Lely bakkerscarrier
Geplaatst: 1 dec 2022, 18.39
Dit is weliswaar het forum over Oude Fietsen, maar een bakfiets kan daar volgens mij ook wel bij.
Na mijn voorstelrondje onder het topic "even voorstellen" wil ik hier verder uitweiden over mijn “bakfietsproject".
Afgelopen zomer heb ik mij een zgn. "bakkerscarrier" aangeschaft. Een bakfiets met een motortje.
Fabrikaat P. vd Lely uit Den Haag.
Ik kocht de bakfiets eigenlijk een beetje op gevoel.
Het zag er niet slecht uit en e.e.a. leek redelijk compleet en niet versleuteld.
De banden waren plat, het motortje liep niet en over de historie was weinig bekend.
De bak was in goede staat met een mooie belettering. Het frame en de wielen waren niet doorgeroest en zagen er niet slecht uit. De koop was gauw gedaan en was ik in no-time eigenaar van een "bakkerscarrier".
P. van der Lely was een Nederlands auto- en fietsenmerk uit Den Haag.
Omstreeks 1900 bouwde Van der Lely een automobiel. Bekender is Van der Lely echter als producent van bakfietsen, brombakfietsen en invalidenvoertuigen. Het bedrijf Firma P. van der Lely was destijds gevestigd aan de Haagse Stille Veerkade. De fabriek heeft tot 1979 de productie volgehouden. (bron Wikipedia). Door een beetje te "googlen" vind je gauw al meer informatie over Lely.
De platte banden waren gauw verholpen. 2 stuks alleen maar lucht bij inpompen en de derde band was aan een nieuw ventielslangetje toe.
Daarna het motortje maar eens onderzocht. Fabrikaat JLO kende ik wel (van de bromfietsen) maar dit type motortje had ik nog nooit eerder gezien. Cilinderinhoud 48cc met type aanduiding FM48E.
Eerst de bougie eruit en kijken of de motor "los" is: Yes! Dan de duim in het bougiegat of er compressie is: Yes! Dan de bougie in de dop of er een vonk is: YES! Nu alleen nog brandstof.
Zit er nog wat in de tank: Yes! Bruikbaar: NO!!! De bakfiets heeft bijna 35 jaar stil gestaan dus ik ben bang dat de inhoud van de tank niet zo goed meer is. Er komt een bruin goedje uit met een verschrikkelijke stank. Dus eerst de tank maar eens reinigen met een hand vol bout en moeren en een beetje diesel. En schudden maar……. Na een keer of 5/6 de boel leegmaken en opnieuw vullen komt er gelukkig géén rotzooi meer uit en blijkt de tank nog mooi dicht te zijn. Nu schone tweetact benzine erin en drukken maar. Reeds na 5 meter drukken komen de plofjes uit de uitlaat en loopt het motortje. Dit zijn van die gelukkige momenten die je nooit vergeet!!
Eerst maar eens een paar rondjes gereden om een indruk te krijgen van het rijgedrag. Ik zal later in dit topic onregelmatieg verslag doen van de restauratie van deze toch wel bijzondere “bakkerscarrier”.
Na mijn voorstelrondje onder het topic "even voorstellen" wil ik hier verder uitweiden over mijn “bakfietsproject".
Afgelopen zomer heb ik mij een zgn. "bakkerscarrier" aangeschaft. Een bakfiets met een motortje.
Fabrikaat P. vd Lely uit Den Haag.
Ik kocht de bakfiets eigenlijk een beetje op gevoel.
Het zag er niet slecht uit en e.e.a. leek redelijk compleet en niet versleuteld.
De banden waren plat, het motortje liep niet en over de historie was weinig bekend.
De bak was in goede staat met een mooie belettering. Het frame en de wielen waren niet doorgeroest en zagen er niet slecht uit. De koop was gauw gedaan en was ik in no-time eigenaar van een "bakkerscarrier".
P. van der Lely was een Nederlands auto- en fietsenmerk uit Den Haag.
Omstreeks 1900 bouwde Van der Lely een automobiel. Bekender is Van der Lely echter als producent van bakfietsen, brombakfietsen en invalidenvoertuigen. Het bedrijf Firma P. van der Lely was destijds gevestigd aan de Haagse Stille Veerkade. De fabriek heeft tot 1979 de productie volgehouden. (bron Wikipedia). Door een beetje te "googlen" vind je gauw al meer informatie over Lely.
De platte banden waren gauw verholpen. 2 stuks alleen maar lucht bij inpompen en de derde band was aan een nieuw ventielslangetje toe.
Daarna het motortje maar eens onderzocht. Fabrikaat JLO kende ik wel (van de bromfietsen) maar dit type motortje had ik nog nooit eerder gezien. Cilinderinhoud 48cc met type aanduiding FM48E.
Eerst de bougie eruit en kijken of de motor "los" is: Yes! Dan de duim in het bougiegat of er compressie is: Yes! Dan de bougie in de dop of er een vonk is: YES! Nu alleen nog brandstof.
Zit er nog wat in de tank: Yes! Bruikbaar: NO!!! De bakfiets heeft bijna 35 jaar stil gestaan dus ik ben bang dat de inhoud van de tank niet zo goed meer is. Er komt een bruin goedje uit met een verschrikkelijke stank. Dus eerst de tank maar eens reinigen met een hand vol bout en moeren en een beetje diesel. En schudden maar……. Na een keer of 5/6 de boel leegmaken en opnieuw vullen komt er gelukkig géén rotzooi meer uit en blijkt de tank nog mooi dicht te zijn. Nu schone tweetact benzine erin en drukken maar. Reeds na 5 meter drukken komen de plofjes uit de uitlaat en loopt het motortje. Dit zijn van die gelukkige momenten die je nooit vergeet!!
Eerst maar eens een paar rondjes gereden om een indruk te krijgen van het rijgedrag. Ik zal later in dit topic onregelmatieg verslag doen van de restauratie van deze toch wel bijzondere “bakkerscarrier”.