RIH Cove
RIH Cove
Ik heb een RIH Cove gered door hem te ruilen voor een kratje Hertog Jan.
Bij nadere inspectie best een leuk fietsje. Goed onderhouden denk ik want ondanks het vuil loopt alles als een zonnetje.
Huret Allvit, Weinmann Vainqueur 999, Nervar crancks, SR stuur en bocht. Enige wat mist is de chromen sierschijf op het Roelewiel kettingscherm.
Maar heeft iemand enig zicht op de framenummers van Cove?
De fiets lijkt sprekend op de 1e RIH Cove op de historische foto op hun website. Dus het zal wel jaren ‘70 zijn.
Op de linker achterpad staat volgens mij 5597 ingeslagen, moeilijk te lezen omdat de eerste 2 cijfers door de moer deels weggesleten zijn.
Iemand enig idee van het bouwjaar?
Groet,
Jan
Bij nadere inspectie best een leuk fietsje. Goed onderhouden denk ik want ondanks het vuil loopt alles als een zonnetje.
Huret Allvit, Weinmann Vainqueur 999, Nervar crancks, SR stuur en bocht. Enige wat mist is de chromen sierschijf op het Roelewiel kettingscherm.
Maar heeft iemand enig zicht op de framenummers van Cove?
De fiets lijkt sprekend op de 1e RIH Cove op de historische foto op hun website. Dus het zal wel jaren ‘70 zijn.
Op de linker achterpad staat volgens mij 5597 ingeslagen, moeilijk te lezen omdat de eerste 2 cijfers door de moer deels weggesleten zijn.
Iemand enig idee van het bouwjaar?
Groet,
Jan
- Bijlagen
-
- IMG_3052.jpeg (462.74 KiB) 576 keer bekeken
Re: RIH Cove
Leuke fiets. Zeker een kistje bier waard.
De Cové-RIH's van de eerste jaren vind ik wel leuke fietsen. Ik heb er wel een paar gekocht in de loop der jaren, en wat me opviel is dat ze er ook na veertig jaar vaak nog erg netjes uitzagen.
Het waren in eerste instantie de opvolgers van de Fongers-RIH's. Ze werden ook op de Westerstraat verkocht. Na het "misverstand" over de merkrechten, begin jaren '80, was de liefde voorbij en gingen de partijen ieder hun eigen weg.
De Cové-RIH's van de eerste jaren vind ik wel leuke fietsen. Ik heb er wel een paar gekocht in de loop der jaren, en wat me opviel is dat ze er ook na veertig jaar vaak nog erg netjes uitzagen.
Het waren in eerste instantie de opvolgers van de Fongers-RIH's. Ze werden ook op de Westerstraat verkocht. Na het "misverstand" over de merkrechten, begin jaren '80, was de liefde voorbij en gingen de partijen ieder hun eigen weg.
Re: RIH Cove
BTW, ik vind het wel ongepast dat Cové zich op zijn website de successen van Leontien van Moorsel en Ingrid Haringa op RIH uit de jaren '90 toe-eigent.
Daar hadden ze werkelijk niets mee van doen.
Daar hadden ze werkelijk niets mee van doen.
Re: RIH Cove
Nog een mooie fiets Jan en ik heb ook nog getwijfeld, omdat het dichtbij in de buurt was en hij zeker een kratje waard is maar toch besloten om het bij racefietsen te laten. Op het balhoofdplaatje staat Amsterdam, zou deze dan in de Westerstraat zijn verkocht?
- marco verbaant
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: RIH Cove
Fongers Groningen maakte onder licentie RIH’s van 1961 tot 1969. RIH Amsterdam voer er wel bij. Er kwam daardoor meer kapitaal, grotere machines én naamsbekendheid. De frames werden onder strikte Amsterdamse specificaties handgemaakt door Groningse vaklieden. In 1969 werd Fongers overgenomen door Batavus , en in 1972 werd het merk Fongers verkocht door Batavus, waarmee er ook een einde kwam aan Groningse RIH’s. In Amsterdam ging men verder met de handmatige productie. Daar waar de Groningse fietsen 3 cijfers hadden gevolgd door een letter, kenden de Amsterdamse RIH’s 4 cijfers, op de specificieke plaats op de onderste balhoofdlug. Na 1972 ging RIH Amsterdam een nieuw verband aan met Cové in Venlo om daar in licentie meer seriematig racefietsen te maken, vaak met de typenaam Mistral en Elan.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: RIH Cove
Het woordje "Amsterdam" verkocht beter, zowel op Fongers-RIH als RIH-Cové werd gegoocheld met dat woordje, en dus ook balhoofdplaatjes. Het was bovendien ook allemaal maar wat er in de la lag. Wij verzamelaars zijn achteraf van die puristen geworden, die alles zo exact willen zien. Toen niet, met rechten en dergelijke werd de vloer aangeveegd ook.... Of minstens niet goed vastgelegd...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: RIH Cove
Deze RIH cové verkocht ik twee jaar geleden. Hij was van bouwjaar 1974.
- Bijlagen
-
- DSC09076.def.jpg (471.48 KiB) 515 keer bekeken
Re: RIH Cove
Ok, dat is mij dan ook weet duidelijk, Marcomarco verbaant schreef: ↑5 jan 2025, 20.42Het woordje "Amsterdam" verkocht beter, zowel op Fongers-RIH als RIH-Cové werd gegoocheld met dat woordje, en dus ook balhoofdplaatjes. Het was bovendien ook allemaal maar wat er in de la lag. Wij verzamelaars zijn achteraf van die puristen geworden, die alles zo exact willen zien. Toen niet, met rechten en dergelijke werd de vloer aangeveegd ook.... Of minstens niet goed vastgelegd...
Re: RIH Cove
Deze komt wel heel ver van Amsterdam uit de fabriek Jan.
Leuk project met dit rotweer en €18,- of wat kost zo’n kratje tegenwoordig kun je je geen bult vallen.
Afgelopen beurs in Berlicum had ik een doosje overtollige onderdelen meegenomen en bij de ingang neergezet met een briefje gratis uitzoeken of alles voor wie wil. Daar zat een compleet goudkleurig kastje met sierring op in.
De kans is grootst dit bij een clublid terecht is gekomen. Volgens mij was de hele doos na tien minuten al weg.
Dus als iemand dit weet? Help Jan aan dat kastje.
Groeten Martijn
Leuk project met dit rotweer en €18,- of wat kost zo’n kratje tegenwoordig kun je je geen bult vallen.
Afgelopen beurs in Berlicum had ik een doosje overtollige onderdelen meegenomen en bij de ingang neergezet met een briefje gratis uitzoeken of alles voor wie wil. Daar zat een compleet goudkleurig kastje met sierring op in.
De kans is grootst dit bij een clublid terecht is gekomen. Volgens mij was de hele doos na tien minuten al weg.
Dus als iemand dit weet? Help Jan aan dat kastje.
Groeten Martijn