Mooie Locomotief racefiets, waarschijnlijk geleverd door Bontekoe in Den Haag.
https://link.marktplaats.nl/m2218665479 ... ios_tablet
Gespot op Marktplaats Locomotief
- marco verbaant
Re: Gespot op Marktplaats Locomotief
Ja, ik heb de fiets al wat jaartjes geleden al eens gespot. Het is bij mij vlak in de buurt, op fietsafstand
. De fiets is iets te modern afgemonteerd voor mijn gevoel. En heel bijzonder (vervelend) vind ik wel de schroef die er in gedraaid is aan de onderbuis. Mogelijk om de klemband van de commandeurs te behoeden om onder de kabeldruk naar beneden af te zakken....
Dat zal zeker Gerrit Bontekoe (of zijn zoons) niet op zijn geweten hebben, hen kennende...

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Ik zou hem andersom op de kast zetten, maar toch. Leuke fiets wel.
Lijkt veel op een iets nieuwere versie van een van mijn Bontekoes (Bontekoeien?). Die heeft een Gazelle-framenummer uit 1967:
Lijkt veel op een iets nieuwere versie van een van mijn Bontekoes (Bontekoeien?). Die heeft een Gazelle-framenummer uit 1967:
Ja Marco, dat is inderdaad bij jou in de buurt en die schroef viel mij ook al op. Soms zit er een nokje aan de onderkant van de framebuis, die glijden moet voorkomen, maar weet niet of Locomotief dat ook heeft. Is dit nu zo’n bij Gazelle gebouwde racefiets?marco verbaant schreef: ↑4 jan 2025, 13.40 Ja, ik heb de fiets al wat jaartjes geleden al eens gespot. Het is bij mij vlak in de buurt, op fietsafstand. De fiets is iets te modern afgemonteerd voor mijn gevoel. En heel bijzonder (vervelend) vind ik wel de schroef die er in gedraaid is aan de onderbuis. Mogelijk om de klemband van de commandeurs te behoeden om onder de kabeldruk naar beneden af te zakken....
Dat zal zeker Gerrit Bontekoe (of zijn zoons) niet op zijn geweten hebben, hen kennende...
Lijkt er inderdaad veel op, ook die puntige uiteinden van de schuine buizen, die bij de zadelbuis uitkomen.
- marco verbaant
Nee, dit zijn niet de "beroemde" potloodpunten van de Amsterdamse periode. Zie je Van Herwerden vermomde Locomotief, die ze wel heeft. Dus geen Dierense Locomotief.... Locomotief had geen stuitnokje voor de klemband. Pas later ging Slesker ook de topeinden rondom de zadellug toepassen zoals bij de Champion Mondials van Gazelle. De tussenoplossing waren de topeinden zoals die van non-fixie. Ook een mooi fietsje. 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Tsja,
Volgens mij zijn er zeer veel verschillende varianten van die Locomotiefjes uit de jaren ‘60.
Bij die van mij uit ‘62/‘63 (aantoonbaar door de datering van de onderdelen van Titan en Campagnolo) ook discussie over het ontbreken van de potloodpuntjes en de wrap-around bevestiging van de staande vork aan de zadellug. Maar volgens mij wel degelijk een Locomotief uit die tijd met de originele transfers.
En met een stuitnokje voor de klemband van de verstellers.
Zie de foto voor de staande vork en het nokje.
Bij RIH frames zie ik ook dit soort discussies.
Zou een conclusie kunnen zijn dat wij allerlei wetmatigheden menen te herkennen terwijl de bouwers van weleer helemaal die wetmatigheden niet kenden en gewoon deden wat uitkwam of wat de klant verlangde.
Maar leuk is het wel dit soort discussies over details die er voor het fietsen op deze mooie dingen niet echt toe doen.
Groet,
Jan
Volgens mij zijn er zeer veel verschillende varianten van die Locomotiefjes uit de jaren ‘60.
Bij die van mij uit ‘62/‘63 (aantoonbaar door de datering van de onderdelen van Titan en Campagnolo) ook discussie over het ontbreken van de potloodpuntjes en de wrap-around bevestiging van de staande vork aan de zadellug. Maar volgens mij wel degelijk een Locomotief uit die tijd met de originele transfers.
En met een stuitnokje voor de klemband van de verstellers.

Zie de foto voor de staande vork en het nokje.
Bij RIH frames zie ik ook dit soort discussies.
Zou een conclusie kunnen zijn dat wij allerlei wetmatigheden menen te herkennen terwijl de bouwers van weleer helemaal die wetmatigheden niet kenden en gewoon deden wat uitkwam of wat de klant verlangde.
Maar leuk is het wel dit soort discussies over details die er voor het fietsen op deze mooie dingen niet echt toe doen.

Groet,
Jan
De relatie tussen Bontekoe en Locomotief was kennelijk vrij innig, want je komt nogal eens Bontekoe-Locomotiefs tegen.
Op een of andere manier hebben deze twee zich ook een plek in mijn huis weten te verschaffen:
Supersportframe. De lamphaak lijkt er later aan toegevoegd:
Deze is wat ouder. Ooit overgenomen van een medeforumlid:
Op een of andere manier hebben deze twee zich ook een plek in mijn huis weten te verschaffen:
Supersportframe. De lamphaak lijkt er later aan toegevoegd:
Deze is wat ouder. Ooit overgenomen van een medeforumlid: