Hallo,
Ik ben mijn Lely bakfiets weer in elkaar aan het zetten en ik heb wat vragen over de trapas. Misschien dat iemand kan helpen:
-In de trapas is het nummer 42 ingeperst. Weet iemand wat dat betekent?
-de conus heeft aan de buitenkant een ring/rand met 2 vlakke stukken er in en een stukje er uit. Dat suggereert dat er een ring in moet die aan de binneknat een uitstekend stukje heeft dat in de gleuf van de trapas past en aan de buitenkant in de rand van de conus. Weet iemand of dat zo is? En waar zou ik zulke ringen dan kunnen krijgen?
-Het uitstekende stukje van de borgring is bijna helemaal afgesleten. Weet iemand waar ik zoun ring zou kunnen krijgen? Buitendiameter is 1" (25.4mm), binnendiameter is 18.8mm
-Ik mis een van de 2 afdekplaatjes die aan de buitenkant de conus beschermen. Weet iemand waar ik die zou kunnen krijgen? Buitendiameter is 54.2mm, binnendiameter is 18.9mm.
Alvast bedankt,
Hubert
Diverse vragen over Lely trapas
Diverse vragen over Lely trapas
- Bijlagen
-
- Conus
- IMG_2976.JPG (62.88 KiB) 773 keer bekeken
-
- Ring
- IMG_2977.JPG (50.53 KiB) 773 keer bekeken
-
- Afdekplaatje
- IMG_2975.JPG (76.98 KiB) 773 keer bekeken
-
- Trapas
- IMG_2974.JPG (59.64 KiB) 773 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Diverse vragen over Lely trapas
Vaak betekent dat het jaar waarin de trapas is gemaakt, bijvoorbeeld bij de trapassen van Gerkinet. Maar of dat hier ook zo is, dat weet ik niet.Hallo,
Ik ben mijn Lely bakfiets weer in elkaar aan het zetten en ik heb wat vragen over de trapas. Misschien dat iemand kan helpen:
-In de trapas is het nummer 42 ingeperst. Weet iemand wat dat betekent?
Je zou het bij Toon Mensink kunnen proberen, maar ik acht de kans klein dat je die vind. Ik heb veel trapassen gezien, maar nog nooit eentje met zo'n borg ring. Maar goed, met wat werk kun je dat ook zelf maken uit een stukje staal plaat.-de conus heeft aan de buitenkant een ring/rand met 2 vlakke stukken er in en een stukje er uit. Dat suggereert dat er een ring in moet die aan de binneknat een uitstekend stukje heeft dat in de gleuf van de trapas past en aan de buitenkant in de rand van de conus. Weet iemand of dat zo is? En waar zou ik zulke ringen dan kunnen krijgen?
Als ik het zo zie is deze trapas samengesteld uit verschillende trapas onderdelen. Je hebt normaal maar een borgring. Deze borgring is wel wat makkelijker aan te komen. Ik heb er zelf volgens mijn niet eentje over. Het makkelijkst is een stukje oplassen als je die optie hebt, en dan in vorm vijlen. Ik heb ook nog wel eens een nieuw tandje ingezet. En je kan ook deze natuurlijk van scratch maken uit een stukje plaat staal. Het zijn in ieder geval geen standaard onderdelen die je nieuw online kan bestellen.-Het uitstekende stukje van de borgring is bijna helemaal afgesleten. Weet iemand waar ik zoun ring zou kunnen krijgen? Buitendiameter is 1" (25.4mm), binnendiameter is 18.8mm
Er hoort er maar een op, alleen aan de linkerkant. Aan de rechterkant (kettingwiel zijde) zit nooit een stofkap. Bij vooroorlogse trapassen van bak- en transportfietsen zat er meestal zelfs helemaal geen stofkap op (tenzij je heel ver terug gaat, toen had je de zogenaamde "klokkenlagers").-Ik mis een van de 2 afdekplaatjes die aan de buitenkant de conus beschermen. Weet iemand waar ik die zou kunnen krijgen? Buitendiameter is 54.2mm, binnendiameter is 18.9mm.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Diverse vragen over Lely trapas
Dank. Ik had mij hoop al op jou gevestigd. Ik zal nogeens langsgaan in Oisterwijk.
Hubert
Hubert