Italiaans Alan frame met Manus Brinkman

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon

Italiaans Alan frame met Manus Brinkman

Bericht door TonTon »

Ik wil een Frame verkopen van het Italiaanse merk Alan maar daar zit ook een oude transfer op met de naam Manus Brinkman. Na googlen zag ik dat Manus Brinkman een wielrenner was, die daarna een rijwielzaak in Rotterdam had. Voordat ik het frame op Marktplaats zet, zou ik willen weten of deze man wellicht dit Italiaanse merk in zijn winkel verkocht of dat hij ook iets met het bouwen te maken had. Wie heeft er nog informatie voor mij? Alvast bedankt. O ja, het frame gaat in de verkoop voor 50 euro, dat heb ik er zelf ook voor betaald. Groet, Ton
Bijlagen
IMG_2575.jpeg
IMG_2575.jpeg (560.29 KiB) 6306 keer bekeken
IMG_2573.jpeg
IMG_2573.jpeg (532.4 KiB) 6306 keer bekeken
IMG_2572.jpeg
IMG_2572.jpeg (512.1 KiB) 6306 keer bekeken
marco verbaant

Re: Italiaans Alan frame met Manus Brinkman

Bericht door marco verbaant »

Jan en alleman heeft stickers geplakt op ALAN. Ook merken zelf, Guergiotti bijvoorbeeld, met wereldkampioen veldrijden Roland Liboton als boegbeeld. Een prachtige fiets met een twijfelachtige reputatie. De aluminium buizen waren geschroefd en gelijmd in de lugs. Ook al waren die lugs overmatig, toch scheurde ze om de haverklap. Ik heb er in mijn fiets loopbaan maar liefst vier versleten. In die tijd stuntte ALAN met een levenslange garantie (nu allang niet meer). Ik heb een bracketlug, een zadellug en beide balhoofdlugs met scheuren gehad. Moet gezegd, via de importeur destijds Rentmeester in Yrseke werd dat altijd via de fabriek in Italië opgelost. Gerepareerd en/of vervangen. Je moest wel een reservefiets achter de hand hebben, want het kon een paar maanden duren. Later werden alu frames steeds vaker gelast, en ging ook ALAN dat doen.
In rondjes rond de kerk was de oorspronkelijke ALAN een regelrechte zwabber. De amateurploeg van Jan van Erp reed op dit merk, Andre Gevers werd er in 1975 wereldkampioen op de weg op bij de amateurs... Er zijn vooral veel cyclocross versies van dit merk. Daar werden ze geroemd om hun "flexibiliteit"... :D :D :D
PS - de voorvork die in deze ALAN zit is NIET origineel.... en de commandeurnok links is afgebroken.
Al krijg ik er 50 euro bij, dan wil ik 'm nog niet hebben..... :D
Laatst gewijzigd door marco verbaant op 24 jan 2025, 22.14, 1 keer totaal gewijzigd.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant

Doorgaans staat er bovenaan op de bovenbuis een 6-cijferig code waaruit het bouwjaar en maand is op te maken xx-19xx
Op de zadellug staat de maat vaak, bijvoorbeeld 54x54, let op Italiaanse maat dus c-c.... (centre-centre)
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 24 jan 2025, 21.54 Jan en alleman heeft stickers geplakt op ALAN. Ook merken zelf, Guergiotti bijvoorbeeld, met wereldkampioen veldrijden Roland Liboton als boegbeeld. Een prachtige fiets met een twijfelachtige reputatie. De aluminium buizen waren geschroefd en gelijmd in de lugs. Ook al waren die lugs overmatig, toch scheurde ze om de haverklap. Ik heb er in mijn fiets loopbaan maar liefst vier versleten. In die tijd stuntte ALAN met een levenslange garantie (nu allang niet meer). Ik heb een bracketlug, een zadellug en beide balhoofdlugs met scheuren gehad. Moet gezegd, via de importeur destijds Rentmeester in Yrseke werd dat altijd via de fabriek in Italië opgelost. Gerepareerd en/of vervangen. Je moest wel een reservefiets achter de hand hebben, want het kon een paar maanden duren. Later werden alu frames steeds vaker gelast, en ging ook ALAN dat doen.
In rondjes rond de kerk was de oorspronkelijke ALAN een regelrechte zwabber. De amateurploeg van Jan van Erp reed op dit merk, Andre Gevers werd er in 1975 wereldkampioen op de weg op bij de amateurs... Er zijn vooral veel cyclocross versies van dit merk. Daar werden ze geroemd om hun "flexibiliteit"... :D :D :D
PS - de voorvork die in deze ALAN zit is NIET origineel.... en de commandeurnok links is afgebroken.
Al krijg ik er 50 euro bij, dan wil ik 'm nog niet hebben..... :D
Dan is dit frame weer de uitzondering die de regel bevestigt, want na al die jaren zitten er geen scheuren in de bracketlug, zadellug en beide balhoofdlugs. Dus niet alleen mooi maar ook nog kwaliteit. Overigens mag je ze bij mij wel komen brengen als ik er ook nog 50 euro bij krijg, met of zonder scheuren hahaha
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Leuk! Ondanks de vork en de commandeurnok.

Ik heb er zelf een paar, o.a. deze "Haagse" Alan, van een bekend wielerhuis aldaar:

IMG_20170520_130507(1).jpg
IMG_20170520_130507(1).jpg (447.9 KiB) 6252 keer bekeken

Als je trouwens meer wilt weten over Alan en onder welke namen die allemaal verkocht zijn, dan zijn deze topics bij de overburen wel de moeite waard om eens door te bladeren:

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... hread.html

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... -list.html
marco verbaant

TonTon schreef: 24 jan 2025, 22.35 Dan is dit frame weer de uitzondering die de regel bevestigt, want na al die jaren zitten er geen scheuren in de bracketlug, zadellug en beide balhoofdlugs. Dus niet alleen mooi maar ook nog kwaliteit. Overigens mag je ze bij mij wel komen brengen als ik er ook nog 50 euro bij krijg, met of zonder scheuren hahaha
Inderdaad een stevige uitzondering. Ik zeg het niet zomaar hè, ik ben zeker niet alleen, er zijn er velen met dezelfde ervaring. Je hoeft daar niet eens zo naar te zoeken. Er wordt vaak zelfs geadverteerd ZONDER scheuren, alsof dat een bijzonderheid is :lol: Ze adverteren ook wel eens dat er WEL een scheur in zit, en dat het geen kwaad kan... :o :o :o
De laatste ALAN die ik heb gehad in 1985 heb ik nadat het frame uit Italië kwam, opgebouwd en geruild voor een meisjesfiets voor mijn dochter. De fietsenmaker dacht dat ik een geintje maakte. Maar ik was er helemaal klaar mee. Onbetrouwbaar materiaal.... Ik zou er mijn leven niet (meer) op willen wagen... voor geen geld.
Ik weet nog van Adrie van der Poel (de vader van...) dat hij eens een ALAN middendoor brak met een cross en uit piëteit met het merk er maar een handdoek overgooide na de wedstrijd. :D Maar ja, die mannen krijgen dat spul als gereedschap. Zoals een timmerman een hamer van zijn baas krijgt. Trouwens... ook niet altijd. Van Peter Post is bekend dat hij ALTIJD op RIH reed. Ook toen hij bij concurrerende fietsenmerken reed als Flandria of Gazelle. Op de buizen stond dan Flandria en het balhoofdplaatje was gewoon herkenbaar als RIH :D . Eddy Merckx was het tweede jaar bij Peugeot ook klaar met hun fietsen en reed op een witte als Peugeot gespoten Italiaanse MASI. De onlangs overleden keizer van Herentals (Rik van Looy) was ook een liefhebber van dat merk, en liet zijn Masi's als het moest overspuiten als zijnde Superia's en Gazelle's....
Bijlagen
post Gazelle RIH.jpg
post Gazelle RIH.jpg (40.26 KiB) 6242 keer bekeken
Woldman

Bericht door Woldman »

Overigens verkocht Manus Brinkman diverse merken frames (meestal wel goede) onder zijn eigen naam.
Van Locomotief bv las ik laatst in berichten op dit forum.
Zelf heb ik een Koga uit 1979 die in 1986 door Manus is overgespoten en van Shimano600 spulletjes is voorzien. Eigenlijk alleen gekocht voor het zadel en voor die spulletjes.
Ook dit frame mag weg als iemand (een Rotterdammer?) belangstelling heeft.

Groet,
Jan
IMG_0231.png
IMG_0231.png (1.7 MiB) 6189 keer bekeken
IMG_3120.jpeg
IMG_3120.jpeg (412.36 KiB) 6189 keer bekeken
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Oww, mooi zadel Jan. Een "butchered" Brooks Professional, zo te zien?
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 24 jan 2025, 22.10 Doorgaans staat er bovenaan op de bovenbuis een 6-cijferig code waaruit het bouwjaar en maand is op te maken xx-19xx
Op de zadellug staat de maat vaak, bijvoorbeeld 54x54, let op Italiaanse maat dus c-c.... (centre-centre)
Bouwjaar staat geen bouwjaar en maand maar op de zadellug wel de maat 59x58. Bedankt voor de tip
TonTon

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 24 jan 2025, 22.50 Leuk! Ondanks de vork en de commandeurnok.

Ik heb er zelf een paar, o.a. deze "Haagse" Alan, van een bekend wielerhuis aldaar:

IMG_20170520_130507(1).jpg

Als je trouwens meer wilt weten over Alan en onder welke namen die allemaal verkocht zijn, dan zijn deze topics bij de overburen wel de moeite waard om eens door te bladeren:

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... hread.html

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... -list.html
Zijn die noks ook gelijmd op het frame?
Bedankt voor de links met meer informatie en heel mooi die Haagse Alan van jou. Hoewel ik nog een complete Alan in nieuwstaat heb, ligt mijn hart toch vooral bij staal, daarom twijfel ik al een tijd of ik mijn Alan zal wegdoen en probeer het eerst met het losse frame.
Plaats reactie