Locomotief 1949
Geplaatst: 22 jun 2024, 13.09
Onlangs afgerond project Locomotief sport uit 1949.
Gekocht in Amsterdam van de neef van de eerste Eigenaar.
Ik ging eigenlijk naar Amsterdam om een Donor te kopen (spatborden kettingkast) voor een project kruisframe.
Maar eerst een mooi verhaal van een Zeeuw die na de oorlog naar Amsterdam trok voor een baan in de haven.
En in 1949 deze fiets voor zijn vrouw kocht als hele investering. De Locomotief werd door deze mensen als een dure chiquere fiets gezien als het gewone spul in die tijd. Mooie gedachten. Zuinig op geweest maar wel als werkpaard gebruikt.
De zadelbuis beschadigd door een flink ketting slot de bagagedrager had haast geen lak meer.
De fiets had twee verschillende aluminium velgen. Dus toch wel wat mee gebeurd door de tijd. Maar dan ook tot in de jaren 90 gebruikt door de eerste eigenaresse. De neef waar ik van kocht heeft de fiets om die reden bewaard. De trots van zijn tante.
Maar na 3 verhuizingen en te klein toch maar op Mp. Waar er alleen maar onderdelen sprokkelaars op boden.
Net als ik. Voor €40,00 was ik eigenaar. En met dat verhaal in mijn hoofd naar Eindhoven.
Daar eens goed bekeken en een week in de takels gehangen. Een beetje poetsen gaf hem zijn glorie terug.
Dus toch maar een opknap beurt geven. Kan altijd nog een donor worden.
Vervolgens een donor gekocht voor deze donor. Moesten wel 2 dezelfde velgen in. De Locomotief special gaf me nog een extra boost om deze te bewaren. Al domineerde Locomotief al een tijdje in mijn werkplaatsje.
Van de drie dezelfde velgen die ik nu had waren er twee krom en even geen behoefte om nog een donor te kopen.
Vandaar dat er nu een Chrome velgen inzitten die ik nog had staan. Remmen en het stuur van de donor waren mooier.
Maar ja velg remmen op chrome? Zolang het niet regent! Laatst las ik hier over rain cheaters remblokjes met een reepje leer erin verwerkt. Nog steeds niet denderend. Dus het kan zijn dat mijn vrouw en Locomotief binnenkort de Loire in verdwijnt.
Deze fiets gaat mee naar Anjou velo vintage. Nee ben haar niet beu!
Het origineel had een vrijloop naafje maar deze sport was er ook met SA 3 speed. En om die die Loire vallei weer uit te komen is zo’n versnelling best fijn. En het is tenslotte een sport! En om dat sportieve nog een klein beetje te benadrukken heb ik die bagagedrager waar geen lak meer op zat van alles wat er op vervoerd was ook maar weg gelaten.
Afgekeken van een Engelse roadster. Maakt het deze fiets toch wat sportiever.
Dat Metalen kettingkastje zat er af fabriek op nooit eerder op een Locomotief gezien. (De prototypes Solex uit 1946 hadden deze ook) dit maakte wel dat ik niet lekker mijn SA kabel kwijt kon. Maar ondanks wat scherpe hoek schakelt hij prima.
Misschien had ik de simpelere variant met volledig buiten kabel tot de achtervork moeten gebruiken. Maar dat vond ik niet chique. (BeauVelo) het zadel was een niet al te comfortabel meer van Lepper wat mooi staat maar geen vriendjes wordt met mijn vrouw. Vandaar de Brooks Flyer. De verlichtingset met vrij flinke Bosch koplamp zat erop dus die heb ik behouden. En vind het ook wel staan. Banden zijn nieuwe Schwalbe Delta cruisers zonder reflectie.
Ik ben blij dat ik dit super licht rijdende leuke fietsje gered heb. Ook al zijn er in de tijd twee van dit soort Parallel frame Locomotieven gesneuveld om andere weer aan het rijden te houden. Qua kosten ben ik ongeveer €125,00 armer inclusief Brooks Flyer van Mp.
Ben benieuwd of de 26” parallel fietsen ooit boven de €25,00 status uitkomen qua liefhebberij. Deze mag nog een ronde mee in ieder geval.
