Springfield racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Springfield racefiets

Bericht door TonTon »

Gisteren in de buurt een oud kinderracefietsje gekocht van het merk Springfield. Zitten geen versnellingen op maar te zien aan de geleidingen bij de bracket alsmede het derailleuroog, denk ik dat er wel versnellingen op horen. Ook valt het mij op dat er geen spatbordogen achterven voor zitten. Misschien gekocht door een vader/moeder die zijn/haar zoon of dochter graag op een echt racefietsje wilde laten fietsen. Hoogte vanaf de grond tot bovenkant zadel is 70cm. Aan de wielen te zien, horen hier tubes op de velgen. Wie weet waar bandjes in zo’n kleine maat te koop zijn?
Bijlagen
IMG_6731.jpeg
IMG_6731.jpeg (391.46 KiB) 763 keer bekeken
IMG_6730.jpeg
IMG_6730.jpeg (494.22 KiB) 763 keer bekeken
IMG_6729.jpeg
IMG_6729.jpeg (399.19 KiB) 763 keer bekeken
IMG_6728.jpeg
IMG_6728.jpeg (520.64 KiB) 763 keer bekeken
IMG_6727.jpeg
IMG_6727.jpeg (650.16 KiB) 763 keer bekeken
IMG_6725.jpeg
IMG_6725.jpeg (546.08 KiB) 765 keer bekeken
IMG_6724.jpeg
IMG_6724.jpeg (595.43 KiB) 765 keer bekeken
IMG_6723.jpeg
IMG_6723.jpeg (577.76 KiB) 765 keer bekeken
IMG_6722.jpeg
IMG_6722.jpeg (705.58 KiB) 765 keer bekeken
Beau-Velo
Berichten: 401
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39

Re: Springfield racefiets

Bericht door Beau-Velo »

Erg leuk langs die grote. Voor decoratie of voor een (klein)zoon/dochter?
Tube bandjes in die maat kon wel eens lastig worden. Dechatlon heeft blauw of rood/zwarte bandjes voor kinderen race fietsen. Misschien dat je in Frankrijk het meeste geluk hebt om zoiets te vinden.
Heb een aantal jaren geleden met wat geluk één nieuwe bruin zwarte gevonden op de beurs in Berlicum om het gerestaureerde 20” fietsjes van mijn zoon op twee dezelfde te zetten. Jaren 80 kinderen race fietsje een beet je verouderd door een klassiek uiterlijk. Die zoon is inmiddels 1,90m het fietsje decoratie.
Succes met de zoektocht. Loop eens een kringloop binnen of rommelmarkt (Franse brocante) donor fietsjes voor Max €20,00
Groeten Martijn
Bijlagen
IMG_2167.jpeg
IMG_2167.jpeg (400.25 KiB) 760 keer bekeken
IMG_2168.jpeg
IMG_2168.jpeg (448.41 KiB) 760 keer bekeken
TonTon
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Springfield racefiets

Bericht door TonTon »

Beau-Velo schreef: 6 aug 2024, 20.45 Erg leuk langs die grote. Voor decoratie of voor een (klein)zoon/dochter?
Tube bandjes in die maat kon wel eens lastig worden. Dechatlon heeft blauw of rood/zwarte bandjes voor kinderen race fietsen. Misschien dat je in Frankrijk het meeste geluk hebt om zoiets te vinden.
Heb een aantal jaren geleden met wat geluk één nieuwe bruin zwarte gevonden op de beurs in Berlicum om het gerestaureerde 20” fietsjes van mijn zoon op twee dezelfde te zetten. Jaren 80 kinderen race fietsje een beet je verouderd door een klassiek uiterlijk. Die zoon is inmiddels 1,90m het fietsje decoratie.
Succes met de zoektocht. Loop eens een kringloop binnen of rommelmarkt (Franse brocante) donor fietsjes voor Max €20,00
Groeten Martijn
Hoi Martijn,
Is voor decoratie en ga ik dan naast een grote Springfield zetten. Ja ik vermoed dat het wel speuren zal gaan worden naar die kleine bandjes, maar dat is ook een leuk deel van de hobby. Zal mijn fietsje ook 20 inch wielen hebben, of is die van mij kleiner? Mooi fietsje dat jij toen voor jouw zoon hebt opgeknapt, daar zal hij toen heel blij mee zijn geweest. Nu dus mooie decoratie, leuk hoor. Bedankt voor de reactie en groet , Ton
m-gineering
Berichten: 1508
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Springfield racefiets

Bericht door m-gineering »

TonTon schreef: 6 aug 2024, 20.28 Gisteren in de buurt een oud kinderracefietsje gekocht van het merk Springfield. Zitten geen versnellingen op maar te zien aan de geleidingen bij de bracket alsmede het derailleuroog, denk ik dat er wel versnellingen op horen. Ook valt het mij op dat er geen spatbordogen achterven voor zitten. Misschien gekocht door een vader/moeder die zijn/haar zoon of dochter graag op een echt racefietsje wilde laten fietsen. Hoogte vanaf de grond tot bovenkant zadel is 70cm. Aan de wielen te zien, horen hier tubes op de velgen. Wie weet waar bandjes in zo’n kleine maat te koop zijn?
Voor jeugdwielrennen is een derailleur niet belangrijk, als ze al zijn toegestaan. Ga er maar van uit dat het zo origineel is.

