Verhoeven Type Competition 1961
Verhoeven Type Competition 1961
Deze trof ik gisteren op de beurs in Geel. Té mooi om de paar fotootjes die ik ervan heb gemaakt hier niet te delen.
Gebouwd door Wout Verhoeven zelf:
Gebouwd door Wout Verhoeven zelf:
Re: Verhoeven Type Competition 1961
Mooi fietsje en nooit eerder gezien. Dat is weer een van de mooie aspecten van zo’n beurs. Groet, Ton
- marco verbaant
Pracht exemplaaro
Verhoeven was het merk waar Evert Dolman in 1966 wereldkampioen bij de amateurs op de Nürnbergring werd. Die fiets die Wout Verhoeven toen voor hem maakte was zijn tijd ver vooruit. De bidonhouder was vastgelast op het frame, en niet met klembandjes. Pas heel veel later kwamen er nokjes voor...
Verhoeven was het merk waar Evert Dolman in 1966 wereldkampioen bij de amateurs op de Nürnbergring werd. Die fiets die Wout Verhoeven toen voor hem maakte was zijn tijd ver vooruit. De bidonhouder was vastgelast op het frame, en niet met klembandjes. Pas heel veel later kwamen er nokjes voor...
- Bijlagen
-
- dolman verhoeven.jpg (193.54 KiB) 4067 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
Evert gebruikte deze fiets vermomd als "Gazelle" in 1968 nog steeds toen hij bij Willem II Gazelle reed (zie details als de specifiek geboorde remgrepen)... Wat overigens door enkelen nog steeds wordt ontkend...
- Bijlagen
-
- wout verhoeven dolman.jpg (126.78 KiB) 4065 keer bekeken
Ik realiseerde me zojuist dat ik die fiets mogelijk al eens eerder had gezien.
Vrijwel op de dag af tien jaar geleden op het voormalige Hofpleinstation in Rotterdam:

Wout Verhoeven aan het eind van de middag bij het scheiden van de markt:

Na het maken van deze foto's heb ik hem aangesproken, gecomplimenteerd met de fiets en hebben we nog een - helaas maar kort, want hij wilde snel weg - buitengewoon informatief gesprek gehad over zijn import van Belgische kaders.
Daar bleek ik er toch wel een paar van te hebben.
Vrijwel op de dag af tien jaar geleden op het voormalige Hofpleinstation in Rotterdam:

Wout Verhoeven aan het eind van de middag bij het scheiden van de markt:

Na het maken van deze foto's heb ik hem aangesproken, gecomplimenteerd met de fiets en hebben we nog een - helaas maar kort, want hij wilde snel weg - buitengewoon informatief gesprek gehad over zijn import van Belgische kaders.
Daar bleek ik er toch wel een paar van te hebben.

- marco verbaant
Van rood naar roze ....

Het verhaal zoals ik het ken is dat Wout Verhoeven dat kampioenschapsframe geheel van 'bovenbuizen' had gebouwd, want die waren het lichtst. En omdat hij het onverantwoord vond dat daar nog verder op gereden werd, het frame terugvorderde en in de etalage hing / in stukken zaagde*.marco verbaant schreef: ↑19 nov 2024, 12.27 Evert gebruikte deze fiets vermomd als "Gazelle" in 1968 nog steeds toen hij bij Willem II Gazelle reed (zie details als de specifiek geboorde remgrepen)... Wat overigens door enkelen nog steeds wordt ontkend...
Die remgrepen had Eef Dolman ook in 1965 overigens al op zijn fiets (ook een Verhoeven) zitten:
* afhankelijk van wie je het vraagt. Wellicht zijn beide waar.
.
Ik zag trouwens dat ik ook nog een kopie had van de uitnodiging voor bovengenoemde beurs, met daarop foto's van niet alleen Wout Verhoeven, maar ook Manus Brinkmann, die geldt als een van de grondleggers van het veldrijden in Nederland.
Op die beurs stond ook een fiets van Brinkman - die een fietsenzaak had - te koop, In mijn maat. Ik vermoed met een Belgisch fabrieksframe, maar hij was niet duur, en achteraf had ik wel spijt van dat ik die niet meegenomen heb.
Op die beurs stond ook een fiets van Brinkman - die een fietsenzaak had - te koop, In mijn maat. Ik vermoed met een Belgisch fabrieksframe, maar hij was niet duur, en achteraf had ik wel spijt van dat ik die niet meegenomen heb.
- marco verbaant
Ja, dat inderdaad wel zo. EN de bijgehorende middenoptrekremmen. Alleen op de Gazelle zat ook die gelaste bidonhouder van toen....non-fixie schreef: ↑20 nov 2024, 19.20 Het verhaal zoals ik het ken is dat Wout Verhoeven dat kampioenschapsframe geheel van 'bovenbuizen' had gebouwd, want die waren het lichtst. En omdat hij het onverantwoord vond dat daar nog verder op gereden werd, het frame terugvorderde en in de etalage hing / in stukken zaagde*.
Die remgrepen had Eef Dolman ook in 1965 overigens al op zijn fiets (ook een Verhoeven) zitten:
* afhankelijk van wie je het vraagt. Wellicht zijn beide waar.
Och... zoiets mag/moet ook een beetje een mysterie blijven toch...??!!!

-
Alles kan. Maar bovenbuizen in die tijd waren 1", en alle lugs en zadelpennen gingen uit van 1 1/8" voor zit en onderbuis, en dat was niet omdat iedereen gek was. Je spaart 100 gram op de buizen, creert een zwabberhaas, en moet goed je best doen om de gewichtsbesparing niet te niet te doen met allerlei aanpassingen in de verbindingen en met de zadelpen. Lijkt mij eerder weer een gevalletje 'wielrenners kun je alles wijsmaken'
/Marten