zoals al eens in een eerdere forumpost vastgesteld: viewtopic.php?p=49573&hilit=Fongers+BB+65#p49573
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl