Er zijn al eerder dingen geschreven over de kleine 'groeifietsjes' die Gazelle in de jaren 60 bouwde voor gebruik bij verkeersles, zoals op verkeerspark Assen, of verkeerstuinen in bijvoorbeeld Eindhoven en Utrecht. Er zijn geen brochures van en het aantal dat werd gebouwd is onduidelijk. Gazelle schat iets van 200, maar dat is natte vinger werk.
Wat me inmiddels duidelijk is, is dat er een 1e serie was (framenummers rond 1823XXX, 1964) en een tweede serie, met framenummers rond 2059XXX, 1966).
Het verschil lijkt klein, op basis van de drie fietsen die nog bekend zijn: de eerste serie heeft een heel leuk verbindingsstukje tussen de schuine buizen en de zadelbuis, dat is gemaakt van een balhoofdkroon. Dat geeft wel aan dat alles handwerk was in deze proefserie.
De tweede serie heeft daar een verbinding die er professioneler (maar saaier) uitziet: een vlakke plaat.
Zoals ik al eerder schreef kocht ik recent de fiets van Ed Collier van de eerste serie.
Zie bericht: https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... ets#p25844
Gazelle heeft in de fabriekscollectie ook zo’n fiets, maar dan originele lak. Ik heb afgesproken met Jan Cees Rutgers (actief met het erfgoed bij Gazelle) om die te zien en lijnen enzo op te meten. Maar wat bleek: ze hadden er nóg een in de kelder staan, van het tweede model. Na mijn research heeft Gazelle die twee fietsjes min of meer gecombineerd. Van beide de beste delen, en zo hebben zij nu een behoorlijk goed exemplaar van het eerste model staan.
Jan Cees was zo vriendelijk om mij de restanten van de tweede fiets te doneren! (nogmaals dank!) Met dus een frame (2e model) in originele lak. Ook ik ben weer gaan samenbouwen en kreeg zo een erg mooi, gebruikt fietsje met een pracht uitstraling. Gazelle bel erop van Wim, NOS banden van Otto en en een lamphaak van Jeroen: allen nog erg bedankt en dan zie je weer wat fijn dit forum en de club is!
Foto's van het resultaat zie je onderaan dit bericht. Het bordje op de lamphaak is netjes nagemaakt van de fiets van Gazelle, die de originele nog heeft. Ook op het achterspatbord komt er nog een
Het nummer 7 komt van een schattige foto die ik vond op Rijwiel.net.
Ik ben er heel blij mee, het is al met al een heel geslaagd projectje geworden, with a little help from my friends. Leuk!
Maar wat er nu over is, kan wellicht ook weer iemand inspireren. Wie er belang bij heeft: stuur me een bericht! De prijs zal het probleem niet vormen, maar het is nog best een klusje om hier weer iets moois van te maken! Zie de advertentie in de rubriek: te koop.
Gazelle verkeerslesfiets 1964 en 1966
Gazelle verkeerslesfiets 1964 en 1966
- Bijlagen
-
- 20241025_165605.jpg (320.96 KiB) 2499 keer bekeken
-
- 20241025_165531.jpg (306.97 KiB) 2499 keer bekeken
-
- 20241025_165522.jpg (188.12 KiB) 2499 keer bekeken
-
- 20241025_165512.jpg (369.21 KiB) 2499 keer bekeken
-
- 20241025_165456.jpg (184.37 KiB) 2499 keer bekeken
-
- 20241025_165449.jpg (299.82 KiB) 2499 keer bekeken
-
- 20241025_165439.jpg (388.65 KiB) 2499 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gazelle verkeerslesfiets 1964 en 1966
Ook nog wel een opvallend verschil tussen het eerste en tweede model, is het kettingblad.
Dit is van de fiets uit 1964, die ik nu dus weg doe. En onderstaand is van de fiets uit 1966. Leuk, toen al retro want het heeft iets van de Gazelle tandwielbladen voor ca 1915. Opvallend is dat het kleiner is dat het tandwiel uit 1964.
Door al het gehussel met wielen is het helaas niet meer duidelijk of de verkeerstuinen fietsjes met een kleiner verzet wilden (daar kun je dus als wildebras niet zo hard op fietsen!!) of dat het achtertandwiel ook kleiner was.
Dit is van de fiets uit 1964, die ik nu dus weg doe. En onderstaand is van de fiets uit 1966. Leuk, toen al retro want het heeft iets van de Gazelle tandwielbladen voor ca 1915. Opvallend is dat het kleiner is dat het tandwiel uit 1964.
Door al het gehussel met wielen is het helaas niet meer duidelijk of de verkeerstuinen fietsjes met een kleiner verzet wilden (daar kun je dus als wildebras niet zo hard op fietsen!!) of dat het achtertandwiel ook kleiner was.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net