Pignon van onbekende constructie

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Sybren Dijkstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 mei 2024, 20.58

Pignon van onbekende constructie

Bericht door Sybren Dijkstra »

Hoi Forumlezers,

Poosje terug een Giant sportfiets op de kop getikt van 1985. Plaatje! En in mint conditie. Mijn vraag is de volgende. Op de fiets zit een freewheel vijf speed. Het freewheel zit vast doordat je het laatste krans met behul van een kettingzweep los of vast schroeft. Op het uiteinde van de body zit daarom schroefdraad. Nooit eerder gezien. Wilde een pignon monteren met een ander bereik. Omdat ik dit apparaat dus niet kon vinden de oplossing gezocht in kleinere voorbladen. Hoe noem je een pignon van deze constructie?
m-gineering
Berichten: 1455
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Pignon van onbekende constructie

Bericht door m-gineering »

Sybren Dijkstra schreef: 7 mei 2024, 01.24 Hoi Forumlezers,

Poosje terug een Giant sportfiets op de kop getikt van 1985. Plaatje! En in mint conditie. Mijn vraag is de volgende. Op de fiets zit een freewheel vijf speed. Het freewheel zit vast doordat je het laatste krans met behul van een kettingzweep los of vast schroeft. Op het uiteinde van de body zit daarom schroefdraad. Nooit eerder gezien. Wilde een pignon monteren met een ander bereik. Omdat ik dit apparaat dus niet kon vinden de oplossing gezocht in kleinere voorbladen. Hoe noem je een pignon van deze constructie?
Dat noem je vermoedelijk geen pignon maar een freehub. Klinkt als een UG

https://www.m-gineering.nl/cass3.htm
/Marten
Sybren Dijkstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 mei 2024, 20.58

Re: Pignon van onbekende constructie

Bericht door Sybren Dijkstra »

Nou zeg dat is snel. Dank voor de reactie en de foto’s met beschrijving: het is inderdaad een Uniglide!!
Dank!
m-gineering
Berichten: 1455
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Pignon van onbekende constructie

Bericht door m-gineering »

Sybren Dijkstra schreef: 7 mei 2024, 07.52 Nou zeg dat is snel. Dank voor de reactie en de foto’s met beschrijving: het is inderdaad een Uniglide!!
Dank!
Volgende keer: goedkope Shimano HG 7v cassette demonteren voor de tandwielen, de ene brede nok in de tandwieltjes smaller vijlen, en je kunt de 4 binnenste vervangen.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Pignon van onbekende constructie

Bericht door marco verbaant »

Uniglide cassettes (inderdaad geen pignon, wat een compleet freewheel is) maak je eenvoudig los met twee kettingzwepen...
Plaats reactie