Groeten Martijn
Gekocht in Amsterdam van de neef van de eerste Eigenaar.
Ik ging eigenlijk naar Amsterdam om een Donor te kopen (spatborden kettingkast) voor een project kruisframe.
Maar eerst een mooi verhaal van een Zeeuw die na de oorlog naar Amsterdam trok voor een baan in de haven.
En in 1949 deze fiets voor zijn vrouw kocht als hele investering. De Locomotief werd door deze mensen als een dure chiquere fiets gezien als het gewone spul in die tijd. Mooie gedachten. Zuinig op geweest maar wel als werkpaard gebruikt.
De zadelbuis beschadigd door een flink ketting slot de bagagedrager had haast geen lak meer.
De fiets had twee verschillende aluminium velgen. Dus toch wel wat mee gebeurd door de tijd. Maar dan ook tot in de jaren 90 gebruikt door de eerste eigenaresse. De neef waar ik van kocht heeft de fiets om die reden bewaard. De trots van zijn tante.
Maar na 3 verhuizingen en te klein toch maar op Mp. Waar er alleen maar onderdelen sprokkelaars op boden.
Net als ik. Voor €40,00 was ik eigenaar. En met dat verhaal in mijn hoofd naar Eindhoven.
Daar eens goed bekeken en een week in de takels gehangen. Een beetje poetsen gaf hem zijn glorie terug.
Dus toch maar een opknap beurt geven. Kan altijd nog een donor worden.
Vervolgens een donor gekocht voor deze donor. Moesten wel 2 dezelfde velgen in. De Locomotief special gaf me nog een extra boost om deze te bewaren. Al domineerde Locomotief al een tijdje in mijn werkplaatsje.
Van de drie dezelfde velgen die ik nu had waren er twee krom en even geen behoefte om nog een donor te kopen.
Vandaar dat er nu een Chrome velgen inzitten die ik nog had staan. Remmen en het stuur van de donor waren mooier.
Maar ja velg remmen op chrome? Zolang het niet regent! Laatst las ik hier over rain cheaters remblokjes met een reepje leer erin verwerkt. Nog steeds niet denderend. Dus het kan zijn dat mijn vrouw en Locomotief binnenkort de Loire in verdwijnt.
Deze fiets gaat mee naar Anjou velo vintage. Nee ben haar niet beu!
Het origineel had een vrijloop naafje maar deze sport was er ook met SA 3 speed. En om die die Loire vallei weer uit te komen is zo’n versnelling best fijn. En het is tenslotte een sport! En om dat sportieve nog een klein beetje te benadrukken heb ik die bagagedrager waar geen lak meer op zat van alles wat er op vervoerd was ook maar weg gelaten.
Afgekeken van een Engelse roadster. Maakt het deze fiets toch wat sportiever.
Dat Metalen kettingkastje zat er af fabriek op nooit eerder op een Locomotief gezien. (De prototypes Solex uit 1946 hadden deze ook) dit maakte wel dat ik niet lekker mijn SA kabel kwijt kon. Maar ondanks wat scherpe hoek schakelt hij prima.
Misschien had ik de simpelere variant met volledig buiten kabel tot de achtervork moeten gebruiken. Maar dat vond ik niet chique. (BeauVelo) het zadel was een niet al te comfortabel meer van Lepper wat mooi staat maar geen vriendjes wordt met mijn vrouw. Vandaar de Brooks Flyer. De verlichtingset met vrij flinke Bosch koplamp zat erop dus die heb ik behouden. En vind het ook wel staan. Banden zijn nieuwe Schwalbe Delta cruisers zonder reflectie.
Ik ben blij dat ik dit super licht rijdende leuke fietsje gered heb. Ook al zijn er in de tijd twee van dit soort Parallel frame Locomotieven gesneuveld om andere weer aan het rijden te houden. Qua kosten ben ik ongeveer €125,00 armer inclusief Brooks Flyer van Mp.
Ben benieuwd of de 26” parallel fietsen ooit boven de €25,00 status uitkomen qua liefhebberij. Deze mag nog een ronde mee in ieder geval.
Groeten Martijn