Ik heb de trapas uit mijn Sabre fiets (B-merk van Dresco) uit de jaren 50 gehaald. De aanleiding is dat de trapas speling heeft, de lager cups en vooral de conussen zijn geput en ik denk dus inmiddels afgeschreven.
Wie kan mij aan een vervangende onderdelen helpen? De trapas is 16mm dik,138mm lang. De lagerkogels zijn 6.3 mm in diameter (dit zal wel een inchmaat zijn). Of de conus aan tandwielzijde van de trapas af te tikken is weet ik nog niet; ik heb betreffende crank+tandwiel nog niet van de as gekregen.
Ik denk dat de lagercups in het frame geperst zijn; ik zie nergens een mogelijkheid om demontagegereedschap toe te passen. Ik neem aan dat ze eruit moeten om de binnenmaat van het trapasbracket te kunnen nemen?
Dat klopt, de cups moeten eerst uit de bracket geslagen worden. Het liefst met speciaalgereedschap en anders met een slagijzer. Maar daar zou ik nog even mee wachten als je met conussen al geholpen bent. De cups moeten ongeveer 0,2 mm breder zijn dan de bracketpot, dan klemt alles zich goed vast bij het inpersen.
Zal kijken of ik de cups uit het trapasbracket krijg.
Maar als ik het goed begrijp is het misschien handig als ik eerst kijk of ik met alleen nieuwe conussen (coni?) al voldoende geholpen ben.
Hoe kom ik erachter welke vervangeden conussen zouden passen? Hoe bepaal ik bijv welke schroefdraad ik heb? Buitendiameter en spoed bepalen middels schuifmaat?
Ik zou het eerst proberen met nieuwe kogels en nieuw vet. Dan goed afstellen en even proberen hoe dat voelt.
Aan je schuifmaat te zien zijn het kogels met de maat 1/4”
Ongebruikte of nog goede gebruikte konen vinden is een kwestie van geluk. Er zijn zo veel verschillende schroefdraden gebruikt dat het bijna niet te doen is om dergelijke onderdelen te vinden.
Mocht je toch willen zoeken dan kan je bij Toon Mensinck in Oirschot misschien de goede vinden. Die heeft nog veel van dat spul.
Anders op de verschillende beurzen.
Dank voor de tip. Ik heb iets van 8 jaar terug de cups al eens los gehad en 180 graden gedraaid, om tijd te kopen. Maar denk dat de boel nu wel echt versleten is. Zal nog eens proberen crank met tandwiel van de trapas af te krijgen, om te zien of ook de conus aan die zijde demonteerbaar is. En dan dus op zoek naar geschikte onderdelen, of mogelijk de gehele trapas vervangen.
Is een andere maat kogeltjes gebruiken nog een optie? Zodat ze een andere baan gaan lopen op de conussen en in de cups.
Of is dat teveel “buurman&buurman” gepruts?
Het lijken mij (Thomson-)inslagcups. Met beleid zijn die eruit te tikken. Daarna meet je de buitendiameter van de cup (net onder de kraag), dat is (bijna) hetzelfde als de binnendiameter van de (het?) bracket. Meestal is dat in mm's.
Als het geen heel exotische maat is, zijn die nog nieuw te krijgen of is er iemand hier op het forum -misschien ik wel- die minder versleten exemplaren heeft liggen.
Het is wel handig als de conussen nog redelijk goed zijn, want anders is het uitstel van executie. Een beetje 'pitted' is niet heel erg, maar een onregelmatige kogelbaan is einde oefening. Ook voor betere cups kun je hier op het forum een oproep doen, uiteraard met vermelding van de buitendiameter.
De trapascups zijn eruit. Fiets op z'n kant gelegd en frame ter hoogte van de trapas afgesteund op een blokje hout, zo kreeg ik ze er redelijk makkelijk uit getikt.
Direct achter de kraag meet ik diameter 44.7mm, op het dikste punt (enkele mms verder naar binnen) meet ik 45.0 mm.
Hier ook wat foto's van de cups, kan erger, maar toch redelijk wat slijtage:
Hoor het graag als iemand mij aan vervangende onderdelen kan helpen!
Ik heb nog eens kritisch gemeten: volgens mij is de diameter van de trapas eigenlijk 15.8 mm (lengte dus 138 mm en cups inslagmaat 45 mm), Kogels lijken mij inderdaad 1/4"
Ik zal eens bij Toon Mensinck informeren, zoals Fotomaan al voorstelde. Verder woon in in Eindhoven en kan de gebroeders Van Gestel eens proberen (een bekend adres hier?)
Zijn er ook forumleden die mij aan een geschikte trapas kunnen helpen?