Locomotief 1949

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Beau-Velo
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Locomotief 1949

Bericht door Beau-Velo »

Onlangs afgerond project Locomotief sport uit 1949.
Gekocht in Amsterdam van de neef van de eerste Eigenaar.
Ik ging eigenlijk naar Amsterdam om een Donor te kopen (spatborden kettingkast) voor een project kruisframe.
Maar eerst een mooi verhaal van een Zeeuw die na de oorlog naar Amsterdam trok voor een baan in de haven.
En in 1949 deze fiets voor zijn vrouw kocht als hele investering. De Locomotief werd door deze mensen als een dure chiquere fiets gezien als het gewone spul in die tijd. Mooie gedachten. Zuinig op geweest maar wel als werkpaard gebruikt.
De zadelbuis beschadigd door een flink ketting slot de bagagedrager had haast geen lak meer.
De fiets had twee verschillende aluminium velgen. Dus toch wel wat mee gebeurd door de tijd. Maar dan ook tot in de jaren 90 gebruikt door de eerste eigenaresse. De neef waar ik van kocht heeft de fiets om die reden bewaard. De trots van zijn tante.
Maar na 3 verhuizingen en te klein toch maar op Mp. Waar er alleen maar onderdelen sprokkelaars op boden.
Net als ik. Voor €40,00 was ik eigenaar. En met dat verhaal in mijn hoofd naar Eindhoven.
Daar eens goed bekeken en een week in de takels gehangen. Een beetje poetsen gaf hem zijn glorie terug.
Dus toch maar een opknap beurt geven. Kan altijd nog een donor worden.
Vervolgens een donor gekocht voor deze donor. Moesten wel 2 dezelfde velgen in. De Locomotief special gaf me nog een extra boost om deze te bewaren. Al domineerde Locomotief al een tijdje in mijn werkplaatsje.
Van de drie dezelfde velgen die ik nu had waren er twee krom en even geen behoefte om nog een donor te kopen.
Vandaar dat er nu een Chrome velgen inzitten die ik nog had staan. Remmen en het stuur van de donor waren mooier.
Maar ja velg remmen op chrome? Zolang het niet regent! Laatst las ik hier over rain cheaters remblokjes met een reepje leer erin verwerkt. Nog steeds niet denderend. Dus het kan zijn dat mijn vrouw en Locomotief binnenkort de Loire in verdwijnt.
Deze fiets gaat mee naar Anjou velo vintage. Nee ben haar niet beu!
Het origineel had een vrijloop naafje maar deze sport was er ook met SA 3 speed. En om die die Loire vallei weer uit te komen is zo’n versnelling best fijn. En het is tenslotte een sport! En om dat sportieve nog een klein beetje te benadrukken heb ik die bagagedrager waar geen lak meer op zat van alles wat er op vervoerd was ook maar weg gelaten.
Afgekeken van een Engelse roadster. Maakt het deze fiets toch wat sportiever.
Dat Metalen kettingkastje zat er af fabriek op nooit eerder op een Locomotief gezien. (De prototypes Solex uit 1946 hadden deze ook) dit maakte wel dat ik niet lekker mijn SA kabel kwijt kon. Maar ondanks wat scherpe hoek schakelt hij prima.
Misschien had ik de simpelere variant met volledig buiten kabel tot de achtervork moeten gebruiken. Maar dat vond ik niet chique. (BeauVelo) het zadel was een niet al te comfortabel meer van Lepper wat mooi staat maar geen vriendjes wordt met mijn vrouw. Vandaar de Brooks Flyer. De verlichtingset met vrij flinke Bosch koplamp zat erop dus die heb ik behouden. En vind het ook wel staan. Banden zijn nieuwe Schwalbe Delta cruisers zonder reflectie.
Ik ben blij dat ik dit super licht rijdende leuke fietsje gered heb. Ook al zijn er in de tijd twee van dit soort Parallel frame Locomotieven gesneuveld om andere weer aan het rijden te houden. Qua kosten ben ik ongeveer €125,00 armer inclusief Brooks Flyer van Mp.
Ben benieuwd of de 26” parallel fietsen ooit boven de €25,00 status uitkomen qua liefhebberij. Deze mag nog een ronde mee in ieder geval.
Groeten Martijn
Bijlagen
IMG_2088.jpeg
IMG_2088.jpeg (602.95 KiB) 1115 keer bekeken
IMG_2089.jpeg
IMG_2089.jpeg (655.49 KiB) 1115 keer bekeken
IMG_2090.jpeg
IMG_2090.jpeg (658.25 KiB) 1115 keer bekeken
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 804
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief 1949

Bericht door non-fixie »

