Voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Tup001

Voorstellen

Bericht door Tup001 »

Goededag, Sinds kort ben ik weer lid geworden van de vereniging. Sinds eind lagere school tracht ik bezig me bezig te houden met het onderhoud van Fietsen. In de brugklas kreeg ik toen een gebruikte Gazelle opafiets (1958). Daarmee is mijn liefde voor Gazelle gestart. Deze fiets reed niet lekker is daardoor tijdens mijn studietijd bij mijn ouders gebleven, wat achteraf een zege is geweest, daar de fiets anders zeer waarschijnlijk wel ontvreemd zou zijn. Door ruimte gebrek is het fietsonderhoud op een lagere plan komen te staan. Recentelijk heb ik de beschikking over een garage waardoor het aantal oude Gazelles gegroeid is tot 4. Daar wil ik het ook bij laten. Daarnaast werk ik ook graag aan mijn moderne racefietsen en ben ook niet afkerig tov het sleutelen aan de motorfiets en een auto op leeftijd. Tenslotte heb ik nog een vraag. Voor onderdelen heb ik een Gazelle gekocht met frame nr 473018. Zou voor oorlogs zijn. Echter kan het zijn dat Gazelle een nummer te weinig erin geslagen heeft? Ik twijfel naar aan het bouwjaar. De versnellingsnaaf heeft nl (19) 55 als jaartal. Spatbord heeft een varkensneusje, er zitten haken aan het frame voor een fietspomp en bij de bracket ontbreken aan de onderkant de 2 bouten om de "bus" vaster te zetten.
Mvg Thys
jancees

Re: Voorstellen

Bericht door jancees »

Welkom Thys,
Als het framenummer juist is, is deze fiets van 1936. Toen was er nog geen sprake van het verplichte achterlicht (zie modellen in folder):
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=15892817
In 1939 kondigt Gazelle de 'varkensneus' aan:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=15891762
Voor een betere datering is het handig dat je enkele detailfoto's plaatst.
Beheerder erfgoed Gazelle
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Pomphaken aan het frame (aan de achterkant van de zadelbuis, en vrij dik niet zo`n paddenstoel vormpje) is idd goed te plaatsen in 1936.
Dat is rond die tijd toegepast.
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Thys,

Welkom op het forum! Er is hier enorm veel kennis en hulpvaardigheid aanwezig, zoals je al hebt kunnen merken.

Dirk
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Met pomphaken aan de achterkant van de zadelbuis zal het zeer waarschijnlijk toch een vooroorlogse fiets zijn. Misschien kan je wat foto’s plaatsen?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Tup001

Bericht door Tup001 »

Bedankt voor de reacties. Zal foto s plaatsen. Had het idee om frame naar de sloop te brengen, maar een voor oorlogse fiets dient hersteld te worden. Vermoed dat deze fietsen best zeldzaam zijn. Dan begint weer een zoek tocht naar onderdelen, (wielen, bus voor in de bracket). Vrees dat dit dan toch fiets nr 5 wordt.
Plaats reactie