Juncker-fietser stelt zich voor.

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Junckheer

Juncker-fietser stelt zich voor.

Bericht door Junckheer »

Hoewel ik al langer op de hoogte ben van de Oude Fiets en het forum en de site regelmatig bezoek, ben ik er pas recent aan toegekomen me voor de vereniging en het internetforum aan te melden. Ik ben 32 jaar en heb altijd al een interesse in oude voertuigen en techniek. Door de jaren heen heb ik me naast allerlei andere hobby’s steeds in fasen beziggehouden met antieke fietsen. Altijd kleinschalig, vooral voor het plezier en met een bescheiden budget. Misschien is het leuk hier te beginnen met een kleine persoonlijke fietsgeschiedenis.

Het inzicht dat een oude fiets iets bijzonders is, kwam net voor ik naar de middelbare school ging. In het najaar trof ik tijdens het snoeien bij mijn ouders in de tuin een oude Juncker Normaal herenfiets aan. Mijn vader had deze fiets in 1982 als student gekocht – toen ook al een oude fiets – en jarenlang intensief gebruikt. Daarna was de fiets als ornament in de tuin beland, en door de jaren heen overwoekerd geraakt. Roesten deed deze fiets echter nauwelijks. Ik heb me ontfermd over deze Juncker, en met een setje lampen, banden en een zadel van de HEMA heb ik de fiets destijds weer bruikbaar gemaakt. De eerste tijd hing er zelfs nog een streng klimop aan de bagagedrager! Ik heb in mijn middelbareschooltijd, toch zo’n zes jaar, elke dag op de Juncker gefietst. De Torpedo-achternaaf liep eens vast; in m’n jeugdige onwetendheid monteerde ik een compleet nieuw Shimano-achterwiel. Ook brak het frame eens bij de bevestiging van het achterwiel, waarna een buurman (motorfietsrestaurateur) het frame heeft gelast.

In mijn studietijd belandde de Juncker in de schuur. Daarbij verschoof de interesse naar van alles en nog wat, waaronder ook oude auto’s. Qua fietsen passeerden verschillende gevonden of gekregen oldtimers de revue, waaronder een Raleigh Royal Roadster met compleet verroeste spatborden, die ik ombouwde tot path racer (de vriend die ‘m ooit cadeau kreeg heeft ‘m nog!). Daarnaast waren er nog een Gazelle damesfiets uit de jaren ’60, een Batavus Ascot en een nieuwe Cortina (wat een prul!). Een paar jaar terug kocht ik bij de jullie vast bekende Simon een nogal ruwe antieke Juncker Transportfiets, die inmiddels met mooie witte banden, een Lucifer-dynamo en een Bosch koplamp enigszins verfraaid is.

Afbeelding
Ik was altijd erg zuinig op deze Batavus, jaren na verkoop trof ik 'm zo weer eens aan in de stad.

Afbeelding
Deze Gazelle kreeg ik van de eerste eigenaresse. Hij is nu in handen van een vriendin die er regelmatig mee rijdt.

Afbeelding
De wat ruwe Juncker transportfiets deed twee jaar dienst als dagelijkse fiets. Deze is nu goed bruikbaar en is te koop!

Tot anderhalf jaar terug deed de transportfiets dienst als dagelijks vervoer. Daarna volgde een gloednieuwe zelf-samengestelde Azor met abdijframe, roller brakes en acht versnellingen – een fiets die de meesten hier niets zal doen, maar waar ik erg gek op ben en die perfect is voor dagelijks en de fietsvakanties met kind en bagage achterop.

In de tussentijd kwam er een (vooroorlogse?) Batavus transportfiets voorbij in hele slechte staat. Deze fiets is technisch aangepakt. De ketting is vervangen, de naven zijn nagezien en hij is voorzien van licht en dynamo. Daarna is hij afgewerkt met Owatrol olie en heb ik de fiets aan mijn vader gegeven, die er elke dag mee rijdt.

Afbeelding
De Batavus troft ik in deze staat aan in de handelsvoorraad van een rommelmarktkoopman.

Afbeelding

Afbeelding
De Batavus transportfiets na de 'roestauratie'.

Ik blijf de oude fietsen leuk vinden. Sinds de Azor ‘pastoorsfiets’ gebruik ik de Juncker transportfiets echter nooit meer – en deze is daarom nu ook ter overname aangeboden. Ik probeer geen verzamelaar te zijn – ik streef het minimalisme na, met wisselend succes overigens. Daardoor gaan projecten meestal ook na enige tijd weer de deur uit. Dit laatste is dan weer dan reden dat meerdere vrienden en familieleden nu op een antieke fiets rijden.

Over het algemeen vind ik het wel erg leuk wat bijzondere oude gebruiksvoorwerpen te hebben en te onderhouden (en te gebruiken!). En zo is de cirkel weer rond. De oude Juncker Normaal van mijn vader heb ik namelijk nooit weggedaan. In de afgelopen twee jaar is deze fiets, met hulp van Simon, in kleine stappen weer helemaal bruikbaar, technisch in orde en (zo ver nog mogelijk) weer origineel gemaakt. Het kromme frame is gericht, er zitten mooie banden zonder reflectorrand op en ik heb er een gebruikt Brooks zadel op gemonteerd. Simon wist recent nog aan een origineel achterwiel met zwarte bies en F+S Torpedo-achternaaf te komen, die is nagezien, opnieuw ingevet en zit er intussen ook op. Dankzij het monteren van een antieke Nederlandse koplamp (nieuw uit de doos!) heb ik nu een klassieke fiets in redelijk originele, flink gebruikte staat, die technisch helemaal goed en bruikbaar is. Tel daarbij de jarenlange familiegeschiedenis op en volgens mij heb ik een fiets om te koesteren. Binnenkort wil ik 'm nog eens heel goed tot in detail schoonmaken en helemaal voorzien van een vers laagje Owatrol.

