Olympia Hilversum Sport

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
HJvMontfort

Olympia Hilversum Sport

Bericht door HJvMontfort »

Vandaag mijzelf verblijd met een wielrenfiets.
Een fiets uit Hilversum
Geleverd bij Geert aan de Kometenstraat aldaar.

De fiets heeft zoals ik hem ontving wielen die denk ik wat nieuwer zijn, Atom naven met Super Champion Competition velgen met reguliere banden
Maar ik kreeg er ook een wielset bij met Campagnolo naven en Etoile velgen waar oudere koersbanden op horen
Olympia Hilversum sport
Olympia Hilversum sport
oude wielrenfiets.jpg (333.22 KiB) 4845 keer bekeken
Pedalen van Zeus, een Nervar star crankset en Mafac remmen.

Kan het verhaal wat er bij kwam kloppen dat het een fiets is uit de jaren 50? De afmontage doet mij eerder halverwege jaren 60 of later aan
Maar wellicht is e.e.a. eens geupdate.
Ook meende men dat het een Titanium frame zou hebben maar het frame is gewoon magnetisch :)

Dank u voor het lezen. Alle informatie wordt op prijs gesteld
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
marco verbaant

Re: Olympia Hilversum Sport

Bericht door marco verbaant »

De remmen van Mafac zijn van het type Tigre (dat is van de 60-er jaren), Het Nervar crankstel lijkt ook van die tijd. De voorderailleur is van veel later. De achterderailleur lijkt van Campagnolo, maar het type kan ik niet helemaal thuisbrengen. Stuur is van veel later, het zadel (Unicanitor/Cinelli) is van de 70's. Het merk Olympia is van de firma Ruitenbeek uit Hilversum....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Mooi frame met mooie lugs.
Sportief fietsend!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

HJvMontfort schreef: 9 sep 2024, 18.01 Ook meende men dat het een Titanium frame zou hebben maar het frame is gewoon magnetisch :)
Proest.. Het verhaal gaat dat Cecil Behringer titanium soldeerde (met glijmiddel uit de sexwinkel om het verhaal nog mooier te maken) maar hoe heeft hij meegenomen in het graf. Als je een vroeg (eerste helft 70-er jaren) titanium frame tegen komt is het tig gelast in een couveuse (Speedwell, Flema, Teledyne etc)
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Leuk vondst!

Doet me denken aan de Olympia Sport van @Willemklaassen die hier onlangs langskwam. Hier vind je ook wat meer informatie:

https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... mpia+sport
Woldman

Bericht door Woldman »

Non-Fixie schreef eens dat Ruitenbeek zijn Olympia frames in Amsterdam liet maken maar nooit wilde zeggen bij wie.
Ik had laatst contact met iemand die een Olympia van zijn vader geërfd had. Die had hem in 1973 gekocht en toen was hem verteld dat het frame gebouwd was door de directeur van Locomotief. Dat zou Bertus Slesker kunnen zijn geweest die na zijn avontuur bij Gazelle in Dieren in Amsterdam bij Presto gewerkt zou hebben. Dat zou er op kunnen wijzen dat Ruitenbeek zijn frames van Presto betrok.
Of knoop ik nu teveel aan elkaar?

Groet,
Jan
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

We weten ook niet zeker of Ruitenbeek gedurende zijn loopbaan frames altijd bij dezelfde bouwer liet maken.
Sportief fietsend!
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Woldman schreef: 11 sep 2024, 13.03 Non-Fixie schreef eens dat Ruitenbeek zijn Olympia frames in Amsterdam liet maken maar nooit wilde zeggen bij wie.
Ik had laatst contact met iemand die een Olympia van zijn vader geërfd had. Die had hem in 1973 gekocht en toen was hem verteld dat het frame gebouwd was door de directeur van Locomotief. Dat zou Bertus Slesker kunnen zijn geweest die na zijn avontuur bij Gazelle in Dieren in Amsterdam bij Presto gewerkt zou hebben. Dat zou er op kunnen wijzen dat Ruitenbeek zijn frames van Presto betrok.
Of knoop ik nu teveel aan elkaar?

Groet,
Jan
Interessant verhaal. Tja, hoeveel directeuren van Locomotief bouwden er frames? Slesker is in '71 Chef Framebouw Rijwielhandel Presto geworden, dus qua timing zou het kunnen. Hij is in '77 overleden, dus de Olympia Sports van na die tijd zijn vermoedelijk niet door hem gebouwd.

En om er nóg maar wat aan vast te knopen: het framenummer van mijn eigen Olympia Sport begint met een "S", evenals dat van een aantal Presto-frames ...

IMG_20200930_232410720.jpg
IMG_20200930_232410720.jpg (227.79 KiB) 4659 keer bekeken
remurk

Bericht door remurk »

Begin jaren '70 heb ik zelf een nieuwe Olympia Sport racefiets bij Rein Ruitenbeek gekocht. Ik moest enige tijd wachten voordat het frame bij Ruitenbeek binnen kwam voor de afbouw. Ik heb hem toe gevraagd waar het frame eigenlijk gemaakt werd, waarop hij antwoordde "in Amsterdam"; verder wilde hij daarover niks zeggen. Aandringen had ook geen zin, want hij kon soms heel kortaf zijn. Waar hij wel over wilde praten, waren zijn fietsvakanties in Luxemburg; daar was hij lyrisch over.
non-fixie

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 9 sep 2024, 23.03 Proest.. Het verhaal gaat dat Cecil Behringer titanium soldeerde (met glijmiddel uit de sexwinkel om het verhaal nog mooier te maken) maar hoe heeft hij meegenomen in het graf.
Dank je voor deze leestip. Mooie verhalen! Hoe vaak word jij trouwens gebeld door de NASA voor advies? :)

Behringer heeft overigens best wel mooie fietsen gemaakt. Met name zijn samenwerking met Pino Morroni heeft het nodige fraais opgeleverd.

https://classicrendezvous.com/country-o ... ger-cecil/
Plaats reactie