Vittoria maakt nog tuben:
VITTORIA TUBE JUNIOR 20'' (TUBE) PARA/ZWART
VITTORIA TUBE JUNIOR 22'' (TUBE) PARA/ZWART
VITTORIA TUBE JUNIOR 24'' (TUBE) PARA/ZWART
VITTORIA TUBE JUNIOR 26'' (TUBE) PARA/ZWART

ongeveer 3 tientjes /stuk
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield racefiets

Bericht door marco verbaant »

Meten is weten. 24" was (is) heel gebruikelijk voor tuben voor jeugdrenners in de categoriën 1,2 en soms 3.
Sterker nog, ook stayers gebruiken 24 inch op de voorwielen.
Maar ook 22 inch is te koop bij bijvoorbeeld bike24.nl.
Let op, het kitten van tuben is een secuur werkje.
Ik heb zelf ook nog zo'n mascotte hangen op zolder, een Italiaantje van de jaren 50/60 met Gnutti onderdelen. Welke sinds 1960 niet meer wrden gemaakt. De Minestrini heeft wel gewoon draadbandjes 16 x 1 ¼ inch. (400 x 32A) (32 x 340) van Pirelli, met hele bijzondere Polenghi ventielen. De bandjes zijn wel een beetje "glazig" maar ze houden lucht.... :D
Bijlagen
thumbnail_20211024_165256.jpg
thumbnail_20211024_165256.jpg (183.89 KiB) 745 keer bekeken
Laatst gewijzigd door marco verbaant op 6 aug 2024, 21.44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield racefiets

Bericht door marco verbaant »

In vroeger jaren mochten de jeugdcategorieën niet met versnellingen rijden, en bovendien met een vastgesteld verzet (dat laatste nog steeds als maximum verzet). Tot zelfs de categoriën adspiranten en zelfs de nieuwelingen. Pas bij de amateurs was het tijd voor een "apparaat". Desalniettemin werden door framebouwers de jeugdfietsjes wel altijd er op voorbereid. Niet iedereen reed wedstrijden ook, hè.
Het werken aan die mini's heb ik altijd leuk gevonden, en vaak jeugdrennertjes op gang geholpen. En zo nu en dan een tuubke repareren. :D Deze Springfield hier genoemd heb ik in mijn digtale bestand jeugd racefietsen opgenomen... :D
Bijlagen
IMG_2285.JPG
IMG_2285.JPG (303.57 KiB) 726 keer bekeken
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Springfield racefiets

Bericht door marco verbaant »

Om misverstanden te voorkomen, naar aanleiding van mijn vorige foto('s). De jongste jeugdcategorieën mogen ook niet met een bidon rijden in wedstrijden. Dan wordt het een beetje gevaarlijk. Beide handjes aan het stuur, ook juichen bij winst is verboden. Dit jaar werd de eerste bij de nieuwelingen bij het NK gediskwalificeerd vanwege juichen met twee handen... :shock:
TonTon
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Springfield racefiets

Bericht door TonTon »

m-gineering schreef: 6 aug 2024, 21.35
TonTon schreef: 6 aug 2024, 20.28 Gisteren in de buurt een oud kinderracefietsje gekocht van het merk Springfield. Zitten geen versnellingen op maar te zien aan de geleidingen bij de bracket alsmede het derailleuroog, denk ik dat er wel versnellingen op horen. Ook valt het mij op dat er geen spatbordogen achterven voor zitten. Misschien gekocht door een vader/moeder die zijn/haar zoon of dochter graag op een echt racefietsje wilde laten fietsen. Hoogte vanaf de grond tot bovenkant zadel is 70cm. Aan de wielen te zien, horen hier tubes op de velgen. Wie weet waar bandjes in zo’n kleine maat te koop zijn?
Voor jeugdwielrennen is een derailleur niet belangrijk, als ze al zijn toegestaan. Ga er maar van uit dat het zo origineel is.

Vittoria maakt nog tuben:
VITTORIA TUBE JUNIOR 20'' (TUBE) PARA/ZWART
VITTORIA TUBE JUNIOR 22'' (TUBE) PARA/ZWART
VITTORIA TUBE JUNIOR 24'' (TUBE) PARA/ZWART
VITTORIA TUBE JUNIOR 26'' (TUBE) PARA/ZWART

ongeveer 3 tientjes /stuk
Bedankt voor de informatie Marten, ben ik weer een stuk verder. Groet, Ton
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 812
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Springfield racefiets

Bericht door non-fixie »

Mooi ding!

Zelf heb ik de grote-mensenversie, en dat is een heel fijne fiets.

Afbeelding

En je kunt er gewoon mee naar de Retroronde, hoor. ;)

Afbeelding
TonTon
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Springfield racefiets

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 6 aug 2024, 21.42 Meten is weten. 24" was (is) heel gebruikelijk voor tuben voor jeugdrenners in de categoriën 1,2 en soms 3.
Sterker nog, ook stayers gebruiken 24 inch op de voorwielen.
Maar ook 22 inch is te koop bij bijvoorbeeld bike24.nl.
Let op, het kitten van tuben is een secuur werkje.
Ik heb zelf ook nog zo'n mascotte hangen op zolder, een Italiaantje van de jaren 50/60 met Gnutti onderdelen. Welke sinds 1960 niet meer wrden gemaakt. De Minestrini heeft wel gewoon draadbandjes 16 x 1 ¼ inch. (400 x 32A) (32 x 340) van Pirelli, met hele bijzondere Polenghi ventielen. De bandjes zijn wel een beetje "glazig" maar ze houden lucht.... :D
Hoi Marco, hoe meet ik de grote van mijn wielen op? Het zijn zeker geen 24 inch wielen daarvoor zijn ze veel te klein, het lijken meer op de grootte van BMX wielen. Ja ik heb gehoord dat het kitten van tubes erg secuur werk is. Prachtig Minestrini racefietsje en neemt ook lekker weinig ruimte in :-)
Plaats reactie