Pagina 1 van 2
Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 19 nov 2024, 00.01
door non-fixie
Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 19 nov 2024, 00.29
door TonTon
Mooi fietsje en nooit eerder gezien. Dat is weer een van de mooie aspecten van zo’n beurs. Groet, Ton
Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 19 nov 2024, 12.20
door marco verbaant
Pracht exemplaaro
Verhoeven was het merk waar Evert Dolman in 1966 wereldkampioen bij de amateurs op de Nürnbergring werd. Die fiets die Wout Verhoeven toen voor hem maakte was zijn tijd ver vooruit. De bidonhouder was vastgelast op het frame, en niet met klembandjes. Pas heel veel later kwamen er nokjes voor...
Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 19 nov 2024, 12.27
door marco verbaant
Evert gebruikte deze fiets vermomd als "Gazelle" in 1968 nog steeds toen hij bij Willem II Gazelle reed (zie details als de specifiek geboorde remgrepen)... Wat overigens door enkelen nog steeds wordt ontkend...
Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 19 nov 2024, 15.30
door non-fixie
Ik realiseerde me zojuist dat ik die fiets mogelijk al eens eerder had gezien.
Vrijwel op de dag af tien jaar geleden op het voormalige Hofpleinstation in Rotterdam:
Wout Verhoeven aan het eind van de middag bij het scheiden van de markt:
Na het maken van deze foto's heb ik hem aangesproken, gecomplimenteerd met de fiets en hebben we nog een - helaas maar kort, want hij wilde snel weg - buitengewoon informatief gesprek gehad over zijn import van Belgische kaders.
Daar bleek ik er toch wel een paar van te hebben.

Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 19 nov 2024, 20.38
door marco verbaant
non-fixie schreef: ↑19 nov 2024, 15.30
Ik realiseerde me zojuist dat ik die fiets mogelijk al eens eerder had gezien.
Vrijwel op de dag af tien jaar geleden op het voormalige Hofpleinstation in Rotterdam:
Van rood naar roze ....

Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 20 nov 2024, 19.20
door non-fixie
marco verbaant schreef: ↑19 nov 2024, 12.27
Evert gebruikte deze fiets vermomd als "Gazelle" in 1968 nog steeds toen hij bij Willem II Gazelle reed (zie details als de specifiek geboorde remgrepen)... Wat overigens door enkelen nog steeds wordt ontkend...
Het verhaal zoals ik het ken is dat Wout Verhoeven dat kampioenschapsframe geheel van 'bovenbuizen' had gebouwd, want die waren het lichtst. En omdat hij het onverantwoord vond dat daar nog verder op gereden werd, het frame terugvorderde en in de etalage hing / in stukken zaagde*.
Die remgrepen had Eef Dolman ook in 1965 overigens al op zijn fiets (ook een Verhoeven) zitten:

- zandvoort 1965.jpg (182.83 KiB) 3964 keer bekeken
* afhankelijk van wie je het vraagt. Wellicht zijn beide waar.
.
Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 20 nov 2024, 19.39
door non-fixie
Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 20 nov 2024, 20.26
door marco verbaant
non-fixie schreef: ↑20 nov 2024, 19.20
Het verhaal zoals ik het ken is dat Wout Verhoeven dat kampioenschapsframe geheel van 'bovenbuizen' had gebouwd, want die waren het lichtst. En omdat hij het onverantwoord vond dat daar nog verder op gereden werd, het frame terugvorderde en in de etalage hing / in stukken zaagde*.
Die remgrepen had Eef Dolman ook in 1965 overigens al op zijn fiets (ook een Verhoeven) zitten:
* afhankelijk van wie je het vraagt. Wellicht zijn beide waar.
Ja, dat inderdaad wel zo. EN de bijgehorende middenoptrekremmen. Alleen op de Gazelle zat ook die gelaste bidonhouder van toen....
Och... zoiets mag/moet ook een beetje een mysterie blijven toch...??!!!

Re: Verhoeven Type Competition 1961
Geplaatst: 20 nov 2024, 20.41
door m-gineering
non-fixie schreef: ↑20 nov 2024, 19.20
Het verhaal zoals ik het ken is dat Wout Verhoeven dat kampioenschapsframe geheel van 'bovenbuizen' had gebouwd, want die waren het lichtst.
Alles kan. Maar bovenbuizen in die tijd waren 1", en alle lugs en zadelpennen gingen uit van 1 1/8" voor zit en onderbuis, en dat was niet omdat iedereen gek was. Je spaart 100 gram op de buizen, creert een zwabberhaas, en moet goed je best doen om de gewichtsbesparing niet te niet te doen met allerlei aanpassingen in de verbindingen en met de zadelpen. Lijkt mij eerder weer een gevalletje 'wielrenners kun je alles wijsmaken'