Coventry Machinists' Co 1870
Coventry Machinists' Co 1870
Afgelopen zomer kon ik in België bij een handelaar een wat vervallen en incomplete Coventry Machinists Co. uit 1870 kopen. Dat jaartal weet ik omdat ze alleen toen met houten wielen geleverd werden, kort erna werden het wielen met stalen spaken. Dit is het legendarische 'step and C-sping model', genoemd naar het opstapje en de opvallende zadelveer, zo anders dan bij de boneshakers van daarvoor.
Echt uniek is het achterwiel dat maar aan één kant is opgehangen. Door de jaren heen hebben verschillende fabrikanten dat idee weer opgepakt, maar CMC was in 1870 de eerste.
Ik ben er nu mee bezig, veel schoonmaken, puzzelen en wat onderdelen aan het bijmaken. Zoals de beugel die je broek beschermt als je de bocht om gaat. Diverse assen, ringetjes etc. Een stukje spaak en houten wielrand van het achterwiel, dat was vrijwel geheel verdwenen.
De lagers van het voorwiel bestaan uit 2 gietijzeren blokjes, die je bij slijtage dichter naar elkaar toe kunt stellen. De bovenste blokjes zijn er bij, de onderste ontbreken. En ga ik dus proberen erbij te maken. Datzelfde geldt voor het stuur, de cranks en de pedalen.
Het is allemaal erg elementair en ruw gebouwd: dit is echt het beginstadium van de fiets!
Heel leuk is dat ik gisteren wat van de dikke verflagen weghaalde en originele lak terugvond. Zwart, met een mooi wit biesje! Dat kan weer de basis vormen voor wat extra lakwerk hier en daar.
Echt uniek is het achterwiel dat maar aan één kant is opgehangen. Door de jaren heen hebben verschillende fabrikanten dat idee weer opgepakt, maar CMC was in 1870 de eerste.
Ik ben er nu mee bezig, veel schoonmaken, puzzelen en wat onderdelen aan het bijmaken. Zoals de beugel die je broek beschermt als je de bocht om gaat. Diverse assen, ringetjes etc. Een stukje spaak en houten wielrand van het achterwiel, dat was vrijwel geheel verdwenen.
De lagers van het voorwiel bestaan uit 2 gietijzeren blokjes, die je bij slijtage dichter naar elkaar toe kunt stellen. De bovenste blokjes zijn er bij, de onderste ontbreken. En ga ik dus proberen erbij te maken. Datzelfde geldt voor het stuur, de cranks en de pedalen.
Het is allemaal erg elementair en ruw gebouwd: dit is echt het beginstadium van de fiets!
Heel leuk is dat ik gisteren wat van de dikke verflagen weghaalde en originele lak terugvond. Zwart, met een mooi wit biesje! Dat kan weer de basis vormen voor wat extra lakwerk hier en daar.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2560
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Lekker bezig. dat wiel ziet er goed uit!
En die biezen wow, super
En die biezen wow, super
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Hallo Maarten,
Mooie ,,Hoge Bi,mooi dat de originele lak er nog onder zit en een mooie puzzel voor volwassenen ,veel plezier met het weer in orde brengen,
groetjes Hans
Mooie ,,Hoge Bi,mooi dat de originele lak er nog onder zit en een mooie puzzel voor volwassenen ,veel plezier met het weer in orde brengen,
groetjes Hans
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Geweldige fiets aangeschaft Maarten, het oer model van de hoge bi.
Lomp maar toch sierlijk!
Gelukkig wel veel werk er aan, maar dat is jou wel toe vertrouwt
Ik ben benieuwt naar het eind resultaat
Lomp maar toch sierlijk!
Gelukkig wel veel werk er aan, maar dat is jou wel toe vertrouwt
Ik ben benieuwt naar het eind resultaat
Re: Coventry Machinists' Co 1870
dank allemaal, vermeldenswaard is nog dat het voorwiel maar 80 centimeter meet! Dat is dus echt een boneshaker maat voorwiel, maar dan met een kleiner (55 cm) achterwiel voor de gewichtsbesparing. Inderdaad de basis voor de hoge bi.
Naar mijn idee moet er wel wat veel bijgemaakt worden, maar het is zeer de moeite waard, voor mij is dit een fascinerende overgangsfase in de fietsontwikkeling.
Naar mijn idee moet er wel wat veel bijgemaakt worden, maar het is zeer de moeite waard, voor mij is dit een fascinerende overgangsfase in de fietsontwikkeling.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 1620
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Het is ongeveer rond en cosmetisch gerepareerd, maar geen gerestaureerd wiel
Bij dit type wiel zit de velg om het hout heen gekrompen, dus de gebogen segmenten worden op de haakse stootvoegen tegen elkaar geperst.
/Marten
-
- Berichten: 2560
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Ja dat klopt.
Ik heb ze wel eens bezig gezien op zo`n open dag op Eynderhoof openlucht museum in Nederweert (waar we ook eens naar toe gefietst zijn).
Heet stoken en om de velg krimpen
Ik heb ze wel eens bezig gezien op zo`n open dag op Eynderhoof openlucht museum in Nederweert (waar we ook eens naar toe gefietst zijn).
Heet stoken en om de velg krimpen
Re: Coventry Machinists' Co 1870
[/quote]
Het is ongeveer rond en cosmetisch gerepareerd, maar geen gerestaureerd wiel
Bij dit type wiel zit de velg om het hout heen gekrompen, dus de gebogen segmenten worden op de haakse stootvoegen tegen elkaar geperst.
[/quote]
Dat zeg je goed, maar ik heb gerestaureerde houten wielen gezien waar ik van gruwel. Ik probeer zoveel mogelijk te bewaren wat oud is. Er wordt toch nooit meer op gefietst. In elk geval is dat niet mijn idee.
Het is ongeveer rond en cosmetisch gerepareerd, maar geen gerestaureerd wiel
Bij dit type wiel zit de velg om het hout heen gekrompen, dus de gebogen segmenten worden op de haakse stootvoegen tegen elkaar geperst.
[/quote]
Dat zeg je goed, maar ik heb gerestaureerde houten wielen gezien waar ik van gruwel. Ik probeer zoveel mogelijk te bewaren wat oud is. Er wordt toch nooit meer op gefietst. In elk geval is dat niet mijn idee.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Wie weet of er nog eens op gefietst wordt, ik zag zelfs eens iemand op de fiets van Anna Pawlona rijden..
DCR gaat nooit verloren....
-
- Berichten: 1620
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Het zal de Homo Mechanicus in mij zijn, maar ik blijf vinden dat je een raar en overbodig 'verhaal' aan de fiets hebt toegevoegd met die schuine zaagsnede.
/Marten