Een tussendoortje deze Gazelle no 1.
Ik kocht twee fietsen waarvan er een echt belang had voor onderdelen en de andere ,een Gazelle damesfiets uit 1941 (framenummer 648513),die zat bij de koop ingesloten.
Aangezien er al genoeg staat hier in het atelier maar ik ook altijd moeite heb om een oude rijdende fiets te slopen besloot ik eens te polsen bij een collega die wel eens had laten weten weten interesse te hebben in een oldtimer-fiets.
Het proefritje op de parkeerplaats van het werk was in orde en zodoende ben ik nu een oude Gazelle aan het reviseren.
Tjonge ,hier zie je echt wat de gevolgen zijn van een paar jaar in de regen staan.
Het gaat wel weer goed komen maar ik vind het toch weer ''aangrijpend'' om te zien hoe mensen met fietsen om gaan.
De lagers van voorwiel en trapas zijn100% zuiver en zonder kuiltjes. Even zo de S.A. achternaaf. .De fiets moet dus aanvankelijk in best goede staat zijn geweest.
Het is overigens wel een fijn uitganspunt bij deze rappe restauratie. Wat me verder is opgevallen is dat alle kenmerken van de vooroorlogse Gazelles er nog in zitten: spatbordbeugels met bolle schroefjes direct in de beentjes geschroefd. En een tandwiel met rand. Dat is meen ik na de oorlog niet meer teug gekomen. Ook de remstangen zijn nog van het oude type al hebben ze dat wel wat langer doorgebouwd.
Wat ik vervangen heb zijn het voorwiel omdat ik daar nog een frissere van had liggen en wat spaken van het achterwiel (ook nog spaak 14) omdat die echt te verrot waren. Verder heb ik weer eens genoten van de solide bouw van die Gazelles. Het is allemaal zo zwaar en degelijk gemaakt.
Vroeger maakte ik die voor de meiden bij ons op school (44jaar geleden). Vaak dit type fiets van Gazelle. De eerste omafietsen rage. Mijn zus had er ook een. Pure nostalgie!
Geleverd door J de Graaf Kleverparkweg 2a Haarlem volgens het half weggerotte aluminium dealerplaatje.tussendoortje: een verregende Gazelle uit 1941
-
tussendoortje: een verregende Gazelle uit 1941
- Bijlagen
-
- tandwiel met een randje.JPG (300.26 KiB) 5484 keer bekeken
-
- gaaf loopvlak.JPG (262.65 KiB) 5484 keer bekeken
Re: tussendoortje: een verregende Gazelle uit 1941
Ja, de invloed van het weer is onmiskenbaar. Ook het niet minstens om de 5 jaar vervangen van het vet in de lagers laat een koek van verzeept residu, vuil en roest achter.
Sportief fietsend!
-
Goed onderhoud is inderdaad een must Durabo en een fiets die altijd buiten staat heeft echt te lijden van regen.
Ik denk dat het water in de versnellingsnaaf naar binnen moet zijn gekomen via het kettinkje.
Met een gesloten kettingkast en een trommelrem aan de andere kant kom je als H2O tje niet zomaar binnen in de versnellingsnaaf.
De olietoevoer buiten op de naaf is hier met een kogeltje en veer uitgevoerd. Tamelijk afgesloten.
Ik heb de fiets weer opgebouwd met veel aandacht voor het remgedrag en zichtbaarheid in het verkeer. Alle reflectie dus maar ik heb ook de beste remschoenen uitgekozen die ik heb liggen. Dikke voering en korte slag van de remsleutel.
Ook al vind de collega oude fietsen leuk ,er gaat wel in het verkeer mee gereden worden en met een remsysteem van 84 jaar oud mag het wel optimaal zijn qua staat. Hoe verder je terug gaat des te minder is het gesteld met de remkracht. Schijnt dat die pionier motorfietsen van begin 20e eeuw onverantwoord slecht remmen voor het huidige verkeer. Dat wil ik hier zover mogelijk beperken.
En ik moet zeggen de fiets rijd als een trein en remt ook super. De gekoppelde remhendels maakt wel dat afstemming van voor en achternaaf op elkaar een gevoelig ding is. Ze moeten beide in de juiste verhouding staan. Ergens een raar systeem maar handig als je iets bij het fietsen vast hebt met een hand. Dat zal de achterliggende gedachte wel zijn geweest. Een hand en toch twee remmen. Meer Nederlandse fabrikanten hadden het. In de UK altijd los van elkaar de voor en achter rem. En bij velgremfietsen (zelfs Gazelle) ook altijd los van elkaar.
De voornaaf van het vervangende wiel heeft trouwens geen verchroomde naaf. Ik dacht eerder dat het overgeverfd was maar zag later dat de klinknagels netjes ongelakt zijn. Blijkbaar een korte tijd toegepast bij Gazelle. Ik heb het niet eerder gezien zo.
Ik denk dat het water in de versnellingsnaaf naar binnen moet zijn gekomen via het kettinkje.
Met een gesloten kettingkast en een trommelrem aan de andere kant kom je als H2O tje niet zomaar binnen in de versnellingsnaaf.
De olietoevoer buiten op de naaf is hier met een kogeltje en veer uitgevoerd. Tamelijk afgesloten.
