Trapas voor Gazelle uit 1972

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Jcenthoven

Trapas voor Gazelle uit 1972

Bericht door Jcenthoven »

trapas 1972 Gazelle.jpg
trapas 1972 Gazelle.jpg (138.36 KiB) 1825 keer bekeken
Hallo,

Mijn naam is Jan Enthoven en ik werk bij Brompton in Londen. Ik probeer de oude Gazalle van mijn vader uit 1972 gaande te houden maar helaas is de trapas gebroken en ik kan geen nieuwe / vervanger vinden op het internet. Zou iemand mij kunnen helpen? De bearing cups zijn 38mm en bottom bracket afstand 70 mm. Ik denk dat de gehele lengte zo rond de 140 mm is.
Weet iemand soms waar ik zo'n trapas kan kopen. Verder weet iemand of een Sunrace BT08 soms zou passen?
vriendelijk bedankt, Jan
maartenB

Re: Trapas voor Gazelle uit 1972

Bericht door maartenB »

Hoi Jan, Welkom op het forum!

volgens mij is het kritische deel van Gazelle de diameter van de trapas, waar de cranks overheen schuiven. Dat kan 2/10e mm schelen met andere assen en dan krijg je het nooit goed gemonteerd. Dus wat is de diameter van de as? Daarna wil ik wel even voor je gaan zoeken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jcenthoven

Hallo Maarten,

Bedankt voor je bericht en je hulp. Met een schuifmaat gemeten en volgens mij is die diameter 15.8 mm. Kan dit?
Ik heb verder deze
trapas ebay.jpg
trapas ebay.jpg (228.22 KiB) 1759 keer bekeken
op ebay gevonden en die man zegt dat die 140 mm lang is. Ik heb hem net gevraagt om dezelfde diameter te meten. Maar dan moet ik de oude 38mm bearing shells en kogels gebruiken; kan dat?
Verder zoek ik ook een andere linker crank want die hebben ze op het vliegveld bij de controle verwijderd.
mvg, Jan
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Ik zou niet zo snel de moderne trapas met plastic persbussen gebruiken, omdat de as vaak aan de linker kant vrij kort is en je crank dan tegen je achtervork aan botst.
Sportief fietsend!
Jcenthoven

bedankt, goed punt.
Plaats reactie