De gekneusde vork van het franse karretje

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Maarten Waarlé

De gekneusde vork van het franse karretje

Bericht door Maarten Waarlé »

Michiel ,
Ik trek jouw vraag en nieuwsgierigheid (terecht en gewaardeerd overigens) even uit het gebroken frame verhaal.
De bewuste fiets van de omnmogelijk kapotte vork is een Rochet uit plm 1900-1905. Een frans frame van 65cm wat redelijk zeldzaam is .Die stokbroodvretertjes komen meestal niet boven de 1 meter 70cm.
Op de sterba site staat een (inmiddels verkochte) Rochet
die qua uitvoering een heel eind in de buurt komt van mijn fiets.

De staat van kompleetheid èn de staat van de onderdelen maakt dat ik van die fiets wel een lekker roestig Frans feer ding kan maken met goede rijeigenschappen overigens maar een echt authentieke gave machine zal het niet kunnen worden.

Kan zijn dat het voorlopig even de laaste fiets is want ik heb een ander machine gekocht.
Namelijk een Mathis personenwagentje met Weymann carrosserie.
Roestig frans wagentje
Roestig frans wagentje
006.JPG (383.1 KiB) 2315 keer bekeken
Weymann maakte speciale houten carrosserieen die met ijzeren beugels aan elkaar zaten Erg licht en flexibel en levensgevaarlijk bij aanrijdingen.
Maar dit gaat over een andere hobby dus
dit terzijde!

Ik maak nog foto`s van de Rochet als het iets voor gaat stellen.
Ik moet de trapas voorzien van bussen omdat losse crankspieen de as hebben doen afnemen en onrond hebben gemaakt ,rammel rammel. En een paar leen wielen moeten nog van nieuwe kogels en vet worden voorzien.
Mogelijk rij ik er op de komende tocht in Belgie.

Groet,
Maarten
Michiel Röben

Re: De gekneusde vork van het franse karretje

Bericht door Michiel Röben »

Haa, dan kan ik misschien eens wat terug doen... Auto's restaureren heb ik jaren gedaan tijdens mijn studie en dit ding heeft nog plaatwerk dat je zelfs met een brander nog kan bewerken. 1,2 mmm staal uit de Elzas? Zo'n ding is echt leuk om onder handen te nemen. Let op de remmen bij dit soort auto's die waren echt abobinabel slecht. Toffe bak man,

groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie