Locomotief Wout Wagtmans?
-
Locomotief Wout Wagtmans?
Goedemiddag,
Wellicht hebben andere forumgebruikers de advertentie ook op marktplaats zien staan.
Een locomotief frame (1954) wat volgens overlevering van Wout Wagtmans is geweest.
Ik heb deze overgenomen van een liefhebber uit de buurt van Willebrord de woonplaats van Wout Wagtmans.
De eigenaar had het frame een aantal jaren terug van iemand overgenomen die vertelde dat Wout Wagtmans een rekening open had staan bij een café waar hij regelmatig kwam.
Op een gegeven moment was de rekening wat te hoog opgelopen en heeft hij met het frame de schuld betaald.
Spijtig genoeg kan het verhaal niet meer worden nagetrokken omdat de toenmalige verkoper helaas is overleden.
Ik vind het een gaaf frame maar kan het helaas niet goed dateren.
Het heeft niet de typische potloodpunten welke in de jaren 50 gebruikt werden door locomotief.
Ook de kroon van de voorvork ziet er anders uit.
helaas is het oog van de achter derailleur bevestiging er af gezaagd.
Op het kader zaten nog een aantal originele onderdelen o.a. een Huret achterderailleur, Huret buisverstellers, Atax stuurpen en Nervar chroom cranks.
volgens mij allemaal jaren 60.
Van de onderdelen zal ik later nog foto's maken.
Ik zit dus met een aantal vragen.
Zou het echt een kader van Wout Wagtmans kunnen zijn geweest?
Kunnen jullie mij helpen het frame te dateren?
Is het cijfer 38 het framenummer?
Kan het zijn dat dit kader voor een speciale gelegenheid is gemaakt aangezien de kleur oranje is en er olympische ringen op de voorvork staan.
Wat betekenen de letters die onder in de voorvork kroon zijn geslagen?
Wellicht hebben andere forumgebruikers de advertentie ook op marktplaats zien staan.
Een locomotief frame (1954) wat volgens overlevering van Wout Wagtmans is geweest.
Ik heb deze overgenomen van een liefhebber uit de buurt van Willebrord de woonplaats van Wout Wagtmans.
De eigenaar had het frame een aantal jaren terug van iemand overgenomen die vertelde dat Wout Wagtmans een rekening open had staan bij een café waar hij regelmatig kwam.
Op een gegeven moment was de rekening wat te hoog opgelopen en heeft hij met het frame de schuld betaald.
Spijtig genoeg kan het verhaal niet meer worden nagetrokken omdat de toenmalige verkoper helaas is overleden.
Ik vind het een gaaf frame maar kan het helaas niet goed dateren.
Het heeft niet de typische potloodpunten welke in de jaren 50 gebruikt werden door locomotief.
Ook de kroon van de voorvork ziet er anders uit.
helaas is het oog van de achter derailleur bevestiging er af gezaagd.
Op het kader zaten nog een aantal originele onderdelen o.a. een Huret achterderailleur, Huret buisverstellers, Atax stuurpen en Nervar chroom cranks.
volgens mij allemaal jaren 60.
Van de onderdelen zal ik later nog foto's maken.
Ik zit dus met een aantal vragen.
Zou het echt een kader van Wout Wagtmans kunnen zijn geweest?
Kunnen jullie mij helpen het frame te dateren?
Is het cijfer 38 het framenummer?
Kan het zijn dat dit kader voor een speciale gelegenheid is gemaakt aangezien de kleur oranje is en er olympische ringen op de voorvork staan.
Wat betekenen de letters die onder in de voorvork kroon zijn geslagen?
- Bijlagen
-
- wout 1.jpeg (125.08 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 15.jpeg (94.51 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 2.jpeg (73.27 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 3.jpeg (70.1 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 4.jpeg (85.36 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 5.jpeg (68.77 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 6.jpeg (63.31 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 7.jpeg (96.73 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 8.jpeg (123.4 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 9.jpeg (98.1 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 10.jpeg (76.77 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 11.jpeg (112.99 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 12.jpeg (134.16 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 13.jpeg (108.77 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 14.jpeg (100.66 KiB) 4680 keer bekeken
-
- wout 16.jpeg (98.44 KiB) 4680 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Loco-Motief op 24 nov 2024, 21.39, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Locomotief Wout Waghtmans ?
Interessant verhaal, maar het is geen Locomotief frame uit de jaren 50 en de stickers die er op zitten zijn van eind jaren 60, of begin 70. Er zijn wel foto's van Wout met fiets en die rijdt op een typische Locomotief. Maar je weet nooit of hij nog eens ol een ander frame heeft gereden om welke reden dan ook..
Het frame zou overigens wel heel goed uit de jaren 50 kunnen zijn. Zonde dat het derailleuroog is afgezaagd wel.
Ik heb zelf toevallig precies eenzelfde frame en weet dat deze i.i.g. verkocht zijn als Geminiani en later ook als Gitane. Met veel chroomwerk op z'n Italiaans.
Gezien de draden en buisdikten niet metrisch zijn zal het alleen geen Frans frame zijn. Ik heb al eens geprobeerd te achterhalen waar dit frame dan wel vandaan komt, maar alle wegen leiden naar Nederland. Er zijn op het net een paar van deze fietsen als Geminiani te vinden (waaronder deze https://www.dcisite.be/en/visitors/bike ... /geminiani) die allemaal van eind jaren 50- begin 60 lijken te zijn. En zelfs die op het forum van tontonvelo staat is in Nederland gekocht.
Het zou leuk zijn te achterhalen wie de bouwer is geweest en waarom deze fietsen onder deze merken mocht verkopen in Nederland. Al was Geminiani in wezen sowieso een plakmerk. Ik kwam er recent ook een als Cycles Tourmalet gestickerde tegen op MP, maar dat is ook weer een plakmerk en een echt merk, dus moeilijk te achterhalen of dat een richting geeft...
Jouw framenummer zit op de plek waar Jasper Bouma zijn framenummers ook insloeg, dus wie weet nog een andere richting
Het frame zou overigens wel heel goed uit de jaren 50 kunnen zijn. Zonde dat het derailleuroog is afgezaagd wel.
Ik heb zelf toevallig precies eenzelfde frame en weet dat deze i.i.g. verkocht zijn als Geminiani en later ook als Gitane. Met veel chroomwerk op z'n Italiaans.
Gezien de draden en buisdikten niet metrisch zijn zal het alleen geen Frans frame zijn. Ik heb al eens geprobeerd te achterhalen waar dit frame dan wel vandaan komt, maar alle wegen leiden naar Nederland. Er zijn op het net een paar van deze fietsen als Geminiani te vinden (waaronder deze https://www.dcisite.be/en/visitors/bike ... /geminiani) die allemaal van eind jaren 50- begin 60 lijken te zijn. En zelfs die op het forum van tontonvelo staat is in Nederland gekocht.
Het zou leuk zijn te achterhalen wie de bouwer is geweest en waarom deze fietsen onder deze merken mocht verkopen in Nederland. Al was Geminiani in wezen sowieso een plakmerk. Ik kwam er recent ook een als Cycles Tourmalet gestickerde tegen op MP, maar dat is ook weer een plakmerk en een echt merk, dus moeilijk te achterhalen of dat een richting geeft...
Jouw framenummer zit op de plek waar Jasper Bouma zijn framenummers ook insloeg, dus wie weet nog een andere richting

- Bijlagen
-
- Screenshot_20230911_192224_Marktplaats.jpg (81.88 KiB) 4669 keer bekeken
-
- Screenshot_20230911_192217_Marktplaats.jpg (110.92 KiB) 4669 keer bekeken
-
- Screenshot_20230911_192221_Marktplaats.jpg (69.78 KiB) 4669 keer bekeken
-
- Screenshot_20230911_192232_Marktplaats.jpg (146.32 KiB) 4669 keer bekeken
-
- Screenshot_20231223_222557_Marktplaats.jpg (98.01 KiB) 4669 keer bekeken
-
- Screenshot_20231223_222620_Marktplaats.jpg (90.43 KiB) 4669 keer bekeken
-
- Screenshot_20231223_222634_Marktplaats.jpg (118.13 KiB) 4669 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Cyclissimo op 24 nov 2024, 13.48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
En dit is de mijne die ik net weer heb gespoten. Helaas was het chroom door de vorige eigenaar meegestraald en dus niks meer mee te beginnen. Nu maar als werkpaard gespoten, zonder chroom.
De letters onder de vorkkroon zijn denk ik van het merk en type van de vorkkroonmaker. De lugs zijn van Prugnat als ik het me goed herinner.
De letters onder de vorkkroon zijn denk ik van het merk en type van de vorkkroonmaker. De lugs zijn van Prugnat als ik het me goed herinner.
- Bijlagen
-
- 20241124_134527.jpg (472.44 KiB) 4665 keer bekeken
-
- 20241124_134516.jpg (439.1 KiB) 4665 keer bekeken
-
- 20241124_133822.jpg (230.34 KiB) 4669 keer bekeken
-
- 20241124_133814.jpg (371.78 KiB) 4669 keer bekeken
-
- 20241124_133810.jpg (362.08 KiB) 4669 keer bekeken
-
- 20241124_133807.jpg (472.84 KiB) 4669 keer bekeken
-
- 20241124_133802.jpg (458.92 KiB) 4669 keer bekeken
Als het balhoofdplaatje origineel is past dat ook niet bij 1954.
Locomotiefje was inde jaren 50 gedetailleerd met een gekartelde rand. Daarna tot ongeveer 1962 meer gestileerd en blauw.
Na 1962 werd het locomotiefje rood.
Locomotiefje was inde jaren 50 gedetailleerd met een gekartelde rand. Daarna tot ongeveer 1962 meer gestileerd en blauw.
Na 1962 werd het locomotiefje rood.
- marco verbaant
De oranje kleur werd ook gebruikt in de twee jaren dat Locomotief werd gebruikt bij Cees Pellenaar's Goudsmit-Hoff ploeg. Terwijl toen eigenlijk het Gazelle "tijdperk" al gaande was in Dieren. Bertus Slesker had echter nadat hij door Gazelle gevraagd werd aldaar de Champion Mondial voor Gazelle op te zetten, bedongen dat hij ook wat Locomotief's mocht blijven bouwen. En van Pellenaars is bekend dat hij wel wat had met Locomotief vanuit het verleden.... Die fietsen hadden op de onderbuis geen Locomotief staan, maar wel op de bovenbuis en zadelbuis.
- Bijlagen
-
- locomotief goudsmit hoff.jpg (54.55 KiB) 4635 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
dit is die van Gerben Karstens in eerder genoemde Goudsmit-Hoff periode in 1971... Herkenbaar aan de stuurcommandeurs, eigenlijk al uit de "mode" toentertijd, maar Karstens liet zelfs in zijn contracten altijd opnemen, dat hij zijn fiets ermee uitgerust wilde zien.... 

- Bijlagen
-
- locomotief karstens goudmit hoff.jpg (169.65 KiB) 4635 keer bekeken
-
Dit is geen frame uit 54. dat is volledig anders.
Ik heb een locomotief frame uit 1952. (zoals op de befaamde zw foto tijndens de RAI beurs met Pellenaars, wagtmans, van Es)
* Andere lugs,
* Simplex patten met uitgebogen oog,
* Simplex aanlas steun op de rechterzijde van de schuine buis voor een simplex shifter. v
* Volledig verchroomd en daarna steenrood chromovelato gespoten (deze laag is bij mij helaas verwijderd)
* Het locomotief balhoofdplaatje is van 2e helft 60
Ik heb een locomotief frame uit 1952. (zoals op de befaamde zw foto tijndens de RAI beurs met Pellenaars, wagtmans, van Es)
* Andere lugs,
* Simplex patten met uitgebogen oog,
* Simplex aanlas steun op de rechterzijde van de schuine buis voor een simplex shifter. v
* Volledig verchroomd en daarna steenrood chromovelato gespoten (deze laag is bij mij helaas verwijderd)
* Het locomotief balhoofdplaatje is van 2e helft 60
-
Dank voor jullie reacties.
Cyclissimo:
- Het blauwe frame is inderdaad exact het zelfde als het oranje frame met op één C na de zelfde letters in de vorkkroon.
Voor zover ik kan beoordelen heeft heeft het oranje frame ook chroomuiteinden of dat ook voor de lugs van het balhoofd geldt kan ik niet goed beoordelen aangezien die nog goed in de lak staan.
Vraag heeft het blauwe frame ook een framenummer?
Woldman :
- Het klopt dat het balhoofdplaatje welke gemonteerd is van na 62’ is.
Marco Verbaant:
- Ik zat ook aan Goudsmit Hoff te denken.
Het is natuurlijk een aanname maar wellicht is het frame bij Gazelle herlakt en voorzien van een nieuw balhoofdplaatje. Volgens mij is de kleur exact het zelfde.
Ik kan het niet goed zien maar het frame heeft volgens mij de zelfde vorkkroon en lugs als op de door jou eerst geplaatste oranje fiets.
Verder had Waghtmans natuurlijk al een link met Slesker doordat hij met de Locomotief wielerploeg een aantal keren aan de Tour had deelgenomen.
Wim Hermans:
- Het klopt dat het door mij aangeschafte frame er heel anders uitziet dan de fiets op de RAI foto.
o.a. de potloodpuntjes ontbreken .
Cyclissimo:
- Het blauwe frame is inderdaad exact het zelfde als het oranje frame met op één C na de zelfde letters in de vorkkroon.
Voor zover ik kan beoordelen heeft heeft het oranje frame ook chroomuiteinden of dat ook voor de lugs van het balhoofd geldt kan ik niet goed beoordelen aangezien die nog goed in de lak staan.
Vraag heeft het blauwe frame ook een framenummer?
Woldman :
- Het klopt dat het balhoofdplaatje welke gemonteerd is van na 62’ is.
Marco Verbaant:
Het is natuurlijk een aanname maar wellicht is het frame bij Gazelle herlakt en voorzien van een nieuw balhoofdplaatje. Volgens mij is de kleur exact het zelfde.
Ik kan het niet goed zien maar het frame heeft volgens mij de zelfde vorkkroon en lugs als op de door jou eerst geplaatste oranje fiets.
Verder had Waghtmans natuurlijk al een link met Slesker doordat hij met de Locomotief wielerploeg een aantal keren aan de Tour had deelgenomen.
Wim Hermans:
- Het klopt dat het door mij aangeschafte frame er heel anders uitziet dan de fiets op de RAI foto.
o.a. de potloodpuntjes ontbreken .
- marco verbaant
Het kan ook zo zijn dat de namen van Rini en Wout door elkaar zijn. Van horen zeggen liegt men immers veel. Rini reed immers in 1972 bij Goudsmit-Hoff. Alhoewel het frame hier meer de maat was van Wout dan van Rini (die iets groter was). Och... het mag ook een mysterie blijven toch...???Loco-Motief schreef: ↑24 nov 2024, 19.15 Marco Verbaant:

-
Re: Locomotief Wout Wagtmans?
Hey Marco,
Dat van de persoonsverwisseling is ook nog een interessante optie.
Als ik ze op foto’s vergelijk krijg ik inderdaad het idee dat Rini wat langer is dan Wout.
Het oranje frame is 55 cm CT gemeten en zou waarschijnlijk eerder passend voor Wout dan voor Rini zijn.
Dat van de persoonsverwisseling is ook nog een interessante optie.
Als ik ze op foto’s vergelijk krijg ik inderdaad het idee dat Rini wat langer is dan Wout.
Het oranje frame is 55 cm CT gemeten en zou waarschijnlijk eerder passend voor Wout dan voor Rini zijn.