Ik heb de fiets weer opgebouwd met veel aandacht voor het remgedrag en zichtbaarheid in het verkeer. Alle reflectie dus maar ik heb ook de beste remschoenen uitgekozen die ik heb liggen. Dikke voering en korte slag van de remsleutel.
Ook al vind de collega oude fietsen leuk ,er gaat wel in het verkeer mee gereden worden en met een remsysteem van 84 jaar oud mag het wel optimaal zijn qua staat. Hoe verder je terug gaat des te minder is het gesteld met de remkracht. Schijnt dat die pionier motorfietsen van begin 20e eeuw onverantwoord slecht remmen voor het huidige verkeer. Dat wil ik hier zover mogelijk beperken.
En ik moet zeggen de fiets rijd als een trein en remt ook super. De gekoppelde remhendels maakt wel dat afstemming van voor en achternaaf op elkaar een gevoelig ding is. Ze moeten beide in de juiste verhouding staan. Ergens een raar systeem maar handig als je iets bij het fietsen vast hebt met een hand. Dat zal de achterliggende gedachte wel zijn geweest. Een hand en toch twee remmen. Meer Nederlandse fabrikanten hadden het. In de UK altijd los van elkaar de voor en achter rem. En bij velgremfietsen (zelfs Gazelle) ook altijd los van elkaar.
De voornaaf van het vervangende wiel heeft trouwens geen verchroomde naaf. Ik dacht eerder dat het overgeverfd was maar zag later dat de klinknagels netjes ongelakt zijn. Blijkbaar een korte tijd toegepast bij Gazelle. Ik heb het niet eerder gezien zo.
Hoi Maarten, herkenbaar dat je deze fiets wilt redden. Dat heb ik ook met de onderstaande Gazelle die nu al twee weken met totaal versleten lekke banden en gescheurde spatbordstangen bij de aldi staat. Ik heb hem rechtop gezet nadat ik deze foto heb gemaakt. De grote vraag is: zou ik deze mogen redden?
Helemaal restaureren zou ik denk ik niet doen, een heel klein druppeltje naaimachineolie in de lagers is mijn snelle oplossing wat ik al vaker bij oude fietsen heb gedaan die ik niet helemaal uit elkaar haal. ( en dit elke anderhalf jaar herhalen )
Erg troosteloos hoe die ledlampjes om de fiets zijn gebonden.
Helemaal restaureren zou ik denk ik niet doen, een heel klein druppeltje naaimachineolie in de lagers is mijn snelle oplossing wat ik al vaker bij oude fietsen heb gedaan die ik niet helemaal uit elkaar haal. ( en dit elke anderhalf jaar herhalen )
Erg troosteloos hoe die ledlampjes om de fiets zijn gebonden.
Twee totaal versleten lekke banden klinkt als gedumpt. Ik zou zeggen redden die fiets 

- fietshobbyist
Dat lijkt me van wel.
Als je het officieel wilt doen, kun je het bij de Gemeente gaan melden. Je laat de fiets dan een jaar bij je overnachten en als gedurende dat jaar niemand bij de Gemeente komt vragen naar die fiets, is het je rechtmatig eigendom geworden. Zoiets.
Wat is dat trouwens voor blauw ding om de zitbuis?
Ik heb trouwens nog een anekdote: in mijn woonplaats stond een weesfiets met interessante onderdelen eraan, maandenlang tegen de gevel van een café. Ik knoopte een plastic zakje aan de fiets met mijn gegevens erin, zodat degene die hem eventueel zou afvoeren, het op zou merken fiets, dat ik die fiets wel wilde hebben. Er gebeurde nog lange tijd niets.
Op zekere dag kwam er, vanwege een zakelijk geschil, een foto in de krant van dat café - met die fiets tegen de zijgevel ... Kort daarna was de fiets weg!
Ik heb dat toen zo verklaard: schijnbaar was de betreffende eigenaar van die fiets op een nacht zo dronken, dat hij later niet meer wist naar welk café hij was geweest en wist hij dat na het zien van die foto in de krant opeens wel ...
-
Ha Floris, ja ik ken het sentiment ook heel goed.
zonde om te laten verpieteren.
Ik heb bij dit soort acties in het verre verleden destijds wel het gevoel gekregen dat het niet helemaal klopt.
De eigenaar zou waarschijnlijk zeggen , neem maar mee ik kan er niets meer mee.
Maar het feit dat het een vermoeden is en niet uit de mond van die eigenaar komt maakt het niet lekker voelt.
Misschien beter om de maatschappelijk aanvaarde weg te zoeken bij dit soort dingen.
Er wordt ook heel veel gratis aangeboden trouwens. Jij weet dat als geen ander.
zonde om te laten verpieteren.
Ik heb bij dit soort acties in het verre verleden destijds wel het gevoel gekregen dat het niet helemaal klopt.
De eigenaar zou waarschijnlijk zeggen , neem maar mee ik kan er niets meer mee.
Maar het feit dat het een vermoeden is en niet uit de mond van die eigenaar komt maakt het niet lekker voelt.
Misschien beter om de maatschappelijk aanvaarde weg te zoeken bij dit soort dingen.
Er wordt ook heel veel gratis aangeboden trouwens. Jij weet dat als geen ander.