Clément grand bi
-
Clément grand bi
Vandaag de Clément opgehaald uit België.
Geweldig oud ding met het nodige werk .
Ik heb geen framenummer kunnen vinden tot nu toe.
Het moet een vroege fiets zijn gezien de V profiel velgen.
Wel zijn de voor en achter naaf beide met kogels gelagerd in Clément gemerkte behuizing en dat zal niet voor1880 al de praktijk zijn geweest.
Wel een mooi detail dat later wel goed te lezen zal zijn.
Geweldig oud ding met het nodige werk .
Ik heb geen framenummer kunnen vinden tot nu toe.
Het moet een vroege fiets zijn gezien de V profiel velgen.
Wel zijn de voor en achter naaf beide met kogels gelagerd in Clément gemerkte behuizing en dat zal niet voor1880 al de praktijk zijn geweest.
Wel een mooi detail dat later wel goed te lezen zal zijn.
Re: Clément grand bi
Prachtige fiets Maarten. Met gelukkig wat werk want je hebt nogal wat weinig te doen
-
Hallo Maarten,
Mooie Hoge Bi is dat met mooie details , zal in je handen weer een mooie Hoge Bi worden, alvast veel plezier ervan,
Groetjes Hans
Mooie Hoge Bi is dat met mooie details , zal in je handen weer een mooie Hoge Bi worden, alvast veel plezier ervan,
Groetjes Hans
-
En nog wat foto`s
Het stuur is waarschijnlijk later rond gebogen. Als ik het op meet kom ik op 33 cm per helft.
Dat zou als rechte stuurstang weer een beetje aan de lange kant zijn dus ja.. wat zal het zijn geweest. IN de catalogus foto niet goed te zien maar om de head hoort een grote spiraalveer te zitten waaraan het zadelframe is opgehangen.
Ben wel benieuwd hoe dat fietst, zo`n verend zadel.
Naast de Clément heb ik ook de voorvork met wiel van een 54 inch Renard gekocht. Vroeg Frans merk ook. Maarten B wees me op de schroeven in de naaf, dat dat wel eens Renard zou kunnen zijn
Er is inderdaad een enkele Renard te vinden op oa Tontonvelo en met die schoeven. Waarschijnlijk kun je er afgebroken spaken makkelijker mee uit de naaf krijgen. De buitenkant met de schroeven deelt zich midden op de spaaklijn. Er staan nog enkele biezen op wat wel fraai is. De vork is massief en de head is open aan de voorkant.
Ik hoop ooit nog eens een goed voorbeeld van dit model fiets tegen te komen. Of het ooit weer een hoge bi wordt dat durf ik nu nog niet te zeggen.
groeten,
Maarten
Het stuur is waarschijnlijk later rond gebogen. Als ik het op meet kom ik op 33 cm per helft.
Dat zou als rechte stuurstang weer een beetje aan de lange kant zijn dus ja.. wat zal het zijn geweest. IN de catalogus foto niet goed te zien maar om de head hoort een grote spiraalveer te zitten waaraan het zadelframe is opgehangen.
Ben wel benieuwd hoe dat fietst, zo`n verend zadel.
Naast de Clément heb ik ook de voorvork met wiel van een 54 inch Renard gekocht. Vroeg Frans merk ook. Maarten B wees me op de schroeven in de naaf, dat dat wel eens Renard zou kunnen zijn
Er is inderdaad een enkele Renard te vinden op oa Tontonvelo en met die schoeven. Waarschijnlijk kun je er afgebroken spaken makkelijker mee uit de naaf krijgen. De buitenkant met de schroeven deelt zich midden op de spaaklijn. Er staan nog enkele biezen op wat wel fraai is. De vork is massief en de head is open aan de voorkant.
Ik hoop ooit nog eens een goed voorbeeld van dit model fiets tegen te komen. Of het ooit weer een hoge bi wordt dat durf ik nu nog niet te zeggen.
groeten,
Maarten
-
Ja, klopt, Zal wel weer een mooie fiets worden Hans . Het is weer eens wat anders ,zo`n Frans product. Ze hadden wat meer hun eigen koers in tegenstelling tot veel andere landen waar de Engelse fiets werd geimporteerd of gecopieerd.
Deze staat gepland voor najaar 2026/voorjaar 2027 Theo.
Maar je hebt gelijk er is veel te doen hier. gewoon stug doorgaan. het blijft fascinerende kost wat mij betreft.
Groeten,
Maarten
Deze staat gepland voor najaar 2026/voorjaar 2027 Theo.
Maar je hebt gelijk er is veel te doen hier. gewoon stug doorgaan. het blijft fascinerende kost wat mij betreft.
Groeten,
Maarten
mooi....en succes er mee 

- Loopt spaak
Mooie aankopen maarten. Proficiat!
Weer een prachtig project. Zo vul je je dagen, dagen, dagen! Succes.
DCR gaat nooit verloren....
Heel leuk dat je dat Renard achtige ding ook hebt meegenomen. De Howe is kennelijk ook weg want de man adverteert nu enkel nog met het kleine fietsje.
Jouw Clement lijkt qua constructie op een bepaalde fiets van Meyer. Op details zijn ze toch weer anders geloof ik. Je kent hem vast wel. Het stuur heeft daar ook een heel rare vorm en de rem is fascinerend. Die van jou werd volgens de catalogus zonder rem geleverd. Dat is ook vreemd.
De Meyer:
http://meyer-ball-bearings.other-countr ... ycles.net/
Jouw Clement lijkt qua constructie op een bepaalde fiets van Meyer. Op details zijn ze toch weer anders geloof ik. Je kent hem vast wel. Het stuur heeft daar ook een heel rare vorm en de rem is fascinerend. Die van jou werd volgens de catalogus zonder rem geleverd. Dat is ook vreemd.
De Meyer:
http://meyer-ball-bearings.other-countr ... ycles.net/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hallo Maarten,
Leuke fiets met genoeg uitdagingen om er weer iets moois van te maken.
De V-profiel velgen zijn toch ook wel apart.
In geval van nood: de echt oude Vespa's hadden verschillende grote, sterke veren die verschilden naargelang het model.
Groeten,
Bart
Leuke fiets met genoeg uitdagingen om er weer iets moois van te maken.
De V-profiel velgen zijn toch ook wel apart.
In geval van nood: de echt oude Vespa's hadden verschillende grote, sterke veren die verschilden naargelang het model.
Groeten,
Bart