Gazelle 1954

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Gazelle 1954

Bericht door Debeer73! »

Er staat 55. 10 op de as
En inderdaad , tussen de 2 en de 3 zit een vrijloop
Geweldig zoveel kennis, :!:
"Beter is de vijand van het goede"
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Gazelle 1954

Bericht door Debeer73! »

Is het "heiligschennis" als ik de spatborden vervang door spatborden van een Gazelle uit 1962 ? ( Varkensneusje achter en voor spatbord met verchroomd "opzetgevalletje" (hoe noem je zo'n ding?)
"Beter is de vijand van het goede"
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Gazelle 1954

Bericht door Debeer73! »

Op de zadelbuis 'tegenover'het framenummer staat een 8 dus ik neem aan dat het een nummer 8 is
"Beter is de vijand van het goede"
ReinvB
Berichten: 417
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gazelle 1954

Bericht door ReinvB »

Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt, maar de nr 8 heeft normaal cranks met een groef. Het type stond op de tranfer op de zadelbuis, maar dat zal niet meer leesbaar of aanwezig zijn op deze fiets.Ook ge voorvork van de no 8 is wat afwijkend,wat smaller met gesmede uiteindes maar dat kan ik niet goed zien op de foto. Ik weet ook niet wanneer gazelle kwam met de vaste dynamobevestiging, maar het kan wel rond die tijd zijn met de luxere modellen.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle 1954

Bericht door Fongers1952 »

ReinvB schreef: 29 jun 2023, 22.09 Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt, maar de nr 8 heeft normaal cranks met een groef. Het type stond op de tranfer op de zadelbuis, maar dat zal niet meer leesbaar of aanwezig zijn op deze fiets.Ook ge voorvork van de no 8 is wat afwijkend,wat smaller met gesmede uiteindes maar dat kan ik niet goed zien op de foto. Ik weet ook niet wanneer gazelle kwam met de vaste dynamobevestiging, maar het kan wel rond die tijd zijn met de luxere modellen.
Ik vraag me af de cranks wel Gazelle cranks zijn. Ook de trapas is vervangen
Spatborden van een Gazelle uit 1962 lijkt mij een verbetering met wat er nou op zit.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Gazelle 1954

Bericht door Debeer73! »

Rein , ik meende een 8 te ontwaren die in de zadelbuis is geslagen, maar dat zal dan niet zo zijn. De 8 moet een transfer zijn begrijp ik aan jou
Fongers 1952 , op de cranks staat gazelle dus ... Trapas ...zeg het maar , ik heb Rein via facebook een foto van de trapas gestuurd
Ja de spatborden zullen zeker een verbetering zijn als ze passen , er komt dan ook een Gazelle slot op , met het sleuteltje in de midden , misschien ook iets te nieuw (?) Maar ik ben niet heel streng in de leer , mijn fiets heeft rvs velgen , tja ik zag liever zwarte maar rvs is wel zo praktisch...
De achternaaf is nog origineel ( 55. 10) en ik ga er van uit dat de voornaaf dat ook is
Ik neem aan dat de standaard ook standaard is .
De bevestiging van de voorlamp hoort die ook bij die tijd of ? Het lucifer lampje met scharniertje en knopje om hem open te doen vind ik ook leuk
De spatbord stang die er nu op zit loopt door als beschermbeugel voor het achterlicht , ik ga er van uit dat dat niet origineel is
Een Gazelle bel en zadel zouden dan natuurlijk ook nog mooi zijn .
Het originele gazelle voortandwiel ( met de hertjes ) zit nog verrassend goed in de olie
Ik vermoed dat de fiets voor dat hij 18 jaar geleden in stilstand kwam , nog kort daarvoor een opfrisbeurt heeft gehad .
Bedankt voor de reacties
"Beter is de vijand van het goede"
ReinvB
Berichten: 417
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gazelle 1954

Bericht door ReinvB »

Ik gebruiik eigenlijk geen facebook meer, maar mischien kun je de foto hier plaatsen. Hierbij een foto van een Thompson as zoals in een Gazelle 1 of in dit geval een model Dienst gemonteerd werden. Je ziet hier een borgmoer en daarachter de stofkap met cup die allemaal met de trapas meedraaien. Waarom de foto gespiegeld is weet ik ook niet.
Bijlagen
20230608_150449.jpg
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Gazelle 1954

Bericht door Debeer73! »

Foto volgt , stofkap en borgmoer draaien niet mee
"Beter is de vijand van het goede"
ReinvB
Berichten: 417
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gazelle 1954

Bericht door ReinvB »

Dan is het waarschijnlijk een zogenaamde BSA as, zeker in combinatie met deze cranks, een foto van het uiteinde van de voorvork is ook nodig, want dat was ook een onderscheidend kenmerk van een nr 8 , maar het eenvoudigere model A had ook een BSA as, een model P weet ik het eigenlijk niet van, die heb ik zelf nooit gehad. Maar het kan ook dat helemaal niet meeer te achterhalen is wat er ooit bijelkaar hoorde.
Debeer73!
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 sep 2021, 09.53
Locatie: Blesdijke

Re: Gazelle 1954

Bericht door Debeer73! »

Vanmorgen deze damesfiets gekocht
Mooi Gazelle slotje ! Knappe spatborden een lucifer dynamo ( zowel op deze als op mijn heren "54 zit een lucifer koplamp) verlichting werkt .
Een nieuwe binnen en buiten band ( modern ) en misschien kan ik de cranks overzetten...
ze zijn 1,5 cm korter , misschien passen ze ..
Ook nog een Gazelle bel ,
Jammergenoeg heeft ook deze dame Union trappers net als mijn heer .
Je kan niet altijd alles hebben
IMG-20230701-WA0020.jpg
"Beter is de vijand van het goede"
Plaats reactie