Afbeelding
Mijn favoriete fiets, de Juncker normaal die al meer dan 40 jaar in de familie is.

Afbeelding

Afbeelding
Fris lampje voor de Juncker (vlag op een modderschuit?).

Ik hoop op dit forum en via de vereniging meer informatie en documentatie over deze specifieke Juncker te vinden. Het bouwjaar zal ergens in de tweede helft van de jaren vijftig liggen – dat hoop ik nog eens te kunnen bevestigen. Ik vind het leuk aan dit forum dat veel mensen oog (en waardering) hebben voor kleine details en onderdelen van bijzondere fietsen en daarover met elkaar praten. Daarnaast zou ik graag eens deelnemen aan een evenement en wie weet komt er weer een leuk nieuw project als de transportfiets een nieuwe eigenaar heeft.
Bandenplakker

Re: Juncker-fietser stelt zich voor.

Bericht door Bandenplakker »

Dag Junckheer,

Dank voor je uitgebreide verhaal en welkom op het forum!
Er is hier enorm veel kennis en hulpvaardigheid aanwezig, zoals je al hebt vastgesteld.

Dirk
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuk Junckheer, dank voor je mooie en uitgebreide verhaal (voor veel mensen herkenbaar) en welkom bij de club!

En hopelijk tot ziens zondag in Berlicum.
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Welkom! Leuk die vooroorlogse Batavus, daar zie je er niet veel van. Wel heel veel naoorlogse exemplaren. Zo te zien uit eind jaren '30 begin '40?
Junckheer

Bericht door Junckheer »

Het bouwjaar weet ik niet zeker, eerlijk gezegd. Op het kaartje bij aankoop stond 1936. Volgende keer bij m'n vader in de schuur eens zien of er nog een framenummer zichtbaar te maken is. Wordt vervolgd!
Coleine

Bericht door Coleine »

Hallo Junckerheer… Wat een geweldige forum-naam!

JUNCKHEER… 😃😊

Ik heb je stukje uiterst geamuseerd zitten lezen. Aan mijn enthousiasme voor antieke fietsen ligt ook mede een Juncker ten grondslag en de wetenschap dat de fabriek haar wortels heeft in mijn geboortestad Haarlem.

Zelf verzamel ik hoofdzakelijk Juncker en Simplex en ben ik enkele jaren bezig geweest met de ontcijfering van de buitengewoon vreemde Juncker-framenummer reeksen.

Jouw Juncker Normaal ziet er nog erg mooi uit ondanks zijn leeftijd, ik schat het bouwjaar op 1962-1964. ‘Normaal’ was het basismodel, (‘Progres’ zat ertussen en ‘Elegant’ was het meest luxe) maar ondanks dat waren alle Juncker-rijwielen uitstekende producten. Vooral het Chroom- en lakwerk kon zich meten met de top van de Nederlandse rijwiel segment, dus verbaast het me niets dat je Juncker nauwelijks ‘verkroepoekte’ ondanks jaren lang in de tuin te hebben gestaan als klimop-constructie.
(Dat moet je met een Simplex niet proberen, die roest weg tijdens het neerzetten en weglopen)

Ik benijd je streven om geen verzamelaar te zijn; soms denk ik dat ik er nooit aan had moeten beginnen, maar dan zie ik die 20 Junckers (waarvan er een klein deel buiten staat) en 25 (waarvan het grootste deel in poedervorm) Simplexen weer…

Als je het framenummer aan me door wil geven dan kan ik je Juncker een exact bouwjaar toeschrijven, ook kun je het stuur mits origineel, losmaken en onderaan de pen kijken voor het bouwjaar van het stuur en daarmee de fiets.

Hartelijke fietsgroeten uit Haarlem Junckheer!
Laatst gewijzigd door Coleine op 23 apr 2025, 04.47, 6 keer totaal gewijzigd.
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! :o
Coleine

Bericht door Coleine »

Junckheer schreef: 14 okt 2024, 13.36 Het bouwjaar weet ik niet zeker, eerlijk gezegd. Op het kaartje bij aankoop stond 1936. Volgende keer bij m'n vader in de schuur eens zien of er nog een framenummer zichtbaar te maken is. Wordt vervolgd!
Een vóór-oorlogse Batavus is inderdaad uiterst zeldzaam… Ik zie ze zelfs minder vaak voorbij komen dan Junckers van voor WO-2. Wat zeggen de inscripties op de achternaaf?

Trouwens, als lid van de vereniging krijg je het boekje ‘Hoe oud is deze fiets’ toegestuurd. Ook ontvang je vier keer per jaar het prachtige clubblad met mooie verhalen en handige informatie als naslagwerk… 😉

Oh, je schrijft dat je je al hebt aangemeld bij de vereniging. 👌😃
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! :o
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Junckheer schreef: 11 okt 2024, 10.20 Mijn favoriete fiets, de Juncker normaal die al meer dan 40 jaar in de familie is.
De zadelstrop ervan, bevindt zich achter de zadelpen en daardoor staat het zadeldek (te) ver naar achteren. Hebt u wel eens geprobeerd hoe het zit met de strop vóór de zadelpen?
Plaats reactie