Locomotief-Manus Brinkman-Gazelle
-
Locomotief-Manus Brinkman-Gazelle
Goedemiddag,
Gisteren heb ik deze leuke locomotief opgehaald.
Het is een kinder (jeugd) racefietsje met 24 inch tubevelgen.
Framemaat 44 CT gemeten.
Wat ik al vermoede is dat de fiets bij Gazelle in Dieren is gebouwd door Bertus Sleker.
Het framenummer van de fiets is 2459775.
Volgens de site Gazelle Champion Mondial zou de fiets in 1969 geproduceerd zijn.
De eigenaar gaf aan dat hij er in zijn jeugd in Haarlem de muggenrace had gereden.
Jammer genoeg ontbreken er nog wat onderdelen.
Zoals de remmerij.
Het zadel en de stuurpen ontbraken ook maar daar had ik nog wat voor liggen.
Wat mij verder opviel is dat er padden van Zeus zijn gebruikt.
De fiets is toen de tijd verkocht door oud wielrenner Manus Brinkman .
Volgens mij had die een fietsenwinkel in Rotterdam .
Gisteren heb ik deze leuke locomotief opgehaald.
Het is een kinder (jeugd) racefietsje met 24 inch tubevelgen.
Framemaat 44 CT gemeten.
Wat ik al vermoede is dat de fiets bij Gazelle in Dieren is gebouwd door Bertus Sleker.
Het framenummer van de fiets is 2459775.
Volgens de site Gazelle Champion Mondial zou de fiets in 1969 geproduceerd zijn.
De eigenaar gaf aan dat hij er in zijn jeugd in Haarlem de muggenrace had gereden.
Jammer genoeg ontbreken er nog wat onderdelen.
Zoals de remmerij.
Het zadel en de stuurpen ontbraken ook maar daar had ik nog wat voor liggen.
Wat mij verder opviel is dat er padden van Zeus zijn gebruikt.
De fiets is toen de tijd verkocht door oud wielrenner Manus Brinkman .
Volgens mij had die een fietsenwinkel in Rotterdam .
- Bijlagen
-
- IMG_0816.jpeg (466.98 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0815.jpeg (567.47 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0814.jpeg (536.23 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0813.jpeg (546.22 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0812.jpeg (324.24 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0811.jpeg (583.96 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0809.jpeg (515.09 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0808.jpeg (527.55 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0807.jpeg (426.27 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0806.jpeg (402.7 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0805.jpeg (435.39 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0804.jpeg (394.08 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0803.jpeg (273.64 KiB) 6105 keer bekeken
-
- IMG_0802.jpeg (632.67 KiB) 6105 keer bekeken
Re: Locomotief-Manus Brinkman-Gazelle
Nou gefeliciteerd Loco-Motief, dat is een mooie aanwinst met een leuk verhaal erbij en zo zie je maar dat het nog steeds mogelijk is om leuke schuurvondsten te scoren. Hij stond hier overigens in de buurt. Succes en plezier met het opknappen.
- marco verbaant
Tegenwoordig zijn we puristen geworden die bepaalde vaste merken gebruiken voor de framebouw. Destijds was het vaak wat er in de la lag. Gazelle heeft overigens ook nog lang Zeus materiaal gebruikt als patten en vorkkronen.... Mooi jeugdfietsje, ik heb de eerder foto's al in mijn digitale verzameling opgeslagen. Iets dergelijks heb ik jaren geleden ook nog eens opgeknapt en een tijd op voorraad gehad. De "omloopsnelheid" van dergelijke voorraad is laag te noemen. Als het al geen "winkeldochters" worden.
- Bijlagen
-
- IMG_2285.JPG (303.7 KiB) 6088 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Dat is toevallig. Hadden we het net over in een ander draadje.
Ik heb een (ietsje) grotere versie, ook met Zeus-delen. Gazelle-framenummer uit '67:
Ik heb een (ietsje) grotere versie, ook met Zeus-delen. Gazelle-framenummer uit '67:
- marco verbaant
"Ietsje groter"... maar nog bij lange na niet jouw maat, non-fixie
Vooral de Mafac Tigra remhoeven zijn wel bijzonder op deze Locomotief. Gerrit (Jr.) was een aimabel man. Zeker in de tijd van voor de verbouwing van de winkel aan de Loonsduinseweg in Den Haag. Je moest zowat gebukt naar achter door de winkel, onderdoor de fietsen en frames
Maar ook nu na zijn overlijden de scepter en zijn zoons de baas zijn een zaak waar nog service uitstraalt. Sinds mijn verhuizing van het "wilde westen" naar mijn Brabantse roots ben ik er dan wel niet meer geweest. Gerrit kwam ik destijds regelmatig tegen in de ochtend. Hij woonde vlakbij ons huis destijds in een woonboot en vertrok dan op zijn ALAN met recht stuur naar de zaak. 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
non-fixie schreef: ↑4 jan 2025, 19.38 Dat is toevallig. Hadden we het net over in een ander draadje.
