Coventry Machinists' Co 1870

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4012
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door maartenB »

Afgelopen zomer kon ik in België bij een handelaar een wat vervallen en incomplete Coventry Machinists Co. uit 1870 kopen. Dat jaartal weet ik omdat ze alleen toen met houten wielen geleverd werden, kort erna werden het wielen met stalen spaken. Dit is het legendarische 'step and C-sping model', genoemd naar het opstapje en de opvallende zadelveer, zo anders dan bij de boneshakers van daarvoor.
Echt uniek is het achterwiel dat maar aan één kant is opgehangen. Door de jaren heen hebben verschillende fabrikanten dat idee weer opgepakt, maar CMC was in 1870 de eerste.
een foto van een fietser uit die tijd.
een foto van een fietser uit die tijd.
IMG_20241207_0001.jpg (457.72 KiB) 971 keer bekeken
mijn fiets bij aankoop.
mijn fiets bij aankoop.
eab6b016-acb2-4364-9e4b-02655efba641.jpg (277.35 KiB) 971 keer bekeken
Ik ben er nu mee bezig, veel schoonmaken, puzzelen en wat onderdelen aan het bijmaken. Zoals de beugel die je broek beschermt als je de bocht om gaat. Diverse assen, ringetjes etc. Een stukje spaak en houten wielrand van het achterwiel, dat was vrijwel geheel verdwenen.
Restant beugel, bouten gaan los na oplassen van hulpstukje
Restant beugel, bouten gaan los na oplassen van hulpstukje
20240905_200623.jpg (217.98 KiB) 971 keer bekeken
en de beugel is (bijna) klaar.
en de beugel is (bijna) klaar.
20241206_185533.jpg (249.9 KiB) 971 keer bekeken
nieuwe stukjes hout in het achterwiel.
nieuwe stukjes hout in het achterwiel.
20241127_101411.jpg (270.13 KiB) 970 keer bekeken
De lagers van het voorwiel bestaan uit 2 gietijzeren blokjes, die je bij slijtage dichter naar elkaar toe kunt stellen. De bovenste blokjes zijn er bij, de onderste ontbreken. En ga ik dus proberen erbij te maken. Datzelfde geldt voor het stuur, de cranks en de pedalen.
Het is allemaal erg elementair en ruw gebouwd: dit is echt het beginstadium van de fiets!
gietijzeren lagerblokjes met smeergaatje
gietijzeren lagerblokjes met smeergaatje
20241206_185711.jpg (240.48 KiB) 970 keer bekeken
Voorvork met lagerblokjes
Voorvork met lagerblokjes
20240905_200800.jpg (306.95 KiB) 969 keer bekeken

Heel leuk is dat ik gisteren wat van de dikke verflagen weghaalde en originele lak terugvond. Zwart, met een mooi wit biesje! Dat kan weer de basis vormen voor wat extra lakwerk hier en daar.
Originele belijning en restant zwarte lak
Originele belijning en restant zwarte lak
20241207_203713.jpg (338.44 KiB) 970 keer bekeken
20241207_203728.jpg
20241207_203728.jpg (294.24 KiB) 970 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2551
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door Maarten Waarlé »

Lekker bezig. dat wiel ziet er goed uit!
En die biezen wow, super
9Bicy6clet!!3
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Mooie ,,Hoge Bi,mooi dat de originele lak er nog onder zit en een mooie puzzel voor volwassenen ,veel plezier met het weer in orde brengen,

groetjes Hans
theodorus
Berichten: 450
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door theodorus »

Geweldige fiets aangeschaft Maarten, het oer model van de hoge bi.
Lomp maar toch sierlijk!
Gelukkig wel veel werk er aan, maar dat is jou wel toe vertrouwt
Ik ben benieuwt naar het eind resultaat
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4012
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door maartenB »

dank allemaal, vermeldenswaard is nog dat het voorwiel maar 80 centimeter meet! Dat is dus echt een boneshaker maat voorwiel, maar dan met een kleiner (55 cm) achterwiel voor de gewichtsbesparing. Inderdaad de basis voor de hoge bi.

Naar mijn idee moet er wel wat veel bijgemaakt worden, maar het is zeer de moeite waard, voor mij is dit een fascinerende overgangsfase in de fietsontwikkeling.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1602
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 8 dec 2024, 13.17 Lekker bezig. dat wiel ziet er goed uit!
Het is ongeveer rond en cosmetisch gerepareerd, maar geen gerestaureerd wiel ;)

Bij dit type wiel zit de velg om het hout heen gekrompen, dus de gebogen segmenten worden op de haakse stootvoegen tegen elkaar geperst.
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2551
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja dat klopt.
Ik heb ze wel eens bezig gezien op zo`n open dag op Eynderhoof openlucht museum in Nederweert (waar we ook eens naar toe gefietst zijn).
Heet stoken en om de velg krimpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4012
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door maartenB »

[/quote]
Het is ongeveer rond en cosmetisch gerepareerd, maar geen gerestaureerd wiel ;)

Bij dit type wiel zit de velg om het hout heen gekrompen, dus de gebogen segmenten worden op de haakse stootvoegen tegen elkaar geperst.
[/quote]

Dat zeg je goed, maar ik heb gerestaureerde houten wielen gezien waar ik van gruwel. Ik probeer zoveel mogelijk te bewaren wat oud is. Er wordt toch nooit meer op gefietst. In elk geval is dat niet mijn idee.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 738
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door wimjansen »

Wie weet of er nog eens op gefietst wordt, ik zag zelfs eens iemand op de fiets van Anna Pawlona rijden..
DCR gaat nooit verloren....
m-gineering
Berichten: 1602
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 8 dec 2024, 20.44

Dat zeg je goed, maar ik heb gerestaureerde houten wielen gezien waar ik van gruwel. Ik probeer zoveel mogelijk te bewaren wat oud is.
Het zal de Homo Mechanicus in mij zijn, maar ik blijf vinden dat je een raar en overbodig 'verhaal' aan de fiets hebt toegevoegd met die schuine zaagsnede. ;)
/Marten
Plaats reactie