Onderhoud ketting.
Onderhoud ketting.
Respect your chain
1. In order to obtain maximum life and service
LUBRICATE FREELY
2. If you have an oil bath gear case see that an oil level is maintained that brings the bottom of the chain into the oil
3. If you have not an oil bath gear case take the chain off about every three months. Thoroughly clean in paraffin. Wipe dry and immerse in melted uredag or three parts tallow, one part bees wax or tallow alone. Work the chain about to get the melted lubricant well into the bearings. Solid lubricants of this kind will help to keep mud, grit and water from entering de bearings.
4. Keep the chain adjustment correct. Do not run the chain drum tight or to sleck. When the top is tight you should have about three quarters of en inch of vertical movement on the bottom side.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
1. In order to obtain maximum life and service
LUBRICATE FREELY
2. If you have an oil bath gear case see that an oil level is maintained that brings the bottom of the chain into the oil
3. If you have not an oil bath gear case take the chain off about every three months. Thoroughly clean in paraffin. Wipe dry and immerse in melted uredag or three parts tallow, one part bees wax or tallow alone. Work the chain about to get the melted lubricant well into the bearings. Solid lubricants of this kind will help to keep mud, grit and water from entering de bearings.
4. Keep the chain adjustment correct. Do not run the chain drum tight or to sleck. When the top is tight you should have about three quarters of en inch of vertical movement on the bottom side.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- Onderhoud ketting..jpg (161.06 KiB) 8426 keer bekeken
-
- Onderhoud ketting 2.jpg (153.66 KiB) 8427 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Onderhoud ketting.
Mooi!!!
Dat kettingvet kun je dus gewoon zelf mixen.
Dat kettingvet kun je dus gewoon zelf mixen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Onderhoud ketting.
Hoi Maarten,
Ik vond het wel een leuke.
En omdat ik laatst een verzamelaar tegenkwam die nog nooit had gehoord van de noodzaak om af en toe een druppel olie of een lik vet in draaiende delen te doen.
Ik realiseerde me dat sommige mensen gewoon niet weten dat je onderhoud kunt en moet plegen.
En daarnaast is het natuurlijk grappig dat mensen zelf hun smeermiddelen maakten.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik vond het wel een leuke.
En omdat ik laatst een verzamelaar tegenkwam die nog nooit had gehoord van de noodzaak om af en toe een druppel olie of een lik vet in draaiende delen te doen.

Ik realiseerde me dat sommige mensen gewoon niet weten dat je onderhoud kunt en moet plegen.

En daarnaast is het natuurlijk grappig dat mensen zelf hun smeermiddelen maakten.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Onderhoud ketting.
Heeft dit iets te maken met mijn verbaasde opmerking op jouw advies om voor elke flinke tocht enig druppels olie in de SA naaf te doen?Fotomaan schreef: En omdat ik laatst een verzamelaar tegenkwam die nog nooit had gehoord van de noodzaak om af en toe een druppel olie of een lik vet in draaiende delen te doen.![]()
Na demontage en volledige schoonmaak van de naaf monteer ik de delen weer voorzien van een laagje motorolie. Alles is dan redelijk vet. Ik denk dat ik na 1000 km pas weer een paar druppeltjes zou toevoegen. Teveel olie zal het vet uit de lagers kunnen verwijderen, volgens mij.
Als ik iets fout zie dan hoor ik dat graag.
Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Re: Onderhoud ketting.
Hoi Gerard,
Het zou heel wel zo kunnen zijn dat ik dat tegen jou gezegd heb omdat ik dat tegen iedereen zeg als het ter sprake komt.
Echt zeker weten doe ik het niet maar volgens mij doe je het goed. 1000km is dat een half jaar?
Twee keer per jaar een paar druppels (ééncc) olie lijkt mij een zeer adequate manier om slijtage en corrosie tegen te gaan en verzekerd te zijn van licht lopende delen zoals trapassen voornaven, balhoofden, ketting en tandwielen.
Zelf schraap ik mijn wijsheid wat smeermiddelen betreft proefondervindelijk bij elkaar.
Ik fiets ik al vier jaar met een Duomatic van F&S.
Dat is het tweede type zonder oliepotje. Er zitten echter wel twee kleine gaatjes in de stofkap aan de hevelkant waar het puntje van een oliespuitje precies inpast.
