Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Wie heeft interesse in deze Germaan Transportfiets.
Er zit evt ook nog een aanhangkar bij.
Is t.e.a.b.
Voorwaarde: de familieleden van de overleden eigenaar willen een uitnodiging,
om het gerestaureerde object een keer te bewonderen; "bij een bijeenkomst of zo" van De Oude fiets.
Neem snel kontakt met me op via PB, want het huis, waar de fiets staat, wordt momenteel ontruimd voor VERKOOP.
Er zit evt ook nog een aanhangkar bij.
Is t.e.a.b.
Voorwaarde: de familieleden van de overleden eigenaar willen een uitnodiging,
om het gerestaureerde object een keer te bewonderen; "bij een bijeenkomst of zo" van De Oude fiets.
Neem snel kontakt met me op via PB, want het huis, waar de fiets staat, wordt momenteel ontruimd voor VERKOOP.
- Bijlagen
-
- Germaan met kar 1.jpg (171.69 KiB) 1179 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Er is een bericht onderweg.
Groet,
Charles
Groet,
Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Fiets en kar zijn in goede handen, inmiddels.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
De fiets is inmiddels gedemonteerd.
Het valt op dat alle onderdelen nog de originele zijn. Zelfs het zadel is nog goed. Het stempel Germaan is er nog net in te lezen.
De pedalen hebben stofdoppen die Wippermann ook gebruikte dus ik neem aan dat ze daar vandaan komen.
Alleen de verlichting is later toegevoegd en de wielen zijn opnieuw gespaakt met spaak G12.
De nieuwe spaken zijn te lang want ze steken een paar millimeter uit de nippel.
De spaken stonden te los en er zaten slagen in de wielen.
De velgen lijken mij nog wel de originele omdat er nog rubber van oude crème kleurige banden aan de binnenkant geplakt zat. Ik heb de fiets gekregen met zwarte banden.
De staande achtervork heeft ooit een dreun gehad. Die was een beetje krom. De linker poot van de liggende achtervork stond een beetje naar buiten.
Dat was allemaal snel weer gericht.
De Torpedo in het achterwiel is van 1954. Het framenummer is T 5171.
Ik moet nog even uitzoeken of dat inderdaad met elkaar correspondeert.
Misschien moet de voorvork recht gezet worden maar ik moet er eerst weer mee kunnen fietsen om daar achter te komen.
Verder is er op een paar plekken wat lak aangebracht. Dat probeer ik ongedaan te maken.
Al met al een complete en goed geconserveerde fiets.
Als iemand weet waar ik het framenummer kan controleren dan hoor ik het graag. Ik heb nog niet gezocht.
Het valt op dat alle onderdelen nog de originele zijn. Zelfs het zadel is nog goed. Het stempel Germaan is er nog net in te lezen.
De pedalen hebben stofdoppen die Wippermann ook gebruikte dus ik neem aan dat ze daar vandaan komen.
Alleen de verlichting is later toegevoegd en de wielen zijn opnieuw gespaakt met spaak G12.
De nieuwe spaken zijn te lang want ze steken een paar millimeter uit de nippel.
De spaken stonden te los en er zaten slagen in de wielen.
De velgen lijken mij nog wel de originele omdat er nog rubber van oude crème kleurige banden aan de binnenkant geplakt zat. Ik heb de fiets gekregen met zwarte banden.
De staande achtervork heeft ooit een dreun gehad. Die was een beetje krom. De linker poot van de liggende achtervork stond een beetje naar buiten.
Dat was allemaal snel weer gericht.
De Torpedo in het achterwiel is van 1954. Het framenummer is T 5171.
Ik moet nog even uitzoeken of dat inderdaad met elkaar correspondeert.
Misschien moet de voorvork recht gezet worden maar ik moet er eerst weer mee kunnen fietsen om daar achter te komen.
Verder is er op een paar plekken wat lak aangebracht. Dat probeer ik ongedaan te maken.
Al met al een complete en goed geconserveerde fiets.
