Pagina 1 van 2
RIH 6742
Geplaatst: 24 aug 2024, 18.17
door marco verbaant
Ik kocht dit frame, naar aanleiding van bovenstaande vermelding. Waarvoor dank. Hééél kleine deukjes onder de bovenbuis, en links boven aan de onderbuis. Als eerder aangegeven door m-gineering is de rechter achterpat ooit gerepareerd. Het 4-cijferige framenummer onder op de onderste balhoofdlug is slecht en slechts deels leesbaar. Bij verwijderen van de voorvork (daar staat immers dat framenummer ook altijd ingeslagen) blijkt het framenummer 6742 te zijn. In de database van RIH staat deze niet vernoemd, mogelijk is deze van de jaren 60. Iemand die dit kan bevestigen? Het frame kwam inclusief een Zeus balhoofdsel en een Campagnolo brev.inter 1.370" x 24 TPI crankset met trapas 68-SS-120.
Re: RIH 6742
Geplaatst: 24 aug 2024, 18.36
door Durabo88
Je zou nog eens kunnen meten of het een race of sport-frame is. Bij een raceframe is de wielbasis rond de 100 cm. Dat wil zeggen de afstand tussen het midden vd voorpat en midden vd achterpat. Een langere wielbasis is sport en nog langer stads/tour.
Re: RIH 6742
Geplaatst: 24 aug 2024, 20.26
door marco verbaant
Durabo88 schreef: ↑24 aug 2024, 18.36
Je zou nog eens kunnen meten of het een race of sport-frame is. Bij een raceframe is de wielbasis rond de 100 cm. Dat wil zeggen de afstand tussen het midden vd voorpat en midden vd achterpat. Een langere wielbasis is sport en nog langer stads/tour.
Da's niet helemaal waar. In de jaren 60 waren de fietsen met een grotere wielbasis. De wegen waren slechter, en de vorken hadden meer sprong en naloop. Ook oudere Jabo's hadden een langere wielbasis. Pas in de loop van de 70's werd de wielbasis korter bij veel merken, tot rond die meter.
Een onmiskenbare kenner van het merk heeft me al te kennen gegeven dat het er eentje is die destijds in de Westerstraat is "gebakken"...

Re: RIH 6742
Geplaatst: 24 aug 2024, 21.02
door marco verbaant
Apart blijft toch altijd weer, dat RIH zich voor wat betreft de framehoogte de inch maten aanhield, terwijl de rest in centimeter wer weergegevn. De framehoogte bij dit frame is 23.5 inch.

Re: RIH 6742
Geplaatst: 25 aug 2024, 01.14
door Durabo88
Als je Britse buizen gebruikt, dan doe je dat in inch-maten.

Re: RIH 6742
Geplaatst: 25 aug 2024, 07.40
door m-gineering
Durabo88 schreef: ↑24 aug 2024, 18.36
Je zou nog eens kunnen meten of het een race of sport-frame is. Bij een raceframe is de wielbasis rond de 100 cm.
De wielbasis is het resultaat van achtervorklengte, zithoek, bovenbuislengte en de geometrie van de voorvork. Als je die constant probeert te houden voor alle framematen, ben je raar bezig
Re: RIH 6742
Geplaatst: 25 aug 2024, 11.31
door marco verbaant
m-gineering schreef: ↑25 aug 2024, 07.40
De wielbasis is het resultaat van achtervorklengte, zithoek, bovenbuislengte en de geometrie van de voorvork. Als je die constant probeert te houden voor alle framematen, ben je raar bezig
Ter illustratie idd:
https://part-cycling.nl/race/geometry
Re: RIH 6742
Geplaatst: 25 aug 2024, 16.26
door m-gineering
marco verbaant schreef: ↑24 aug 2024, 18.17
blijkt het framenummer 6742 te zijn. In de database van RIH staat deze niet vernoemd, mogelijk is deze van de jaren 60. Iemand die dit kan bevestigen?
Mijn inschatting, '63 +/- 2 jaar
Re: RIH 6742
Geplaatst: 25 aug 2024, 20.45
door marco verbaant
m-gineering schreef: ↑25 aug 2024, 16.26
Mijn inschatting, '63 +/- 2 jaar
Dank, ik had mid 60's in gedachten ...

Gezien de toegepaste balhoofdlugs en het lage framenummer.
Re: RIH 6742
Geplaatst: 27 aug 2024, 20.03
door marco verbaant
Vandaag het frame grotendeels verwerkt.