Is er iemand die iets over deze crank kan zeggen?
Er is CEI, een N en een C te lezen.
De crank is hart op hart 180mm lang, heeft een gat van 16mm, is vernikkeld en is niet echt heel zwaar gebouwd.
Ik ben benieuwd én zoek er een linker crank bij.
Alvast bedankt voor de eventuele informatie.
Fotomaan schreef: ↑13 jul 2025, 18.18
Bedankt voor de linkjes.
Ik heb er snel even doorheen ‘gebladerd’ maar het is veel.
Vanavond zal ik er eens voor gaan zitten.
Je weet maar nooit.
CEI is (ook) Cycle Engineering Institute, een voorloper van de BSC standaards
m-gineering schreef: ↑13 jul 2025, 18.56
CEI is (ook) Cycle Engineering Institute, een voorloper van de BSC standaards
Dank daarvoor. In Engeland kom je ze inderdaad ook wel tegen; o.a. B.S.A. gebruikte dit concept. Het waren echter vooral de Fransen en de Belgen die veel van dit soort cranks produceerden.
m-gineering schreef: ↑13 jul 2025, 18.56
CEI is (ook) Cycle Engineering Institute, een voorloper van de BSC standaards
Dank daarvoor. In Engeland kom je ze inderdaad ook wel tegen; o.a. B.S.A. gebruikte dit concept. Het waren echter vooral de Fransen en de Belgen die veel van dit soort cranks produceerden.
Dat zo dan eventueel, in het geval dat etc een aanduiding kunnen zijn dat de cranks een CEI markering hadden omdat Franse draad het alternatief was
Fotomaan schreef: ↑13 jul 2025, 18.18
Bedankt voor de linkjes.
Ik heb er snel even doorheen ‘gebladerd’ maar het is veel.
Vanavond zal ik er eens voor gaan zitten.
Je weet maar nooit.
CEI is (ook) Cycle Engineering Institute, een voorloper van de BSC standaards
Interessant.
Ik vind dit als ik zoek naar Cycle Engineering Institute.
Here's a more detailed breakdown:
Standardization:
The CEI standardized the thread type in 1902, and it became British Standard BSCin 1938.
Wil dat zeggen dat het een Engelse crank is van voor 1938?
Het gaat over schroefdraad. Wat zou de bedoeling zijn geweest om het in een crank te stempelen?
Duidelijk maken dat er geen Franse draad gebruikt is?
Wil dat zeggen dat het een Engelse crank is van voor 1938?
Het gaat over schroefdraad. Wat zou de bedoeling zijn geweest om het in een crank te stempelen?
Duidelijk maken dat er geen Franse draad gebruikt is?
Dat klinkt best plausibel. Het was in de na-oorlogse decennia in ieder geval gebruikelijk om op cranks en de pedalen aan te geven om welke pedaaldraad het ging, 9/16" (Engels) of 14 x 1.25 (Frans) zijn bekende inscripties.
Setje Franse pedalen:
IMG_20240826_235631063_HDR(1).jpg (306.97 KiB) 119 keer bekeken
Wil dat zeggen dat het een Engelse crank is van voor 1938?
Het gaat over schroefdraad. Wat zou de bedoeling zijn geweest om het in een crank te stempelen?
Duidelijk maken dat er geen Franse draad gebruikt is?
Dat klinkt best plausibel. Het was in de na-oorlogse decennia in ieder geval gebruikelijk om op cranks en de pedalen aan te geven om welke pedaaldraad het ging, 9/16" (Engels) of 14 x 1.25 (Frans) zijn bekende inscripties.
Setje Franse pedalen:
IMG_20240826_235631063_HDR(1).jpg
Bedankt voor alle info.
Dan ga ik nu op zoek naar een vernikkelde slanke Engelse crank om te proberen er een set van te maken.
Er zijn wel cranks te vinden die voldoen aan de eisen behalve dan de lengte van 180mm.
Dergelijke cranks zijn vaak korter. 165mm, 170mm of 175mm
Ik ga zoeken.