Transportfiets Phoenix 372016

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
maartenB

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door maartenB »

nee, ho, we zijn Tilburgers onder elkaar, maar die opmerking over Hongarije komt van Charles, niet van mij!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

De enige manier om ze min of meer recht te krijgen was met één spie naar voren en één naar achteren.
Als je beide spieën gemonteerd hebt wijst ook inderdaad één naar voren en één naar achteren. Of één naar boven en één naar beneden, zoals je wilt, afhankelijk van de stand van de pedalen met cranks. En zoals Charles het schreef heb ik het ook geleerd: bij de montage moet de spie van boven naar beneden er in, als de crank naar voren staat (fiets rechtop, niet op z'n kop!). Dan komen de grootste krachten op het brede einde van het spievlak terecht en niet op de smalle, zeiden ze.

Daar is echter wel wat op af te dingen. Het geldt wel voor de linker crank, maar bij de rechter crank werken de krachten andersom omdat daar niet de crank de as aandrijft maar de as de crank (vanuit de linker trapper). De kracht vanuit de rechter trapper gaat rechtstreeks via het kettingwiel en de ketting naar de achternaaf, hier worden alleen de geringere kantelkrachten van de rechter crank via de as aan de bracket doorgegeven.

Enfin, belangrijk is dat je beide cranks op dezelfde wijze inslaat, dus b.v. crank naar voren = spie van boven naar beneden erin. Als er dan geen grove fabricagefout in de as of de cranks zit (heb ik nog nooit meegemaakt) blijft alleen de schuinte (hoek) van het spievlak als enige variabele over. Leg beide spieën naast elkaar, kijk of ze even schuin gevijld zijn en dat zaak MOET kloppen.

Nog even over Hongarije:
Het tandwiel is overigens van Granat. Volgens mij komt dat uit Hongarije. Die maakten ook naven.
Dit zou meneer Williams veel pijn gedaan hebben. :cry: Het logo op het tandwiel is niet van Granaat maar van de oude en befaamde Engelse fabrikant van kettingwielen, Edward Williams uit Birmingham. Het kettingwiel in jouw fiets is van het seizoen 1962 (= tussen zomer 61 en zomer 62).

Groeten,
fietser
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Oewaaah!!! Onvergeeflijke fout van mij :oops: :oops: :oops:
Ik meende het logo van Granat te herkennen.
viewtopic.php?f=40&t=1139&p=6817

Nou ja, weer wat geleerd zullen we maar zeggen :?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

maartenB schreef:nee, ho, we zijn Tilburgers onder elkaar, maar die opmerking over Hongarije komt van Charles, niet van mij!
Haha nu word het nog erger aangezien het ook nog een verkeerde opmerking lijkt geweest te zijn :P
Moet niet gekker worden!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

In Tilburg zeggen ze

'Daan zedde vaon de stroat aaf' ;)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Heb de fiets van zijn rek ontdaan en alles geschuurd en behandeld tegen de roest. Alle plekken die geroest waren heb ik in de lak gezet, zwart.
Ook het frame en de spatborden heb ik aangestipt en overgestreken met zwarte lak die ik zachtjes weg geveegd heb. Hoop dat de fiets zo een beetje zijn glans terug gaat krijgen maar dat gaan we nog zien. Het blijft leuk om er mee bezig te zijn, lukt het niet dan ga ik een andere oplossing zoeken!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie