Kans op boetes zonder reflectie?
Geplaatst: 10 okt 2024, 10.02
Ik ben weer aan een Fongers uit 1930 aan het sleutelen en hier komen reflectieloze banden en trappers op, maar dat is in strijd met artikel 10 van hoofdstuk 2
van de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01, fascinerend waar een reflector ook zoal aan moet voldoen, zoals corrosie, inslag maar ook bij het in aanraking komen met een smeermiddel moet de reflector zich kunnen bewijzen zoals omschreven. Er wordt niet expliciet vermeld dat deze reflectoren bedoeld zijn voor verplaatsing bij nacht, dus moet een fiets impliciet ook overdag deze reflectie hebben.
dat betekent dat wat ik doe een overtreding is en dat ik, ondanks een werkende ongeveer 87 jaar oude werkende bijeengeraape verlichtingsset ( welke hopelijk succesvol gemonteerd zal worden ), niet de weg op mag.
Maar dat is niet eerlijk want verkeersdeelnemers, gezeten in vierwieloldtimers voor 1971, hoeven niet eens een gordel te dragen. Dat is veel gevaarlijker dan geen reflectie hebben mijns inziens. Liefhebbers van historische fietsen worden bepaalde privileges niet gegeven en dat wringt toch wel een héél klein beetje.
Ik zou daarom willen pleiten dat fietsen voor 1982 moeten voldoen aan de regels omtrent verlichting toen ze van de montagelijn afkwamen.
Dat zou betekenen dat mijn Fongers uit 1930 niet eens verlichting hoeft te hebben als ik er bij nacht mee de weg op ga.
Heeft iemand van jullie ooit een waarschuwing of boete gekregen voor een incorrecte reflectie?
Groet,
Floris
van de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01, fascinerend waar een reflector ook zoal aan moet voldoen, zoals corrosie, inslag maar ook bij het in aanraking komen met een smeermiddel moet de reflector zich kunnen bewijzen zoals omschreven. Er wordt niet expliciet vermeld dat deze reflectoren bedoeld zijn voor verplaatsing bij nacht, dus moet een fiets impliciet ook overdag deze reflectie hebben.
dat betekent dat wat ik doe een overtreding is en dat ik, ondanks een werkende ongeveer 87 jaar oude werkende bijeengeraape verlichtingsset ( welke hopelijk succesvol gemonteerd zal worden ), niet de weg op mag.
Maar dat is niet eerlijk want verkeersdeelnemers, gezeten in vierwieloldtimers voor 1971, hoeven niet eens een gordel te dragen. Dat is veel gevaarlijker dan geen reflectie hebben mijns inziens. Liefhebbers van historische fietsen worden bepaalde privileges niet gegeven en dat wringt toch wel een héél klein beetje.
Ik zou daarom willen pleiten dat fietsen voor 1982 moeten voldoen aan de regels omtrent verlichting toen ze van de montagelijn afkwamen.
Dat zou betekenen dat mijn Fongers uit 1930 niet eens verlichting hoeft te hebben als ik er bij nacht mee de weg op ga.
Heeft iemand van jullie ooit een waarschuwing of boete gekregen voor een incorrecte reflectie?
Groet,
Floris