Als iemand weet waar ik het framenummer kan controleren dan hoor ik het graag. Ik heb nog niet gezocht.
- Bijlagen
-
- IMG_4267.jpeg (578.61 KiB) 726 keer bekeken
-
- Weer mooi recht.
- IMG_4271.jpeg (727.12 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4248.jpeg (948.62 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4250.jpeg (509.67 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4251.jpeg (575.63 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4253.jpeg (452.95 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4256.jpeg (625.59 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4255.jpeg (546.94 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4254.jpeg (726 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4258.jpeg (618.04 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4263.jpeg (561.29 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4264.jpeg (497.31 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4266.jpeg (574.94 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4269.jpeg (466.66 KiB) 726 keer bekeken
-
- IMG_4270.jpeg (499.71 KiB) 726 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Het framenummer is van 1955.
Jeroen heeft een complete lijst op de site staan.
https://www.transportfiets.net/2008/11/ ... aan-n9836/
Jeroen heeft een complete lijst op de site staan.
https://www.transportfiets.net/2008/11/ ... aan-n9836/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
De Germaan zit weer zover in elkaar dat er mee gefietst kan worden.
Ik doe dat altijd zo omdat er dan getest kan worden of alles goed functioneert.
Vooral de kettinglijn en of de wielen in lijn staan vind ik daarbij belangrijk.
De kettinglijn van het voortandwiel is hetzelfde als die van het achtertandwiel als de velg in het midden van de inbouwbreedte wordt gespaakt.
De fiets heeft ooit een klap gehad dus er moest wel wat gericht we worden. De staande achtervork was aan een kant verbogen en de liggende achtervork stond te ver uit elkaar maar dat was zo gefixt.
Deze keer heb ik een Wippermann Nr.17 gebruikt. Die is iets minder zwaar dan de extra versterkte Nr.18. De ketting gaat geruisloos over de tandwielen heen.
De voorvork had geen aanpassingen nodig. Meteen de eerste keer toen ik een testritje maakte hoefde ik niet te corrigeren door naar links of naar rechts te gaan hangen om rechtdoor te blijven fietsen.
Het bagagerek had ook wat klappen gehad maar met een goede bankschroef en een beetje duwen en trekken is daar niets meer van te zien.
De spaken van de fiets zijn door de eerste eigenaar ooit vervangen door dikkere G12. Omdat er ‘2.8’ in de achternaaf te lezen is heb ik er weer G13 in gespaakt.
De spaken van de voornaaf moesten net als achter met wat moeite uit de spaakgaten geschroefd worden.
De spaken en nippels die ik heb gebruikt zijn van het merk LEMET. Het nikkel van de nippels is door de tijd heen al een beetje dof geworden. Dat past er mooi bij.
De fiets zat hier en daar vol met klei en vet. Dat heeft er voor gezorgd dat er geen roest is ontstaan. De lak vertoont duidelijke sporen van gebruik maar het ziet er overwegend goed uit. Na het bikken van de klei heb ik alles gepoetst met Commandant Nr.4 Dat haalde de glans weer een beetje terug.
Verder is de fiets opvallend origineel gebleven. Zelfs het zadel is nog het originele.
Alles wat ik heb vervangen zijn de ketting, het achtertandwiel en de spaken.
Omdat het achterlicht is afgebroken zijn er in het verleden twee gaatjes in het witte gedeelte van het achterspatbord gemaakt. Die worden dicht gelast dus daar zal ik wat lak aan moeten brengen.
De lagers van de trapas en de naven zijn wel wat ingelopen en er zijn wat putjes te zien maar daar is tijdens het fietsen niets van te merken.
Als het spatbord gerepareerd is bouw ik de fiets af.
Het is alles bij elkaar meer een reparatie dan een restauratie geworden.
Charles
Ik doe dat altijd zo omdat er dan getest kan worden of alles goed functioneert.
Vooral de kettinglijn en of de wielen in lijn staan vind ik daarbij belangrijk.
De kettinglijn van het voortandwiel is hetzelfde als die van het achtertandwiel als de velg in het midden van de inbouwbreedte wordt gespaakt.
De fiets heeft ooit een klap gehad dus er moest wel wat gericht we worden. De staande achtervork was aan een kant verbogen en de liggende achtervork stond te ver uit elkaar maar dat was zo gefixt.
Deze keer heb ik een Wippermann Nr.17 gebruikt. Die is iets minder zwaar dan de extra versterkte Nr.18. De ketting gaat geruisloos over de tandwielen heen.
De voorvork had geen aanpassingen nodig. Meteen de eerste keer toen ik een testritje maakte hoefde ik niet te corrigeren door naar links of naar rechts te gaan hangen om rechtdoor te blijven fietsen.
Het bagagerek had ook wat klappen gehad maar met een goede bankschroef en een beetje duwen en trekken is daar niets meer van te zien.
De spaken van de fiets zijn door de eerste eigenaar ooit vervangen door dikkere G12. Omdat er ‘2.8’ in de achternaaf te lezen is heb ik er weer G13 in gespaakt.
De spaken van de voornaaf moesten net als achter met wat moeite uit de spaakgaten geschroefd worden.
De spaken en nippels die ik heb gebruikt zijn van het merk LEMET. Het nikkel van de nippels is door de tijd heen al een beetje dof geworden. Dat past er mooi bij.
De fiets zat hier en daar vol met klei en vet. Dat heeft er voor gezorgd dat er geen roest is ontstaan. De lak vertoont duidelijke sporen van gebruik maar het ziet er overwegend goed uit. Na het bikken van de klei heb ik alles gepoetst met Commandant Nr.4 Dat haalde de glans weer een beetje terug.
Verder is de fiets opvallend origineel gebleven. Zelfs het zadel is nog het originele.
Alles wat ik heb vervangen zijn de ketting, het achtertandwiel en de spaken.
Omdat het achterlicht is afgebroken zijn er in het verleden twee gaatjes in het witte gedeelte van het achterspatbord gemaakt. Die worden dicht gelast dus daar zal ik wat lak aan moeten brengen.
De lagers van de trapas en de naven zijn wel wat ingelopen en er zijn wat putjes te zien maar daar is tijdens het fietsen niets van te merken.
Als het spatbord gerepareerd is bouw ik de fiets af.
Het is alles bij elkaar meer een reparatie dan een restauratie geworden.
Charles
- Bijlagen
-
- 1be4ffcd-57f1-4d51-b894-e3e43fbc6a49.jpeg (1005.18 KiB) 433 keer bekeken
-
- 22e275e0-6244-41af-8510-7f598baf4de7.jpeg (599.22 KiB) 433 keer bekeken
-
- 46dceb6f-d0f6-4a0c-bd7d-79c27bf19ea9.jpeg (540.83 KiB) 433 keer bekeken
-
- b99b94b7-01b8-4913-9425-7a7912668850.jpeg (973.89 KiB) 433 keer bekeken
-
- IMG_4408.jpeg (405.48 KiB) 437 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Goed werk Charles. Hele mooie fiets, dit!
Waren de cranks destijds zwart gelakt?
Wat ik wel heel komisch vind is het afgezaagde balhoofdplaatje. Ook dan denk ik: kwam dat zo uit de fabriek? Ze deden ook maar wat.
Waren de cranks destijds zwart gelakt?
Wat ik wel heel komisch vind is het afgezaagde balhoofdplaatje. Ook dan denk ik: kwam dat zo uit de fabriek? Ze deden ook maar wat.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Mooi werk, Charles!
En de lak is inderdaad mooi geconserveerd.
En de lak is inderdaad mooi geconserveerd.
-
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Germaan Transportfiets t.e.a.b.
Ja, de lak is erg fraai. De oud eigenaren zullen opkijken.
Ik ben benieuwd of je de transfer nog onder de witte verf uit krijgt of hebt gekregen.
Ik ben benieuwd of je de transfer nog onder de witte verf uit krijgt of hebt gekregen.