Er zijn door mij ook al aardig wat spieën vernield maar uiteindelijk heb ik het toch aardig in mijn vingers gekregen.
Er is mij ooit verteld dat een spie van boven naar beneden gemonteerd moet worden als de kranck naar voren staat.
Het schijnt iets te maken te hebben met het verdelen van de krachten op het schuine vlak
Een nieuwe spie is eigenlijk alleen maar noodzakelijk als ie te ver in de kranck verdwijnt.
Het rechtzetten gebeurt inderdaad door het hellende vlak van de spie in een andere hoek te vijlen.
Daarom zijn spieën ook altijd 'iets te dik'. Als er te veel weg gevijld is dan moet er een andere in.
De spieën zijn van zeer zacht staal gemaakt wat makkelijk te vijlen is. Het kleinste beetje wat je weg vijlt heeft al veel effect.
Vijlen, kijken, vijlen, kijken, vijlen, kijken enz. enz. Net zo lang tot het goed is.
In dat hele proces wil het wel eens fout gaan. Het overkomt me nog steeds en dan is het gewoon opnieuw beginnen
Het tandwiel is overigens van Granat. Volgens mij komt dat uit Hongarije. Die maakten ook naven.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.