In een volgend vrij weekend is de Empo 1958 aan de beurt
Tandwielen versleten
-
Tandwielen versleten
Moderne tandwielen slijten nog sneller dan oude. Ik had liever aan mijn oude fietsen gewerkt, maar onderhoud aan mijn speed pedelec was nodig. De ongelukkige tandwielverhouding 46x12 zorgt ervoor dat het kleine 12-tands kransje snel slijt. De foto hieronder laat zien wat er na een jaar fietsen nog van het kransje over was. Gelukkig kan ik de kransjes los kopen en zodoende moet ik niet de hele cassette vervangen.
- Bijlagen
-
- D130BEBB-CC53-4350-A4CC-9E424B4AE77C.jpeg (406.32 KiB) 5844 keer bekeken
Re: Tandwielen versleten
Tjonge, dat is een stevige slijtage. Weet je hoeveel kilometer het tandwiel meegedraaid heeft? 12 ten opzicht van 46 lijkt mij ook voor extra slijtage zorgen. Ik heb zelf 44/20 op mijn Azor en na zo'n 14.000 a 15.000 km ben ik nu toe aan een vervangend setje van voor en achter, plus ketting.
-
Proest. Bij mij gaan die kransjes in bijna maagdelijke staat in de ton, bij echte fietsers verslijt de cassette wel ergens in het middenFredkorpel schreef: ↑25 jan 2025, 18.08 Moderne tandwielen slijten nog sneller dan oude. Ik had liever aan mijn oude fietsen gewerkt, maar onderhoud aan mijn speed pedelec was nodig. De ongelukkige tandwielverhouding 46x12 zorgt ervoor dat het kleine 12-tands kransje snel slijt. De foto hieronder laat zien wat er na een jaar fietsen nog van het kransje over was. Gelukkig kan ik de kransjes los kopen en zodoende moet ik niet de hele cassette vervangen.
In een volgend vrij weekend is de Empo 1958 aan de beurt![]()

/Marten
Ik neem aan dat een middenmotor eraan heeft lopen trekken?
Sportief fietsend!
-
Ik heb er 10.000 km mee gereden. En ik heb een achterwielmotor.
Ik zou ook liever in het midden van de cassette fietsen, maar dan moet het voorblad veel groter worden en daar is geen plaats voor onder het kettingscherm. Die kransjes kosten maar 4 euro, dus dat zijn de kosten niet. De ketting is nog het duurst. Het voorblad was nog in goede staat. Misschien is dat bij de volgende ronde aan de beurt.
Op mijn oldtimers wordt niet veel gereden. Wanneer daar een nieuwe ketting en eventueel tandwiel op gezet wordt, moeten die nooit meer vervangen worden.
Ik zou ook liever in het midden van de cassette fietsen, maar dan moet het voorblad veel groter worden en daar is geen plaats voor onder het kettingscherm. Die kransjes kosten maar 4 euro, dus dat zijn de kosten niet. De ketting is nog het duurst. Het voorblad was nog in goede staat. Misschien is dat bij de volgende ronde aan de beurt.
Op mijn oldtimers wordt niet veel gereden. Wanneer daar een nieuwe ketting en eventueel tandwiel op gezet wordt, moeten die nooit meer vervangen worden.
PROTEST!
Gaan jullie nu ook al over elektrische discuteren ?
dit is een forum van de oude fiets! zo gaat het naar mij idee de verkeerde kant op.
niet doen.
Gaan jullie nu ook al over elektrische discuteren ?
dit is een forum van de oude fiets! zo gaat het naar mij idee de verkeerde kant op.
niet doen.
Een bekend lid van vereeniging Den Ouden Fiets op weg op zijn electrischen fiets om zijn daag'lijks brood te gaan verdienen:
Toch vind ik sommige discussies over wat door de jaren heen is veranderd wel interessant. Dus wat was vroeger beter en wat nu.
Oude stadsfietsen hebben een brede ketting en moderne vaak een smalle, dus meer slijtage.
Oude buitenbanden hebben geen anti-lektechnologie en nieuwe wel, dus minder plakken.
Oude stadsfietsen hebben een brede ketting en moderne vaak een smalle, dus meer slijtage.
Oude buitenbanden hebben geen anti-lektechnologie en nieuwe wel, dus minder plakken.

Sportief fietsend!