achterlicht of reflector

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
EdMondain

achterlicht of reflector

Bericht door EdMondain »

Zo nu en dan ben ik aan het werk met mijn Gazelle 8v uit 1934. Ik had begrepen dat er nog geen achterlicht verplicht was. Mijn vraag is of er een reflector of een achterlicht op de fiets zat. Als ik in de brochure uit 1930 kijk zie ik dat een achterlicht bij de prijs was inbegrepen. En zo ja heeft iemand een idee welk achterlicht dit kan zijn geweest.

Groet van Edmond
regina

Re: achterlicht of reflector

Bericht door regina »

hai ed als er een achterlicht opheeft gezeten dan zit er wel een gaatje in het spatbord en dan is het waarschijnlijk een koets geweest ik hoop je hiermee te hebben kunnen helpen groetjes regina
berkers41

Bericht door berkers41 »

Mijn Gazelle uit 1932 heeft dit achterlicht: zie foto.
Bijlagen
Of dit een Koets is weet ik niet zeker.
Of dit een Koets is weet ik niet zeker.
Gazelle-1932-achterlicht.jpg (19.52 KiB) 5447 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Even reageren op de achterlicht-vraag,

Ik heb de tekst eens opgezocht maar Gazelle bedoelt in 1930 met toebehoren ''een achterlicht'' niet een ding met een lampje maar een reflector.

Die worden vanaf eind jaren 20 op nederlandse fietsen gemonteerd en dan zie je ze ook in de diverse catalogi verschijnen.

Overigens een uitvinding van de firma Lea & Francis , omstreeks 1908.

Gazelle`s tot en met 1934 hebben de achterspatbord compositie zo als Fongers. Een wat hoger gemonteerde spatbordbeugel met daaronder een reflector

In 1935 waarschijnlijk met de introductie van het witte achterspatbord komt de spatbordbeugel wat lager te zitten en
wordt het achterlicht net boven het hertje gemonteerd.
Nog altijd met de brede Gazelle ''oer-spatborden''
In 37 of 38 ontstaat het smallere Gazelle spatbord met het bekende varkensneus achterlicht.

Electrische achterlichten zijn (een enkele voorloper daargelaten) niet zo oud. eind jaren 30 komen ze op de markt.
Het lampje op de Gazelle van Berkers41 is een spanninga en daar zijn advertenties van uit 1940. Ik denk dat het uit 1939 stamt.

Groeten,
Maarten
berkers41

Bericht door berkers41 »

Maarten Waarlé schreef: Gazelle`s tot en met 1934 hebben de achterspatbord compositie zo als Fongers. Een wat hoger gemonteerde spatbordbeugel met daaronder een reflector................Het lampje op de Gazelle van Berkers41 is een spanninga en daar zijn advertenties van uit 1940. Ik denk dat het uit 1939 stamt.
Ik moet tot mijn schaamte bekennen, dat ik een verkeerde foto heb genomen van het achterlicht. Overigens heeft Gazelle die verschroomde Spanninga achterlichtjes lichtjes gebruikt tot ver in de sixties, maar swat!
Op mijn Gazelle uit 1932 zat een los, wit overspatbordje. Dat was vastgezet met het hertje-logoplaatje van de spatbordbeugel. DAARONDER zit nog een gaatje, waarschijnlijk voor de reflector: zie foto. Helemaal volgens het verhaal van Maarten, dus.
Bijlagen
opzet-spatbord-wit.jpg
opzet-spatbord-wit.jpg (74.14 KiB) 5432 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Mijn Gazelle no 7 (1931) heeft dat ook zie foto:
Gazelle 1931
Gazelle 1931
002.JPG (335.05 KiB) 5404 keer bekeken
Net zo als bij de fiets van Jacques zat hier een wit overzetstukje op maar ze hadden daartoe een bevestigingsgat geboord wat nog net zichtbaar is boven het gazelle plaatje

Groeten,
Maarten
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Bedankt voor jullie reacties.

Een vreemd gezicht zo'n spatbord zonder wit, het wordt dan meer een buitenlandse fiets. Maar ik denk dat ik toch voor deze facelift ga inclusief reflector. Mijn achterlicht is toch bijna altijd kapot.

Groet van Edmond.
Plaats reactie