Weer een hoge bi erbij!

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé

Re: Weer een hoge bi erbij!

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten, ik ben wel in voor oude catalogi op de groep dus als je eens tijd hebt.

Ik ben benieuwd wat jou motivatie is voor de gedachte dat dit een CMC is.
Temeer daar de achternaaf van Bown is . Ik zou dat eerder als een argument zien dat het een licenciebouw is ,toch?

Groeten,
Maarten
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Ik stap niet meer op een hooge bi
Dat is niks voor mij, laat mij maar lekker rolschaatsen!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
maartenB

Bericht door maartenB »

Nou het is natuurlijk geen 100% CMC want hij mist een framenummer, maar ik kan me goed voorstellen dat hij wel bij CMC is gebouwd, maar elders geassembleerd.
De reden is vooral het voorwiellager, dat de grove CMC vertanding heeft en niet de fijnere S&N vertanding. Ook het opstapje kan bij nader inzien CMC zijn, kijk maar op de catalogus afbeelding van 1887. Daar zie je niet de bekende fixed step van CMC maar een verstelbare.
Een belangrijk verschil met een échte CMC is de crank, daar zitten niet van die 'hapjes' in.

De achternaaf heb ik zo geen verklaring voor. Ook als het een 100% CMC-kloon is verwacht ik daar geen Bown lagertje.
Maar je weet niet hoe het ging bij CMC.
Ik weet wel dat ze veel te lang hebben voortgeborduurd op hun modellenreeks van rond 1881 (Special en Universal Club) en pas in 1887 met deze tangentiaal gespaakte fiets kwamen. Daarmee liepen ze echt achter de markt aan en als je de beschrijvingen van de Stanley shows bekijkt in The Irish Cyclist (V-CC) dan zie je dat er ook geen enkele aandacht meer is voor ontwikkelingen op het gebied van de hoge bi. Alleen de rational krijgt nog aandacht.
Dus: CMC kwam te laat met dit model, heeft er verschrikkelijk weinig verkocht (er zijn er verder geen bekend) , en misschien hebben ze zich de moeite voor het ontwikkelen van een eigen tangentiaal achterasje wel bespaard. Op die achteras zit wel zo'n typisch olie-afsluitdopje met dik handvat, zoals je op alle CMC's ziet.
Maar zoals altijd: we kennen de historie niet. Ik neem aan dat het gewoon een Duitse CMC kloon is, gebouwd in Duitsland met onderdelen uit Coventry of met onderdelen die ze zelf hadden gemaakt; wie zal het zeggen?
Maar misschien levert de voornaaf nog wat nieuwe gegevens op?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Ja jouw fiets lijkt ook een CMC kloon. Vooral de stuurbevestiging doet er sterk aan denken.
Heel anders is echter dat je van die kleine Bown voorwiellagertjes hebt: die heeft CMC niet gebruikt. Ik meen dat Opel ze wel gebruikte.

Afgelopen jaar heb ik erg veel kennis opgediept over safeties van Adler: vast en zeker kom ik de komende tijd veel te weten over de hoge bi's van Adler en Opel. Ik hou je op de hoogte.
groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Ja precies ,
Ik herken het van de vermoedelijke Seidel & Naumann hoge bi die ik eens had. Je vraagt je af of er delen verscheept zijn van Coventry naar Dresden of dat ze alle dingen zelf maakte.
De bijkomende factor is dat in de loop der jaren onderdelen veranderde. Zo kon ik de ANWB CMC special club niet vergelijken met de vermoedelijke S&N special club omdat er misschien wel
5-6 jaar tussen zat qua bouwmoment. Sommige onderdelen waren exakt het zelfde maar lagers bijvoorbeeld weer behoorlijk anders. Zowel van voor als achterwiel.

Daar is toch nog veel in de mist van het verleden.
Hoe zijn de overeenkomsten geweest; een maal betalen voor het ontwerp? betalen per oplage(kwartje per fiets)? inkoop CMC onderdelen ? Alles zelf maken of elders inkopen?
puur jatwerk?

Ik ben benieuwd of we er eens achter komen.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Ondanks dat ik al met 3 projecten bezig ben, de afgelopen week toch even de hoge bi uit elkaar getrokken.
Bijgaand een foto van het lager van het voorwiel, dat nog in goede staat verkeert.
Het is een echt groefkogellager. De as van het voorwiel steekt in de middelste bus. Die draait met relatief kleine kogels van 6,35 mm (1/4 inch) in twee helften, die beide in schroefdraad geklemd zitten. Bovenaan direct in de vork, onderaan met een halvemaanvormige klem.
De lagerschaal aan wielzijde zit met een schroefje geborgd tegen losdraaien, de schaal aan crankzijde is stelbaar en wordt geborgd met een plaatje en een kartelring.
Bijlagen
IMG_0213.jpg
IMG_0213.jpg (92.94 KiB) 6572 keer bekeken
Maarten Waarlé

Ha Maarten,

Ik heb ter vergelijk eens gekeken naar de constructie van mijn Coventry Machinist Universal club.
Even ter introductie aan wie dit nog meer leest;
Dit is de fiets waar het gaat om het vergelijkingsmateriaal.
Coventry Machinist Co Universal club plm 1885
Coventry Machinist Co Universal club plm 1885
005.JPG (313.95 KiB) 6538 keer bekeken
Een Universal Club van Coventry Machinist.
Uit de catalogus blijkt dat dit model (met een enkele rij kogels in de voorwiellagers) in 1885 als nieuw werd gepresenteerd. De Universal club van daar voor had een dubbele rij kogels zo als de Special club had.