Mooi man! Leuke fiets geworden!
Beau-Velo schreef: 22 jun 2024, 13.09 Dus het kan zijn dat mijn vrouw en Locomotief binnenkort de Loire in verdwijnt.
Die kans is bij AVV sowieso wel aanwezig als je een beetje leuk meedoet en al je bonnetjes gebruikt bij de "ravitaillering". Niet te dicht langs de kant rijden! :lol:
Bijlagen
AVV '23 met Fabio.jpg
AVV '23 met Fabio.jpg (301.73 KiB) 1110 keer bekeken
Beau-Velo
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Re: Locomotief 1949

Bericht door Beau-Velo »

Er klaar voor inclusief water om te spoelen.
Heb er daar al heel wat zien zwalken inderdaad. Wij hebben getraind! 😵‍💫
Bijlagen
IMG_2098.jpeg
IMG_2098.jpeg (739.62 KiB) 1094 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2682
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Locomotief 1949

Bericht door Durabo88 »

Het is een erg leuke fiets, maar de gemiddelde damesfiets zal meestal als sloper eindigen, daar er te weinig dames aan deze liefhebberij meedoen. Misschien zijn de omafiets en het priesterrijwiel een uitzondering door de lage instap, die voor de oudere heren als prettig kan worden ervaren.
Sportief fietsend!
Beau-Velo
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Re: Locomotief 1949

Bericht door Beau-Velo »

Dan moeten we pleiten voor meer dames op de oude fiets! Op het to do lijstje van de voorzitter!
Om te beginnen bouw/koop iets moois voor je eigen vrouw en neem haar mee uit fietsen.
Straks zijn er geen oude dames fietsen meer over!
Maarten Waarlé
Berichten: 2446
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Locomotief 1949

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, maar mijn vrouw (vriendin beter) wil niet mee fietsen.
Ze rijdt trouwens dagelijks en met plezier en ook trots op een locomotief super de luxe uit 1954 . Dat dan weer wel..
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 804
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief 1949

Bericht door non-fixie »

Bovenstaande foto is door mevrouw non-fixie gemaakt. Die reed mee. Op haar Zieleman mixte. :)

Mario en Fabio.jpg
Mario en Fabio.jpg (253.12 KiB) 1046 keer bekeken

Ze vond oude fietsen aanvankelijk vooral een "leuke hobby voor haar man". Totdat ze meeging met mij naar L'Eroica in Italië in 2013. Dat maakte wel indruk. Dat was leuk! En bij het volgende evenement, de RetroRonde van Vlaanderen in 2014, waar ik aanvankelijk alleen mee zou doen, kocht ze een wollen wielertruitje, een petje, en reed ze zelf ook mee.

Sindsdien bepaalt zij waar we heen gaan en wanneer. Aan mij om te zorgen dat er een passende fiets gereed staat. En als die dan ook nog een beetje in de smaak valt bij andere mannen, dan scoor ik bonuspunten. :)

retroronde2018_2.jpg
retroronde2018_2.jpg (329.69 KiB) 1046 keer bekeken

Dit jaar voor ons de RetroRonde (vorig weekend), Eroica Germania (medio augustus) en L'Eroica in Gaiole (eerste weekend in oktober).
Beau-Velo
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Re: Locomotief 1949

Bericht door Beau-Velo »

Mevrouw BeauVelo hield ook niet zo van fietsen tot we Velo vintage ontdekten en in tijdens corona knooppunten routes in mooie streken van NL gingen rijden. Een heerlijk fietsend gerestaureerd Locomotief kruisframe moest toch wat kleurrijker worden omdat mijn gekleurde porteurtjes meer aandacht kregen. Sindsdien al heel wat leuks gebouwd en zelf mijn schoonmoeder enthousiast gekregen. Dit jaar toch weer een zwarte op Velo vintage en ging de aandacht naar mijn naar eigen inzicht gerestaureerde Gazelle kruisframe.
Dus je raad het al volgend jaar een locomotief tour de France/Italia in een vel kleurtje.
En zo kan meneer beauVelo geoorloofd fietsjes bouwen en bestaat de collectie bijna voor de helft uit damesfietsen. Dus heren van de oude fiets je mot er wel wat voor doen!
Bijlagen
IMG_4399.jpeg
IMG_4399.jpeg (851.52 KiB) 986 keer bekeken
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 804
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Locomotief 1949

Bericht door non-fixie »

Beau-Velo schreef: 3 jul 2024, 22.24 En zo kan meneer beauVelo geoorloofd fietsjes bouwen en bestaat de collectie bijna voor de helft uit damesfietsen.
Precies. Zó werkt dat. :D

Leuke foto trouwens.
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 674
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: Locomotief 1949

Bericht door fietshobbyist »

Beau-Velo schreef: 22 jun 2024, 13.09 het zadel was een niet al te comfortabel meer van Lepper wat mooi staat maar geen vriendjes wordt met mijn vrouw. Vandaar de Brooks Flyer.
Al lijkt me madame Beau niet de kleinste en het kan zijn dat ze met haar knieën tegen het stuur komt, maar ik doe zelf altijd de zadelstrop aan de voorkant van een zadelpen. En het zadel zelf ook vlakker gemonteerd.
Plaats reactie