Daar gaat twee keer per jaar ongeveer 3cc motorolie in.
De laatste schoonmaakbeurt, nog niet zo lang geleden bracht aan het licht dat de hele naaf vol met dikke olie zat en er voor had gezorgd dat alle draaiende en aan slijtage onderhevige delen blonken als een spiegel.
Er was geen putje of corrosie te zien en dat terwijl er iedere dag minstens 10km mee wordt gefietst. Vandaag ook al weer 24km.
De kogelkooien heb ik licht ingevet met 'grease' van Castrol en toen de naaf weer in elkaar zat heb ik er een paar cc motorolie aan toegevoegd.
Af en toe moet ik wel een beetje poetsen omdat er smeermiddel aan de spaken zit maar daardoor kan ik een klein beetje inschatten wat er nog in zit.
Als ik denk dat het wat nodig heeft gaat er weer wat in.
Ervaring leert dat de kleine koon die bij veel naven aan de kettingkant zit het meest voor slijtage gevoelig is.
Bij een Torpedo vangt ie ook nog eens de kracht op die wordt uitgeoefend tijdens het remmen.
Die krijgt dus veel te verduren en zijn zonder smering zonder uitzondering verloren!
Dergelijke naven die onderhoud krijgen zoals is voorgeschreven in de gebruiksaanwijzing die er bij geleverd werd zijn duidelijk in het voordeel. En dat is zacht uitgedrukt.
Ik baseer dat op ervaring die ik op heb gedaan na meer dan 100 achternaven aan een inspectie en eventuele revisie onderworpen te hebben.
De gebruiksaanwijzing adviseert vóór iedere stevige rit een paar druppels olie.
Ik zal proberen om een foto van die tekst te maken maar dan moet ik eerst even zoeken.
Als bijvangst gaat en blijft een naaf met een terugtraprem daar beter van remmen.
Samen met afstellen is smeren hét middel om lang van je speelgoed te kunnen genieten.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het zou heel wel zo kunnen zijn dat ik dat tegen jou gezegd heb omdat ik dat tegen iedereen zeg als het ter sprake komt.

Echt zeker weten doe ik het niet maar volgens mij doe je het goed. 1000km is dat een half jaar?
Twee keer per jaar een paar druppels (ééncc) olie lijkt mij een zeer adequate manier om slijtage en corrosie tegen te gaan en verzekerd te zijn van licht lopende delen zoals trapassen voornaven, balhoofden, ketting en tandwielen.
Zelf schraap ik mijn wijsheid wat smeermiddelen betreft proefondervindelijk bij elkaar.
Ik fiets ik al vier jaar met een Duomatic van F&S.
Dat is het tweede type zonder oliepotje. Er zitten echter wel twee kleine gaatjes in de stofkap aan de hevelkant waar het puntje van een oliespuitje precies inpast.
Daar gaat twee keer per jaar ongeveer 3cc motorolie in.
De laatste schoonmaakbeurt, nog niet zo lang geleden bracht aan het licht dat de hele naaf vol met dikke olie zat en er voor had gezorgd dat alle draaiende en aan slijtage onderhevige delen blonken als een spiegel.
Er was geen putje of corrosie te zien en dat terwijl er iedere dag minstens 10km mee wordt gefietst. Vandaag ook al weer 24km.
De kogelkooien heb ik licht ingevet met 'grease' van Castrol en toen de naaf weer in elkaar zat heb ik er een paar cc motorolie aan toegevoegd.
Af en toe moet ik wel een beetje poetsen omdat er smeermiddel aan de spaken zit maar daardoor kan ik een klein beetje inschatten wat er nog in zit.
Als ik denk dat het wat nodig heeft gaat er weer wat in.
Ervaring leert dat de kleine koon die bij veel naven aan de kettingkant zit het meest voor slijtage gevoelig is.
Bij een Torpedo vangt ie ook nog eens de kracht op die wordt uitgeoefend tijdens het remmen.
Die krijgt dus veel te verduren en zijn zonder smering zonder uitzondering verloren!
Dergelijke naven die onderhoud krijgen zoals is voorgeschreven in de gebruiksaanwijzing die er bij geleverd werd zijn duidelijk in het voordeel. En dat is zacht uitgedrukt.