Goedenavond Non-fixie,
Inderdaad zijn de frames van jouw locomotief- Bontekoe en mijn locomotief-Manus Brinkman identiek.
Mag ik weten wat het framenummer van jouw fiets is?
Volgens mij zijn deze frames exact het zelfde als van de blauwe locomotief die nu op MP staat.
Deze is vandaag geplaatst door TonTon onder de rubriek “ gespot op marktplaats “
2296718:Loco-Motief schreef: ↑4 jan 2025, 23.14 Goedenavond Non-fixie,
Inderdaad zijn de frames van jouw locomotief- Bontekoe en mijn locomotief-Manus Brinkman identiek.
Volgens mij zijn deze frames exact het zelfde als van de blauwe locomotief die nu op MP staat.
Deze is vandaag geplaatst door TonTon onder de rubriek “ gespot op marktplaats “

-
In de bijgaande foto staan de framenummers van de Gazelle Champion Mondials deze kan men vinden op de interessante site van Gazelle Champion Mondial.non-fixie schreef: ↑4 jan 2025, 23.262296718:Loco-Motief schreef: ↑4 jan 2025, 23.14 Goedenavond Non-fixie,
![]()
Ik las ergens dat Gazelle in 1968 de rechten van Juncker-Locomotief-Simplex had overgenomen.
Dat zou dus kunnen kloppen aangezien jouw fiets in 1968 gebouwd is.
- Bijlagen
-
- IMG_0817.png (472.16 KiB) 6021 keer bekeken
Ben helemaal nieuw op dit forum , dus excuses als ik het verkeerd doe , ben in bezit van een locomotief tour de France met aangelaste achterdrager , simplex achterderailleur bevestigd met 2 boutjes aan achtervolg 4 speed , titan stuur 56 staat er in geslagen , stalen gespied cranckstel , framenr begint met 54 , de kleur is zilver paars , wie kan mij vertellen hoe oud deze fiets is ?
Mvg.Gerard
Mvg.Gerard
- Bijlagen
-
- IMG_0229.jpg (56.57 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0226.jpg (44.94 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0225.jpg (101.29 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0223.jpg (99.69 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0221.jpg (53.58 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0219.jpg (77.52 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0217.jpg (69.49 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0214.jpg (109.37 KiB) 5902 keer bekeken
-
- IMG_0212.jpg (43.75 KiB) 5902 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gerard51 op 8 jan 2025, 10.31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag Gerard,
Dat klinkt als een leuke fiets. Werden verkocht als uitvloeisel van de successen van de Locomotief wielerploeg in de jaren ‘50. “Iedere jongen wilde zo’n Locomotief” volgens Kees van Kooten die daar in een van zijn boeken over schrijft.
Kan je eens wat foto’s laten zien hier op het forum? Liefst met wat details van de onderdelen.
Zelf heb ik zo’n fiets uit 1960 maar dan de uitvoering met een 4speed Sturmey Archer naaf. Dat was de keuze toen, een 4 versnelling derailleur of een naaf.
Het eerste cijfer van de Locomotiefnummers is het laatste cijfer van het bouwjaar. 5 kan dus 1955 of 1965 betekenen.
Het cijfer van Titan is gewoon het jaar. Dus jouw fiets zal waarschijnlijk een frame uit 1955 zijn wat in 1956 is afgemonteerd en verkocht.
Grote kans dat die van jou gebouwd is met Reynolds buizen, die van mij is met Robur buizen, de wat goedkopere variant.
Groet,
Jan
Dat klinkt als een leuke fiets. Werden verkocht als uitvloeisel van de successen van de Locomotief wielerploeg in de jaren ‘50. “Iedere jongen wilde zo’n Locomotief” volgens Kees van Kooten die daar in een van zijn boeken over schrijft.
Kan je eens wat foto’s laten zien hier op het forum? Liefst met wat details van de onderdelen.
Zelf heb ik zo’n fiets uit 1960 maar dan de uitvoering met een 4speed Sturmey Archer naaf. Dat was de keuze toen, een 4 versnelling derailleur of een naaf.
Het eerste cijfer van de Locomotiefnummers is het laatste cijfer van het bouwjaar. 5 kan dus 1955 of 1965 betekenen.
Het cijfer van Titan is gewoon het jaar. Dus jouw fiets zal waarschijnlijk een frame uit 1955 zijn wat in 1956 is afgemonteerd en verkocht.
Grote kans dat die van jou gebouwd is met Reynolds buizen, die van mij is met Robur buizen, de wat goedkopere variant.
Groet,
Jan