Revisie Lucifer dynamo

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
f4_1400

Revisie Lucifer dynamo

Bericht door f4_1400 »

Ik heb een Lucifer Baby 800 dynamo die wat slipt. Ik las al ergens dat deze open te draaien valt, dus ik dacht: dat doe ik en kijk wat eraan te doen is. Het asje waarop de magneet draait is nog spelingsvrij, maar ik zie niet hoe ik het kan smeren of verder demonteren. Iemand die het weet?
En wat is er te doen aan een drijfkop waarvan de ribbels waarmee deze "pakt" een eindje ingesleten zijn? Rubberen anti-slip dop eroverheen, of zijn er mooiere oplossingen?

Afbeelding
m-gineering

Re: Revisie Lucifer dynamo

Bericht door m-gineering »

f4_1400 schreef: 22 jan 2025, 09.22 Ik heb een Lucifer Baby 800 dynamo die wat slipt. Ik las al ergens dat deze open te draaien valt, dus ik dacht: dat doe ik en kijk wat eraan te doen is. Het asje waarop de magneet draait is nog spelingsvrij, maar ik zie niet hoe ik het kan smeren of verder demonteren. Iemand die het weet?
En wat is er te doen aan een drijfkop waarvan de ribbels waarmee deze "pakt" een eindje ingesleten zijn? Rubberen anti-slip dop eroverheen, of zijn er mooiere oplossingen?

Afbeelding
Dat schroefje in de hals is het oliegaatje.
Meestal zit de aandrijfrol op het asje geschroefd, en wordt het geborgs/afgesteld met een moertje bovenop
Je kan proberen de aandrijfrol weer scherper te profileren met een vijl
Zorg dat het aandrukmechanisme soepel werkt, knip anders elastieken uit een rode binnenband en knoop die tussen stuur en het contact uitsteeksel voor -historich correct- meer aandrukkracht Zorg voor de juiste uitlijning van de rol op de band
Zoek een band met dynamoribbels met dezelfde steek als de ribbels in de aandrijfrol
/Marten
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Wat Marten zegt...
Maar je kan ook op de beurs vaak nog wel een nieuwe aandrijfkop kopen voor dit type. Goed herkenbaar doordat het borgmoertje (met twee uitsparingen) perfect in de kop valt en niet erop ligt.
En anders helpt een rubberdopje wat je bij iedere fietsenwinkel kan kopen ook voor een redelijke tijd tegen slippen.
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Inderdaad. Het is wellicht niet zo fraai, maar een "dynamohoedje" is doorgaans tijdconform en lost alles op.
DCR gaat nooit verloren....
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Ben benieuwd welke fietsenwinkel nog zo’n dopje verkoopt?
Das toch ook al effe geleden dat je daar voor naar de fietsenwinkel ging.
Goed dat ding nog open ging. Nooit geweten dat die zo in elkaar gedraaid zaten.
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Ja ik kan me voorstellen dat vele winkels ze niet meer in het assortiment hebben, maar ze zijn nog wel bij de groothandel voorradig hoor.
EAN 8717289108403.
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Dank voor de vele en behulpzame reacties! In het genoemde gaatje zat een schroefje waarvan ik dacht dat dit het mechaniek borgde t.o.v. de behuizing. Eenmaal los kwam er nog geen beweging is en ik heb er toen wat druppels olie in laten vallen vanuit de gedachte: dat kan vast geen kwaad. Ik weet nu dus dat het een oliegaatje betreft en dat dit precies de bedoeling is.

De dynamo zit nu weer op de fiets, eens zien of ik dankzij dat beetje olie nu ook weer licht heb als het regent. Zo niet, eerst een rubberen dopje proberen en dan pas verder kijken
Plaats reactie