Pagina 1 van 6
Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 10.06
door wvdaan
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 10.15
door maartenB
wat een super interessante constructie!
9 versnellingen dus?
Welke jaartallen staan er op de beide SA-naven?
Die crank kun je wellicht met slijpen en desnoods wat oplassen wel maken uit een mooie vette crank van de juiste lengte. De inslag van het merk heb je dan niet, wel het model.
succes!
Maarten
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 11.23
door wvdaan
maartenB schreef: ↑16 mei 2024, 10.15
wat een super interessante constructie!
Welke jaartallen staan er op de beide SA-naven?
Die crank kun je wellicht met slijpen en desnoods wat oplassen wel maken uit een mooie vette crank van de juiste lengte. De inslag van het merk heb je dan niet, wel het model.
Die constructie was eigenlijk ook de reden dat ik hem heb opgehaald. In totaal 9 versnellingen inderdaad. Of iig, ik heb de naaf nog niet nagelopen maar het voelt allemaal redelijk. De cluster heel speling en moet er dus sowieso al af. Hoe en wat zal ik nog moeten zien.
Achternaaf is van 1950, voornaaf niet gecontroleerd. Maar zal weinig verschillen.
Ik ga voor de crank eerst een passende vervanging zoeken. Het namaken staat voor de toekomst op m'n lijstje.
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 12.20
door m-gineering
wvdaan schreef: ↑16 mei 2024, 10.06De SA naaf heeft er drie, waar vervolgens een cluster van nog eens drie Tandwielen opgeschroefd zit. De meningen zijn verder verdeeld over het praktisch nut van deze opzet.
Brompton doet het tegenwoordig met 3 x 4!.
Het nut zit vooral in het feit dat je met een geschikte tandwielkeuze de enorme sprongen in de 3 versnellingsnaaf kunt halveren of in dit geval in drieen doen. Als 2 te licht en 3 te zwaar is heb je opeens verzetten daar tussen in (en een iets groter totaal bereik)
Maar je hebt ook alle elende van een derailleur en de wrijving van een naafversnelling als je wil argumenteren

Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 13.08
door wvdaan
m-gineering schreef: ↑16 mei 2024, 12.20
Maar je hebt ook alle elende van een derailleur en de wrijving van een naafversnelling als je wil argumenteren
Ja dat inderdaad. Keuzes he. De webpagina die ik heb bijgevoegd heeft het er ook over. Er staat vgm ook iets over de voordelen van inbouwbreedte en omdat de cluster kleiner is heb je minder 'parapluwerking'
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 13.57
door Bandenplakker
Het lijkt mij een extra lange crank. Of is dat gezichtsbedrog?
Dirk
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 19.17
door wvdaan
Bandenplakker schreef: ↑16 mei 2024, 13.57
Het lijkt mij een extra lange crank. Of is dat gezichtsbedrog?
Het is gezichtsbedrog. Totale lengte 190mm, en 165mm afstand tussen het middenvan de trapas en pedaalschroefdraad. Mocht iemand trouwens zoiets hebben houd ik me aanbevolen. Zou er iemand nog Aanraders hebben voor banden? Velg heeft een diameter van ongeveer 584mm en de velg is 22mm breed, 7mm hoge rand. Heb 40mm ruimte tussen het frame.
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 19.30
door m-gineering
wvdaan schreef: ↑16 mei 2024, 19.17
Bandenplakker schreef: ↑16 mei 2024, 13.57
Het lijkt mij een extra lange crank. Of is dat gezichtsbedrog?
Het is gezichtsbedrog. Totale lengte 190mm, en 165mm afstand tussen het middenvan de trapas en pedaalschroefdraad.
hart-hart is de enige relevante maat als je het over cranklengte hebt
Mocht iemand trouwens zoiets hebben houd ik me aanbevolen. Zou er iemand nog Aanraders hebben voor banden? Velg heeft een diameter van ongeveer 584mm
dat is dus 650B of 27,5" in newspeak,
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 20.57
door Durabo88
Leuk dat de fiets bij je terecht is gekomen. Ik vraag me wel af welke maat banden er op horen, want er lijkt veel ruimte voor brede banden te zijn.
Re: Levrier 1950's
Geplaatst: 16 mei 2024, 20.59
door wvdaan
Aha. Ik kon 27.5" banden wel vinden maar vooral met noppen. Wellicht dat 650b wat leuks oplevert