Ik heb voorzichtig maar voor een tweede keer deze lagers aan een kant los gehaald en ze blijken voor een groot gedeelte overeen te komen met jouw lagers Maarten.
Kogels 1/4 inch
Kogels 1/4 inch
002.JPG (307.75 KiB) 6538 keer bekeken
klein verschil zit `m in de montage van de bouten in de vork.
Bij mijn fiets zit de schroefdraad in het vorkgedeelte en schroef je dus de bouten van onder af in de vork.
Bij jouw model hebben ze dat los gelaten en op een meer natuurlijke manier vast gezet (koppen boven moeren onder)

Ik ben bij het demonteren ook weer de typische geheel conische spie tegen gekomen. Je schreef me dat jou fiets dat ook heeft.
crank`s met conische spieën
crank`s met conische spieën
001.JPG (330.43 KiB) 6538 keer bekeken
Vreemde constructie maar we weten intussen wel dat er in het begin van de fiets nog al wat geexperimenteerd is en dat ook niet alles meteen de juiste vorm had. Eigenlijk wel leuk die
afwijkende en verrassende onderdelen.
Ik moet ook zeggen dat dit schroeven aan het lager weer
een goed gevoel geeft. Ze zijn zo aantrekkelijk die hele vroege fietsen.
Ik kan daar echt geen genoeg van krijgen.
Deze CMC gaat ook weer een keer rijden, wel met zo veel mogelijk behoud van het huidige uiterlijk. Geen verf en al helemaal geen plamuur.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Maarten,
Dat is erg mooi, dat je die CMC even hebt willen opereren!
Mijn fiets heeft dus inderdaad enkele 'club' lagers.
Maar bij mijn fiets zijn de cups niet hol-afgerond, maar gewoon recht afgeschuind. Wel een vreemde constructie, maar het werkt want de lagers lopen ongelooflijk licht met nieuwe kogeltjes.

Hier een plaatje van de voornaaf. De spaken zijn eruit, er is er helaas eentje gebroken ...

Ik zet alle blanke delen in de Osmo parketwas (tip van Hans). Ik heb buiten in de regen een proefje liggen met verschillende soorten was, uitgepoetst en niet-uitgepoetst. Daar blijkt uit dat geen enkele meubelwas ook maar enige bescherming tegen roest biedt. Enkel deze Osmo was (vloeibaar, heel makkelijk op te brengen, te koop per liter) werkt. en dan nog alleen als je het niet uitpoetst. Dus, even met de vinger insmeren, laten opdrogen en klaar. Je ziet er niets van en het droogt fraai op, een beetje zijdeglans.
Bijlagen
IMG_0218.jpg
IMG_0218.jpg (58.84 KiB) 6500 keer bekeken
Maarten Waarlé

Wat me opvalt is dat het fixatieplaatje bij jouw fiets een smaller deel heeft waar die bij mijn fiets door loopt.
Voordeel van dat slanke model zal denk ik zijn dat je het weg kan draaien zonder de bout helemaal los te draaien.
Bij mijn fiets moet je ,wil je het lager afstellen de hele bout er uit halen om het fixatiepalletje los te kunnen nemen.

Trouwens, wat zijn die naven bij zo`n tangentiaal gespaakte
anders geworden zeg. geperste plaat daar lijkt het op, die flens.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik hoop dat er mensen zijn die dit ambachtelijke restauratiewerk interesseert. ik geef toch nog maar even een update:

Ik heb een kopie gemaakt van de 'jasbeschermer' , dat is het beugeltje dat bovenaan de voorvork zit en dat voorkomt dat de band bij het sturen tegen je bovenbenen aan komt. 5 mm staf afgeslepen tot 4,5 mm, daarna gebogen en het achterste deel (waar de bocht zit) plat geslagen. Nu ligt het buiten te roesten - zonder S39, ik heb de tijd.
IMG_0245.JPG
IMG_0245.JPG (201.44 KiB) 6417 keer bekeken

Afgelopen week flink bezig geweest met het stuur, dat begint er nu op te lijken. Dikwandige buis (thanks Maarten W.) van 16 x 4 mm afgedraaid tot 14,2 mm, de gewenste stuurdikte. Met wat stoken en met vallen en opstaan redelijke rondingen erin gebogen. Vervolgens van massief staal twee staafjes gedraaid die in het 'hoofd"(het midden dus) worden gestoken. Ze worden bij CMC's geborgd met een tapse spie, dus zonder plat stuk. Ook die spietjes heb ik nagemaakt, op de foto zijn ze nog zonder schroefdraad aan de onderzijde.
Zoals je ziet moet het stuur aan de uiteinden worden afgezaagd waarna er dwarse handvatten op worden gemonteerd. Ook die heb ik op de draaibank gemaakt.
Ook zichtbaar zijn de twee plaatsen waar het stuur nog moet worden gelast. Daar worden de staafjes verbonden met de holle gebogen stuurbuizen. Voordeel is dat ik met deze constructie precies kan bepalen hoe ver de omlaag gebogen delen van het stuur naar achteren steken. Zo krijg ik een behoorlijk symmetrisch stuur, hoop ik.
In elk geval wordt het stevig zat.

Tot zover,
groetjes,
Maarten
Bijlagen
IMG_0414.JPG
IMG_0414.JPG (81.02 KiB) 6417 keer bekeken
IMG_0413.JPG
IMG_0413.JPG (70.97 KiB) 6417 keer bekeken
IMG_0415.JPG
IMG_0415.JPG (72.31 KiB) 6417 keer bekeken
IMG_0416.JPG
IMG_0416.JPG (58.61 KiB) 6417 keer bekeken
Plaats reactie