Poging revisie moderne pedalen

Voor alle off-topic zaken.
Durabo88

Poging revisie moderne pedalen

Bericht door Durabo88 »

Als ik een oude fiets restaureer, dan gaan alle lagers uit elkaar, schoonmaken, nieuwe balletjes en vet erin. Nou had ik aan mijn 'moderne fiets' een setje pedalen dat in enkele uitvoeringen bestaat. Het grootste verschil is de stofdop. Vroeger nog inschroefbaar, later een ingepersde dop. Bij mijn pedalen ontbrak er één van de doppen, waardoor niet meer verborgen werd dat het een gewoon 'moergeborgd' conusje heeft. Ik heb namelijk ook wel eens een modern pedaal gezien waar alles geperst op de as zat. Nu was het hopen dat de persdop aan de andere kant los kwam en dat lukte. Ze hebben het randje zo plat mogelijk gemaakt, dat het wat moeite kost om hem omhoog te wippen. De pedalen zijn nu gereviseerd en lopen weer soepel. Ik ga nog even kijken of ik een alternatieve persdop voor de 'kale' kant kan vinden. Dus we hebben weer onderdelen van de oud-ijzer gered op deze manier.

De pedalen die ik opgeknapt heb zijn een verouderde versie van onderstaande:
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... aluminium/
Sportief fietsend!
Durabo88

Re: Poging revisie moderne pedalen

Bericht door Durabo88 »

Net plastic eindpluggen bij Amazon gevonden, die normaal gebruikt worden om buizen van meubels af te dichten. Ik hoop ze morgen binnen te krijgen, zodat ik kan proberen of ze goed passen. Het is even wat anders dan die prachtige verchroomd stalen doppen van onze oldtimers.
Sportief fietsend!
Yancomotief92

Bericht door Yancomotief92 »

En dan heb je ook nog die klassiek ogende ondingen die je helemaal niet fatsoenlijk kunt reviseren...
images.jpg
images.jpg (7.26 KiB) 1371 keer bekeken
Dat is het mooie aan die oude fietsen, daar zitten onderdelen op die ontworpen zijn om lang mee te gaan.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Klopt. Ik heb een hekel aan weggooien van wat nog goed te maken is. Deze pedalen gaan weer nieuwe ronde mee en lopen 'als nieuw'. Omdat mijn vetspuitje na één pedaal leeg, was heb ik in het andere pedaal ander vet gedaan. Het wordt interessant studiemateriaal om te zien wat het beste is om pedalen mee te smeren. :D

De dopjes die ik als afdichting besteld had, zijn inmiddels binnen en passen prima!
Sportief fietsend!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Het dopje!
Bijlagen
IMG-20240613-WA0002.jpeg
IMG-20240613-WA0002.jpeg (458.94 KiB) 1361 keer bekeken
Sportief fietsend!
Fredkorpel

Bericht door Fredkorpel »

Mooie revisie!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Dankjewel. Het dopje was eigenlijk voor buizen van meubels bedoeld, maar past hier ook prima!
Sportief fietsend!
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Mooi werk!

Dat is toch de ultieme vorm van recycling: het product gewoon blijven gebruiken waarvoor het gemaakt is. :)

En goedkope spullen kunnen verrassen. Ik heb laatst bij een zending vanuit Duitsland uit nieuwsgierigheid een setje pedalen laten meekomen omdat ze er aardig uitzagen en maar €11 waren.

Ook bij nadere inspectie kon ik er weinig mis aan vinden. De reflectoren wip je er zo uit ten faveure van toeclips en de stofkapjes schroef je eraf voor onderhoud. Niet zo mooi afgewerkt als Mikashima's, maar voor minder dan eenderde van de prijs hoor je mij niet zeuren.

IMG_20240306_222623886~2.jpg
IMG_20240306_222623886~2.jpg (143.88 KiB) 1341 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Dat is het, gewoon door de balletjes en het vet te vervangen, je product gewoon op de oude vertrouwde manier door blijven gebruiken. Bij veel pedalen met plastic/rubber oppervlak slijt de grip snel weg. Dat heb ik bij deze niet vaak meegemaakt.

Die pedalen van jou ogen ook leuk. Wat is het merk en de webshop waar ze op staan? Dan laat ik ook een keer een setje komen.

Mvg, Y.
Sportief fietsend!
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Red Cycling Products, via Bikester. Die hebben ze niet meer, zo te zien. Maar wellicht elders nog verkrijgbaar.
Plaats reactie