Dank voor toelaten op dit forum

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Johan Vlaardingen

Dank voor toelaten op dit forum

Bericht door Johan Vlaardingen »

Goedemorgen, in de eerste plaats dank voor het toelaten op dit prachtige informatieve forum. Ik ben Johan uit Vlaardingen en in de 60 jaar, mijn interesse gaat vooral uit naar oude Nederlandse fietsen in het bijzonder die van het merk Benzo (bakker en Zonen, uit Vlaardingen). Middels dit forum hoop ik in contact te komen met gelijkgestemde mensen om ervaringen en kennis te delen, en indien nodig elkaar te helpen en ondersteunen bij projecten.

Hierbij een foto van het laatst binnen gekomen project waar ik thans samen met een maat van mij mee bezig ben, een Benzo uit vermoedelijk eind jaren 60 begin jaren 70.

Afbeelding

Groet Johan
fietser

Re: Dank voor toelaten op dit forum

Bericht door fietser »

Deze fiets is toch echt nog een paar jaar ouder, tweede helft jaren 50 zou ik zeggen. Prachtig met die originele veterkettingkast - veel mensen op dit forum hebben wel oudere fietsen maar juist dit typisch Nederlandse onderdeel ontbreekt bij hun fietsen vaak. Deze Benzo is gemaakt bij rijwielfabriek De Wilde, zie
http://www.rijwiel.net/dewilden.htm
Klopt het dat de wielmaat 28 x 1 5/8 ofwel 622-37 is? Plaats eens wat meer foto's.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Welkom.

Een erg fraaie sportfiets (of liever sportieve stadsfiets) heb je daar. Bijzonder technisch detail vind ik dat de bagagedrager onder de achterremhoef duikt en daar ergens moet zitten bevestigd.

Mvg, Y.
Sportief fietsend!
fietser

Bericht door fietser »

De bagagedrager doet denken aan die van Burgers in dezelfde tijd. Zou interessant zijn om te zien of hij ook op dezelfde wijze bij de staande achtervork bevestigd is. Verder is deze fiets een toer-sportfiets, dus een kruising van een toer- met een sportfiets zoals je dat in de jaren 50 ook bij sommige andere merken ziet. In dit geval: een toerframe (let op de staande achtervork) met een sport-afmontage.
Johan Vlaardingen

Fietser dank voor u reactie, ben het geheel met u eens dat de Nederlandse fiets (uit bepaalde periodes) vaak ondergewaardeerd word. Dat Bakker en Zonen ook frames uit Amsterdam betrok wist ik niet (dank voor deze informatie), mij was bekend dat ze die vooral uit Schiedam haalden https://www.motorpaul.nl/HulsmannAlg/Hu ... storie.php .

Als ik morgen in het pakhuis ben zal ik meerdere foto's maken en die vervolgens op het forum plaatsen, ook zal ik de juiste bandenmaat vermelden (Vredestein). Het lederen Brooks zadel wat erop zit heb ik er zelf opgezet zat een Brooks plastic zadel op, volgens de persoon die mij deze fiets gegund heeft was dat plastic zadel er later als vervanging opgezet (zodoende heb ik het vervangen). Ook vertelde de persoon waarvan ik de fiets heb dat hij rond 1970 gekocht is (maar in 1970 gekocht wil net zeggen dat hij ook gefabriceerd is in dat jaar). Verder heb ik er een koperen Kroon bel opgezet (prachtig geluid) zat een Union bel op, verder heb ik de fiets alleen schoongemaakt, geolied en gesmeerd en de bandjes ingesmeerd met vaseline en zacht opgepompt (voorlopig houden ze lucht. Ook moet ik al die reflector zooi in de wielen en aan het bagagerek nog verwijderen, de trappers zijn gelukkig niet voorzien van die onzin (en dus nog origineel).

Nogmaals dank voor u reactie en morgen na het avondeten zal ik meer vermelden.

Groet Johan
Johan Vlaardingen

Durabo88 dank voor u reactie, fijn om te zien dat er hier mensen zijn die serieus bezig zijn.

Groet Johan
Johan Vlaardingen

Zoals belooft meer informatie, de maat van de banden is 28x5/8x3/8.

Afbeelding

Hierbij nog enkele foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens vandaag weer een nieuw project opgehaald (Benzo sport eind jaren 70 begin 80, met linnen kettingkast en onder de vogelstront) met 3 versnellingen.

Afbeelding

Toch denk ik dat de Benzo (frame) waarmee ik deze draad begon niet uit Amsterdam komt maar zijn oorsprong in Schiedam ligt (uiteraard kan ik het mis hebben) echter gezien de afbeeldingen op het frame lijkt Schiedam mij meer voor de hand liggend dan Amsterdam https://www.hulsmannmotor.nl/Motor_historie.html .

Fijn weekeinde, groet Johan
fietser

Bericht door fietser »

Dank je voor het opzoeken van de wielmaat (28 x 1 5/8 x 1 3/8, niet 28 x 5/8 x 3/8). Dat ik schreef dat de fiets van De Wilde is was niet zomaar een los vermoeden. In het artikel waarvan ik een link stuurde kun je lezen dat De Wilde aan Benzo leverde en als je het balhoofdplaatje van Straaljager vergelijkt met wat er op jouw zadelbuis staat, dan zie je dat dit daadwerkelijk een De Wilde-frame is.

straaljager.jpg
straaljager.jpg (58.02 KiB) 6093 keer bekeken
Johan Vlaardingen

Fietser dank voor u onderbouwing u heeft geheel gelijk (weet nu waar ik voortaan op moet letten), naar ik aanneem zal het jaartal dat u opgaf dan ook wel redelijk kloppen. In dat geval is de fiets afkomstig uit de werkplaats aan de Hoogstraat 55 waar Benzo van 1919 tot 1964 gevestigd was, hierbij een foto van dat pand.

Afbeelding

Bron foto geschiedenis van Vlaardingen

Zeer bedankt voor de informatie, groet Johan
fietser

Bericht door fietser »

Mooie foto!
Plaats reactie