project Husqvarna
Geplaatst: 21 jun 2024, 21.14
kleine introductie:
deze Husqvarna heb ik een jaar of 15 geleden gekocht samen met een oude deur waar ik geen korting op kreeg, maar wel deze fiets bij kon krijgen.
goede deal :- )
de banden waren geheel verweerd, en met een paar nieuwe banden heb ik hem als stadfiets gebruikt. de voorlamp deed het zelfs nog!
helaas ben ik (nog) niet zo handig met techniek, maar nu heb ik een superhandige achterbuurman bereid gevonden mij wat te leren en te helpen om deze fiets op te knappen.
ik had al wat op dit forum gelezen en ben daardoor na gaan denken wat ik ermee wil: (zoveel mogelijk) terug naar nieuwstaat, of 'gewoon' opknappen. ik was van plan hem gewoon netjes te maken en technisch weer fijn, maar de buur denkt dat we hem echt wel mooi kunnen spuiten in de originele kleur (ossenbloedrood) die we vonden tijdens het uit elkaar halen.
dus daar ga ik dan nu wel voor.
verchromen en zilver spuiten niet.
hier een paar foto's van de huidige situatie.
er zit een metalen tasje achterin de bagagedrager, dat hebben we open kunnen krijgen.
erin een platte roestige moersleutel, een half verweerd poetsdoekje en een roestig blikje met plakkertjes.
een leuke vondst!
er zit daar ook een soort houdertje, de buur denkt dat dat voor een pompje is. zit er niet meer bij. misschien vind ik dat nog ergens!
dit zadel opknappen wordt wel erg moeilijk denk ik. dus maar uitkijken naar een andere.
de leuke draaibel deed het niet meer. ik kon hem vrij makkelijk open krijgen en meteen de diagnose stellen: gebroken veertje! ook naar op zoek.
de koplamp heeft het altijd gedaan tot mijn grote verbazing en plezier. hoe heerlijk om weer het fijne geluid van een dynamo te horen in het donker! inmiddels heb ik het metaal van de voorlamp, het achterlichtje en de dynamo met staalwol alweer heel mooi glanzend gekregen en de buur heeft intussen het kunststof voorzichtig kunnen polijsten, waardoor het nu nog wel wat geel, maar toch zeker doorschijnend is!
het bagagerek boven het voorwiel heb ik er ook al afgehaald.
het merkschildje heb ik er netjes af kunnen krijgen (met behoud van de minischroefjes), zodat dat stuk van het stuur ook goed schoongemaakt kan worden. hieronder zagen we goed wat de oorspronkelijke kleur van de fiets was.
ik heb geleerd hoe het kan dat de stuurpen zo stevig in het frame zit en dat je deze niet zomaar eruit kunt trekken, maar eerst een tik nodig heeft zodat het tapse stukje dat het gespleten stuk uit elkaar drukt zodat het knelt, eruit schiet.
(voor jullie vast niks nieuws, maar ik schrijf het hier even op zodat ik het zelf onthoud).
ook heb ik de slijptol leren gebruiken (voor de schroeven die zich niet gewonnen gaven) en weet ik nu waarom het zo lang duurt om een moer af te draaien van een heel fijne schroefdraad.
allerbelangrijkste les: ondanks dat Links in principe (!) Los is, is Links soms Vast. zo verloren we een tussenring aan de stuurpen...
inmiddels ligt de fiets in honderd stukken op de brug: iemand heeft ooit de fiets deels (?) zilver geprobeerd te schilderen.
de ketting eraf krijgen was moeilijk. het 'visje' zat verklonken, dus die moest eraf geslepen. hij is nu los en ik heb geen idee hoe die dan weer aan elkaar moet, maar dat weet de buur.
sommige Husqvarna's hebben een buitengewoon mooie kettingkast (zie ook ansichtkaart Husqvarna op dit forum). helaas heeft mijn fiets een saaie... misschien kan ik aan zo'n hele mooie kettingkast komen en ik denk dat ik die dan toch wel stiekem op deze fiets zet!
het achterlichtje is van supermooi dieprood glas en blijkt het (aan een losse accu getest) ook nog stralend te doen! de bedrading van beide lampen moet even helemaal opnieuw.
volgende week gaan we verder!
