Primaire reden voor mij om de fiets op te halen was het, ogenschijnlijk redelijke, Fongers zadeltasje.
Nadat ik in eerste instantie te horen had gekregen dat de fiets aan iemand anders vergund was mocht ik ‘m na een “sjaak afhaak” toch ophalen.
Bij aankomst bleek het om een DZ-60 uit 1932 te gaan. Dit is best bijzonder want in 1932 zijn er heeeeeel weinig Fongers fietsen gemaakt en daardoor ook weinig bekende “overlevers”.
De fiets moet ergens medio jaren 50 een keer gerenoveerd zijn, getuige de kettingkast, de jasbeschermers, banden en nog wat zaken. Daarna is ie vermoedelijk heel weinig gebruikt en heeft ie redelijk goed droog gestaan. Al het vuil wat erop zat is duidelijk van stilstand.
Naast het zadeltasje zaten er een aantal interessante zaken op de fiets:
-Een Terry zadel met bijbehorende hoes
-Een nette FG dynamo van een afwijkend klein formaat
-Een nette (na poetsbeurt) FG koplamp waarvan enkel t glas ontbrak.
-Een best goeie Fongers kettingkast, deze zal van de jaren 50 zijn, met een groen biesje: dit is merkwaardig.
-Hele grappige ELFO voetsteuntjes
-Een nette Fongers bagagedrager met groothandelstransfer en standaard.
-En als kers op de taart: nauwelijks uitgedroogde Tippelaar letterbanden met vrijwel geen zichtbare slijtage.
Grootste minpunt is dat er ooit een ander, niet origineel stuur op is gezet en men hiervoor de stuurklemconstructie heeft gesloopt: het deel wat op t frame hoort is er af gezaagd, das heel jammer.
Verder is het een behoorlijk originele en complete Fongers damesfiets met een aantrekkelijke framemaat uit een interessant bouwjaar.
Wat ga ik er nu mee doen? Zoals gezegd werd ik aangetrokken door t zadeltasje: dit zal samen met wat andere onderdelen een bestemming vinden op een andere fiets.
De basis vind ik te goed om te slopen dus ik ben voornemens de fiets daarna weer helemaal in orde te maken en er daarmee een nieuw leven aan te geven. Daarvoor moet ik nog op zoek naar wat onderdelen zoals een goed stuur voor stropbevestiging enz enz, maar dat heeft geen haast.
Het tasje wordt momenteel gerepareerd: de stiksels waren grotendeels kapot dus deze laat ik herstellen door een dame met een tassenatelier hier in Amsterdam. Er worden geen nieuwe stukjes oid in gezet: enkel de constructie wordt hersteld. Verder zal ik m goed schoonmaken en olien.