Beste leden,
Sinds kort ben in in het bezit van een oud vanmoof No.3 frame. Ik ben bezig om vanuit dit frame weer een fiets op te bouwen.
Nu is het zo dat er op de vanmoof No.3 geen versnellingen zitten, het is een single speed met achteruittraprem. Graag zou ik er wel versnellingen in willen bouwen, het liefst 7/8. Mijn probleem is echter dat de inbouwmaten van de versnellingsnaven die ik zie te groot zijn. Ik zie dat veel Shimano versnellingsnaven inbouwmaten hebben van 120/127/135mm.
De frame afstand tussen links en rechts (waar de achterwiel as in hoort) is 113mm. Deze afstand is te klein voor de bovengenoemde versnellingsnaven.
Mijn vraag aan jullie is;
- Kan ik deze 120/127/135 versnellingsnaven inbouwen zonder in het frame te hoeven snijden en lassen?
- Zijn er andere (goede) versnellingsnaven die wel aan de 113mm voldoen?
Alvast bedankt
Inbouwen versnellingsnaaf
-
Re: Inbouwen versnellingsnaaf
Aluminium frames en carbon frames moet je niet uitbuigen.Stijn schreef:
- Kan ik deze 120/127/135 versnellingsnaven inbouwen zonder in het frame te hoeven snijden en lassen?
- Zijn er andere (goede) versnellingsnaven die wel aan de 113mm voldoen?
Het aanpassen van een frame gaat redelijk als het frame van staal is.
Voor staal is 113 naar 120mm meestal geen probleem; verder wordt steeds lastiger.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar het gaat niet altijd goed.
Moderne naven hebben meer versnellingen en dat gaat makkelijker als er meer ruimte is.
De 7+ versnellingsbakken stammen van na 1990 en zijn binnen de vereniging niet gangbaar.
De lokale fietsenmaker weet soms meer hierover.
Groet, Wiel
-
Goedemiddag Wiel,
Bedankt voor je reactie. Dan houd ik het toch bij een single speed naaf.
Mvg,
Stijn
Bedankt voor je reactie. Dan houd ik het toch bij een single speed naaf.
Mvg,
Stijn
-
De eerste vanmoof is 2009, dat vinden we hier niet oud. Denk niet dat het aluminium heel hoogstaand is (net als de rest van vanmoof) dus van een beetje uitbuigen (en de padden weer parallel zetten) zal het ding niet veel minder wordenStijnvanderStigchel schreef: ↑5 okt 2024, 16.23 Beste leden,
Sinds kort ben in in het bezit van een oud vanmoof No.3 frame. Ik ben bezig om vanuit dit frame weer een fiets op te bouwen.
Nu is het zo dat er op de vanmoof No.3 geen versnellingen zitten, het is een single speed met achteruittraprem. Graag zou ik er wel versnellingen in willen bouwen, het liefst 7/8. Mijn probleem is echter dat de inbouwmaten van de versnellingsnaven die ik zie te groot zijn. Ik zie dat veel Shimano versnellingsnaven inbouwmaten hebben van 120/127/135mm.
/Marten
- fietshobbyist
Heb je al gedacht aan een SRAM P5 naaf? - voor overname, Sachs Spectro P5. Inbouwbreedte 120 mm.StijnvanderStigchel schreef: ↑5 okt 2024, 16.23 Graag zou ik er wel versnellingen in willen bouwen, het liefst 7/8. Ik zie dat veel ....... versnellingsnaven inbouwmaten hebben van 120/127/135mm.
Daarvoor moet dan wel ook gebogen worden, 3,5 mm aan beide kanten. Wat me geen sinecure lijkt, maar aarts techneuten doen daar wellicht luchtiger over.
Hier staan meerdere fietsen met een Sachs Pentasport, ongeveer dezelfde naaf. En één met een SRAM P5.
Ik vind zeven versnellingen trouwens zelf teveel voor een naafversnelling - te kort op elkaar.
Voordelen SRAM P5:
Die Sachs naven zijn quasi onverwoestbaar en schakelen goed exact.
SRAM P5 naven werden in Nederland veel gemonteerd - Sachs vijfversnellingsnaven naar mijn inschatting veel minder. Onder andere in Gazelle's van rond 1990-1995. En ze zitten ook in De Fietsfabriek Pack Max.
Het makkelijkst is, zo een Gazelle te zoeken op Marktplaats, dan heb je meteen de shifter en clickbox erbij.
Shifters bestaan als pookje en als draaischakelaar. Beide werken goed al kost een draaischakelaar tamelijk veel kracht bij het opschakelen, omdat de schakelpen in de naaf moet worden geduwd.
Het andere woord is nu ook al genoemd: de clickbox.
Ik heb één keer een nieuwe versnellingskabel gemonteerd en weet nu hoe dat werkt. Het is goed te doen, al is het omslachtiger dan bij de eerste Sachs Pentasport 2-zügig met kettinkjes. Daarbij kun je zelf met je handen de spanning op de kabels vaststellen qua afstelling. Met een clickbox ga je af op het pijltje in het 'metertje'.
De clickbox heeft één voordeel: je kunt je wiel uit de fiets halen en er weer inzetten zonder dat het invloed heeft op de kabelafstelling; de clickbox houdt die vast. Op YT staan trouwens wel een clickbox-tutorial en die is nodig voor de juiste lengte van de kabel.
Overigens, ik reed jarenlang met deze kettingwielen: voor T44 en achter T22. Dat werkt erg goed (op straat).
-
Stijn,
Ik heb nog een 622-wiel met Sachs Pentasport twee-kabel vijfversnellingsnaaf staan (inclusief kabels en versteller), als ik mij goed herinner.
Als je belangstelling hebt, laat me dat dan even weten.
Dirk (3511MP)
Ik heb nog een 622-wiel met Sachs Pentasport twee-kabel vijfversnellingsnaaf staan (inclusief kabels en versteller), als ik mij goed herinner.
Als je belangstelling hebt, laat me dat dan even weten.
Dirk (3511MP)