dan zal ik ook even foto's maken van de hoogglanzende lampen en bel.
deze Husqvarna heb ik een jaar of 15 geleden gekocht samen met een oude deur waar ik geen korting op kreeg, maar wel deze fiets bij kon krijgen.
goede deal :- )
de banden waren geheel verweerd, en met een paar nieuwe banden heb ik hem als stadfiets gebruikt. de voorlamp deed het zelfs nog!
helaas ben ik (nog) niet zo handig met techniek, maar nu heb ik een superhandige achterbuurman bereid gevonden mij wat te leren en te helpen om deze fiets op te knappen.
ik had al wat op dit forum gelezen en ben daardoor na gaan denken wat ik ermee wil: (zoveel mogelijk) terug naar nieuwstaat, of 'gewoon' opknappen. ik was van plan hem gewoon netjes te maken en technisch weer fijn, maar de buur denkt dat we hem echt wel mooi kunnen spuiten in de originele kleur (ossenbloedrood) die we vonden tijdens het uit elkaar halen.
dus daar ga ik dan nu wel voor.
verchromen en zilver spuiten niet.
hier een paar foto's van de huidige situatie.
er zit een metalen tasje achterin de bagagedrager, dat hebben we open kunnen krijgen.
erin een platte roestige moersleutel, een half verweerd poetsdoekje en een roestig blikje met plakkertjes.
een leuke vondst!
er zit daar ook een soort houdertje, de buur denkt dat dat voor een pompje is. zit er niet meer bij. misschien vind ik dat nog ergens!
dit zadel opknappen wordt wel erg moeilijk denk ik. dus maar uitkijken naar een andere.
de leuke draaibel deed het niet meer. ik kon hem vrij makkelijk open krijgen en meteen de diagnose stellen: gebroken veertje! ook naar op zoek.
de koplamp heeft het altijd gedaan tot mijn grote verbazing en plezier. hoe heerlijk om weer het fijne geluid van een dynamo te horen in het donker! inmiddels heb ik het metaal van de voorlamp, het achterlichtje en de dynamo met staalwol alweer heel mooi glanzend gekregen en de buur heeft intussen het kunststof voorzichtig kunnen polijsten, waardoor het nu nog wel wat geel, maar toch zeker doorschijnend is!
het bagagerek boven het voorwiel heb ik er ook al afgehaald.
het merkschildje heb ik er netjes af kunnen krijgen (met behoud van de minischroefjes), zodat dat stuk van het stuur ook goed schoongemaakt kan worden. hieronder zagen we goed wat de oorspronkelijke kleur van de fiets was.
ik heb geleerd hoe het kan dat de stuurpen zo stevig in het frame zit en dat je deze niet zomaar eruit kunt trekken, maar eerst een tik nodig heeft zodat het tapse stukje dat het gespleten stuk uit elkaar drukt zodat het knelt, eruit schiet.
(voor jullie vast niks nieuws, maar ik schrijf het hier even op zodat ik het zelf onthoud).
ook heb ik de slijptol leren gebruiken (voor de schroeven die zich niet gewonnen gaven) en weet ik nu waarom het zo lang duurt om een moer af te draaien van een heel fijne schroefdraad.
allerbelangrijkste les: ondanks dat Links in principe (!) Los is, is Links soms Vast. zo verloren we een tussenring aan de stuurpen...
inmiddels ligt de fiets in honderd stukken op de brug: iemand heeft ooit de fiets deels (?) zilver geprobeerd te schilderen.
de ketting eraf krijgen was moeilijk. het 'visje' zat verklonken, dus die moest eraf geslepen. hij is nu los en ik heb geen idee hoe die dan weer aan elkaar moet, maar dat weet de buur.
sommige Husqvarna's hebben een buitengewoon mooie kettingkast (zie ook ansichtkaart Husqvarna op dit forum). helaas heeft mijn fiets een saaie... misschien kan ik aan zo'n hele mooie kettingkast komen en ik denk dat ik die dan toch wel stiekem op deze fiets zet!
het achterlichtje is van supermooi dieprood glas en blijkt het (aan een losse accu getest) ook nog stralend te doen! de bedrading van beide lampen moet even helemaal opnieuw.
volgende week gaan we verder!
dan zal ik ook even foto's maken van de hoogglanzende lampen en bel.