Beugelsloten 'the best'

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Fotomaan

Beugelsloten 'the best'

Bericht door Fotomaan »

Voor iedereen die zijn fiets regelmatig buiten stalt is er 'het beste slot' te koop voor minder dan € 20.-
Ik heb ze zelf al jaren en goede ervaringen. :P

http://www.slotenspeciaalzaak.nl/power1 ... -art4.html

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
slot.jpg
slot.jpg (152.98 KiB) 3911 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88

Re: Beugelsloten 'the best'

Bericht door Durabo88 »

Beste Charles,

Dat is een goeie en niet duur. Zelf gebruik ik kettingsloten, maar ik heb ook nog zo'n beugelslot van Axa. Ooit eens voor 10 euro bij de Aktion gekocht (koopje!).

Let bij kettingsloten er altijd op dat de schakels dikker dan 5 mm zijn. Ik heb er één die je alleen met een Gedore betonschaar met 1 meter lange armen open kunt krijgen. Met zo'n groot ding zal je iemand niet gewoon over straat zien lopen. ;) Dit weet ik omdat ik een keer met hulp van de brandweer mijn fiets terug moest halen, omdat de politie slechts een kleine betonschaar had. De dief had een heel dik slot om mijn fiets heen gedaan, dus zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Een dun Hema kettingslotje krijg je al met twee Bahco's of afgebroken fietsstandaard open. Dit is ook de reden dat je in de stad vaak fietsen met afgebroken standaard ziet. De schakel breekt op de lasnaad, waarna de rest openbuigt.

Gebruik nooit van die sloten met 'elleboogschakels', die knakken ze gewoon open, waarna ze de binnenkabel kapot knippen. Gebruik nooit kabelsloten, die knippen ze zo door (ongeacht de dikte). In de winkel lijken ze stevig, maar als je even op internet naar demonstratiefilmpjes van ex-fietsendieven kijkt, dan zie je hoe gemakkelijk het gaat.

Ringsloten zijn op zich prettig, maar maak 'm altijd nog eens extra aan de vaste wereld vast. Zeker als je ringslotje zo'n jaren 50 ding is, die licht binnen 5 minuten open. Studenten vertelden mij wel eens dat dergelijke sloten al met een flinke klap van de spaken open liggen. Die dunne slotjes worden gek genoeg nog steeds bij bijv. Halfords verkocht.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Napoleon

Re: Beugelsloten 'the best'

Bericht door Napoleon »

Excuus voor mijn late reactie, maar ik vond dat het toch gezegd moest worden. Misschien vervul ik hier mijn rol als student, misschien omdat ik gewoon veel van sloten weet/er veel ervaring mee heb.

Ik zou namelijk nooit, maar dan ook nooit een beugelslot aanraden. Al helemaal niet als het slot maar 20 euro is. Een fiets beschermen tegen dieven kost nu eenmaal geld, en je moet wel bereid zijn de investering te doen. Ik heb zelf een Axa Cherto 100, en dat is eigenlijk het enige slot waar ik mij 100% veilig bij voel (wellicht zit het in de naam ;) )

Waarom maak ik deze keuze? Hoe kom ik hierbij? Mijn achtergrond: ik ben fietsenmaker/verkoper in Utrecht. Ik lap oude fietsen op en verkoop ze door aan hoofdzakelijk internationale studenten. Deze studenten hebben een half jaar een fiets nodig om naar college en de kroeg te gaan, en willen er daarna vanaf. Ik raad ze (uiteraard) altijd aan een goed, duur, en degelijk slot te kopen. Want, in dit geval is duur vaak ook goed. Veelal volgen ze mijn adviezen niet op, immers: wie gaat er nou een slot kopen dat duurder of even duur is als de fiets die ze gekocht hebben? Dat doen ze al helemaal niet als ze maar een half jaar in Nederland zijn. Veel van mijn klanten zijn ook studenten die "de eerste keer" niet wilden luisteren. Wel leuk voor mijn portemonnee, niet zo leuk voor al die studenten.

De fietsendieven in Utrecht zijn gewiekst, elke dag vind ik bij Utrecht Centraal doorgeknipte sloten, of fietsen die onderdelen missen. Het gebeurt waar je bij staat. Utrecht is ook een stad waar fietsen aan hekken bij grachten worden gezet. Dat is de crux van het verhaal: dergelijke beugelsloten zijn binnen een minuut open te maken als ze ergens aan vast staan. Kwestie van het hek en de fiets als hefboom gebruiken, en de gemiddelde junk -en dus een andere Utrechtse student- heeft een nieuwe fiets. Niet leuk natuurlijk.

Het zal natuurlijk verschillen per stad, als ik met zo'n slot in Den Bosch (waar ik in het weekend ben) of Bergen op Zoom (waar ik vandaan kom) mijn fiets vastzet, word ik veelal uitgelachen.

De clou van je fiets beschermen is trouwens niet eens het duurste slot hebben: in kleinere steden zal zo'n beugelslot prima werken, maar in de grote steden is zoiets een lachertje. Drie keer wippen en het slot breekt los. De clou is dat je fiets altijd beter beveiligd moet zijn dan de fietsen naast de jouwe. Waarom ga ik dan toch voor zo'n slot van €50? Omdat dieven het dan niet eens proberen. Zo'n Cherto heeft schakels van 1 cm dik, dan gaat een dief liever voor een slecht kettingslot van de Big Bazaar o.i.d.
Bijlagen
Axa Cherto
Axa Cherto
cherot.jpg (15.33 KiB) 3666 keer bekeken
Plaats reactie