Ik baseer dat op ervaring die ik op heb gedaan na meer dan 100 achternaven aan een inspectie en eventuele revisie onderworpen te hebben.
De gebruiksaanwijzing adviseert vóór iedere stevige rit een paar druppels olie.
Ik zal proberen om een foto van die tekst te maken maar dan moet ik eerst even zoeken.
Als bijvangst gaat en blijft een naaf met een terugtraprem daar beter van remmen.
Samen met afstellen is smeren hét middel om lang van je speelgoed te kunnen genieten.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Onderhoud ketting.
Hoi Charles,
Dan zat ik er dus niet zo ver naast, met mijn gezond boeren verstand.
Maar bij jou is een 'flinke' rit geloof ik iets langer dan de 'flinke' ritten die ik maak.
Misschien haal ik de 85 per dag ook nog eens.
Groet,
Gerard.
Dan zat ik er dus niet zo ver naast, met mijn gezond boeren verstand.
Maar bij jou is een 'flinke' rit geloof ik iets langer dan de 'flinke' ritten die ik maak.
Misschien haal ik de 85 per dag ook nog eens.
Groet,
Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Re: Onderhoud Torpedo.
Hier nog wat tekst uit de gebruiksaanwijzing van een Torpedo achternaaf over het onderhoud daarvan.
Behandeling en handleiding voor demontage en montage.
In de fabriek is de naaf en in het bijzonder de remmantel van een rijkelijke voorraad smeerolie voorzien.
Aangezien vóór de naaf in gebruik genomen wordt doorgaans een aanzienlijke tijd verstrijkt, wordt aanbevolen de naaf voor ingebruikname door het oliepotje te smeren.
Bij normaal gebruik is het voldoende van tijd tot tijd enige druppels olie in de naaf te spuiten.
Bij voortdurende zware eisen is het aan de bevelen de naaf van tijd tot tijd te reinigen en opnieuw te smeren.
De rest van de handleiding is ook aardig om te lezen.
http://www.flickr.com/photos/transportf ... 439169970/
De tekst over 'iedere flinke rit' van de Duomatic moet ik nog vinden.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Behandeling en handleiding voor demontage en montage.
In de fabriek is de naaf en in het bijzonder de remmantel van een rijkelijke voorraad smeerolie voorzien.
Aangezien vóór de naaf in gebruik genomen wordt doorgaans een aanzienlijke tijd verstrijkt, wordt aanbevolen de naaf voor ingebruikname door het oliepotje te smeren.
Bij normaal gebruik is het voldoende van tijd tot tijd enige druppels olie in de naaf te spuiten.
Bij voortdurende zware eisen is het aan de bevelen de naaf van tijd tot tijd te reinigen en opnieuw te smeren.
De rest van de handleiding is ook aardig om te lezen.
http://www.flickr.com/photos/transportf ... 439169970/
De tekst over 'iedere flinke rit' van de Duomatic moet ik nog vinden.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Onderhoud Duomatic.
Hoi Iedereen,
Het onderhoud van de Duomatic wordt in de handleiding omschreven.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het onderhoud van de Duomatic wordt in de handleiding omschreven.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- CHW_6924.jpg (265.47 KiB) 8245 keer bekeken
-
- CHW_6920.jpg (389.84 KiB) 8245 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Onderhoud Duomatic.
Hallo Charles,
Het idiote is, dat de naaf Duomatic 101 geen remnaaf is. Dit ding wordt dus helemaal niet warm. Klaarblijkelijk was het teveel moeite om voor dit type naaf een aparte handleiding te schrijven. Eens in de paar maanden een paar drupjes is ruim voldoende. Tamelijk zeldzaam trouwens, dit type.........
http://www.velofilie.nl/Duomatics.htm
Groeten, Wiel
Het idiote is, dat de naaf Duomatic 101 geen remnaaf is. Dit ding wordt dus helemaal niet warm. Klaarblijkelijk was het teveel moeite om voor dit type naaf een aparte handleiding te schrijven. Eens in de paar maanden een paar drupjes is ruim voldoende. Tamelijk zeldzaam trouwens, dit type.........
http://www.velofilie.nl/Duomatics.htm
Groeten, Wiel