Gazelle herenfiets van de kaasboer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
btn1965

Re: Gazelle herenfiets van de kaasboer

Bericht door btn1965 »

maartenB schreef:Fraai bewaarde en opmerkelijk originele fiets. Pedalen wordt lastig, die met 'GAZELLE' in de rubberblokken zijn langzamerhand erg duur geworden.
Maar gewone blokpedalen (beetje roestig, passend bij de fiets) zijn nog wel te krijgen op beurzen e.d. Misschien heb ik ook nog wel een setje voor je.
Gazelle handvatten uit die jaren heb ik zeker nog liggen.

Verder: oppoetsen, lagers nieuw in het vet, maar zeker niet gaan herlakken! Dit is echt een mooi bewaarde fiets.
Ik zou ook aan zo'n transfer op de buis niet gaan rommelen. Die slijtage hoort bij de jaren. Kijk maar eens in de spiegel (of naar je opa, ik weet niet hoe oud je bent :D
Zadel zou ik trouwens ook niks aan doen, maar misschien ben ik wel extreem behoudzuchtig.
groetjes en veel plezier ermee,
Maarten
Beste Maarten,

Dank voor je reactie, ik vindt het erg fijn dat een ieder op dit forum beginners zoals ik opvangt. Dat is niet altijd zo uit mijn ervaring met de Citroen DS.
Inmiddels heb ik via markplaats een set handvatten (jaren 50) gevonden en komen mijn kant op. Voor de trappers wil ik nog even wachten als ik erachter ben gekomen welke trapas in deze fiets zit.) Maar voor de trapper meld ik me wel voor je aanbieding, waarvoor mijn dank Maarten

Volgens de brochure moet er een 45mm Thompson-trapas in zitten, maar dat is zeker niet te zien aan de buitenkant, toch?

Het lakwerk wil ik eerst helemaal schoon hebben voordat er iets mee ga doen. @Ed vertelde al dat de schoonheid van een oude fiets van 61 jaar best gezien mag worden. Het is alleen wel van belang dat de conditie er niet op achteruit zal moeten gaan. Met name bij het logo No1 zit de beschadiging echt op het bot. En wie weet is dit de enige en hoort het bij deze fiets, wie ben ik denk ik dan...

Deze december maand heb ik veel vrij (Onderwijs, om me op dit project te gaan verdiepen. Ik moet namelijk nog veel leren, met name het gereedschap maak ik me wel een beetje zorgen. Ben als de dood om de trapas te beschadigen omdat ik niet het "speciale" gereedschap heb gebruikt.

gr
Frank
Waarom stilstaan
asterduc

Bericht door asterduc »

btn1965 schreef:Het bieswerk zit bedekt onder een dikke lag vet uit de stal van de kaasboer.
hoe meer dat ie bedekt is met vet, des te mooier gaat het chroom, de lak en het bieswerk er onder uit komen.

Werk met geduld, een foute schuurbeurt is moeilijk terug te zetten, er zit namelijk geen 'redo' toets op zulk werk, wat ik wel jammer vind :lol:

Vergeet ook geen foto te nemen van die 'echte' trapas, dan zullen de tips om hem te demonteren en monteren snel verschijnen.

Verder staat hij nog wel mooi in de lak vind ik. Zeer nette fiets.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
btn1965

Bericht door btn1965 »

Vraag: Dit lijkt mij een fietspomp houder voor boven en onder. Wat voor soort pomp hoort hier bij, en is de onderste bevestiging nog heel? graag advies
Bijlagen
Pomphouder onder.jpg
Pomphouder onder.jpg (65.28 KiB) 5699 keer bekeken
Fietspomphouder boven.jpg
Fietspomphouder boven.jpg (43.59 KiB) 5699 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

De Dynamo is van Lucifer type Baby 800 met serienummer K393020

Prachtig exemplaar dik onder het vuil van de stal. Water en een sopje zal straks veel veranderen denk ik.
Bijlagen
Lucifer Baby 800 vooraanzicht.jpg
Lucifer Baby 800 vooraanzicht.jpg (53.79 KiB) 5698 keer bekeken
Lucifer Baby 800 zijaanzicht.jpg
Lucifer Baby 800 zijaanzicht.jpg (54.2 KiB) 5698 keer bekeken
Waarom stilstaan
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Een fiets van kaasboer Jan?
Daar heb ik laatst ook een halve Gazelle vandaan geplukt.

Mooie fiets. Ik had ooit een Gazelle die veel op de jouwe lijkt en daar zat een zwarte metalen pomp op van het engelse merk Bluemels. De pomp heb ik nog steeds maar zit nu op een andere fiets.

De pomphouders lijken me wel intact want er hoeft maar een verende houder te zijn.

Succes met je project.

Groet van Edmond.
btn1965

Bericht door btn1965 »

EdMondain schreef:Een fiets van kaasboer Jan?
Daar heb ik laatst ook een halve Gazelle vandaan geplukt.

Mooie fiets. Ik had ooit een Gazelle die veel op de jouwe lijkt en daar zat een zwarte metalen pomp op van het engelse merk Bluemels. De pomp heb ik nog steeds maar zit nu op een andere fiets.

De pomphouders lijken me wel intact want er hoeft maar een verende houder te zijn.

Succes met je project.

Groet van Edmond.
Ja, klopt de fiets kwam van kaasboer Jan uit Lekkerkerk... :D
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Montage is begonnen, alle grote onderdelen eerst verwijderen en opslaan. Start met het frame en de trapas. Afgelopen veel onderdelen eerst in de kruip olie gezet, om vervolgens de volgende dag rustig los te draaien.

Het frame is leeg op alleen de trapas na, en daar heb ik toch de experts voor nodig hoe nu verder te demonteren. Ik weet ook nog niet welke trapas erin zit.

....
Bijlagen
Trapas sleutel.jpg
Trapas sleutel.jpg (58.34 KiB) 5637 keer bekeken
Trapsas zonder moer.jpg
Trapsas zonder moer.jpg (65.57 KiB) 5637 keer bekeken
Hoe nu verder....
Hoe nu verder....
trapas met moer.jpg (54.04 KiB) 5637 keer bekeken
Waarom stilstaan
asterduc

Bericht door asterduc »

btn1965 schreef:Het frame is leeg op alleen de trapas na, en daar heb ik toch de experts voor nodig hoe nu verder te demonteren. Ik weet ook nog niet welke trapas erin zit.
duidelijk een Thompson trapas.

De asmoertje los, één cup van de as draaien en het zaakje valt er zo uit. Zorg dat de andere cup op haar plaats blijft, dan hou je dezelfde as uitlijning.
Identiek exemplaar op onderstaande foto.
Let wel op, er zitten nog kogels (of kogelringen) in. Die staan niet op deze foto.
Bijlagen
thompson kaasboer.jpg
thompson kaasboer.jpg (32.82 KiB) 5608 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
btn1965

Bericht door btn1965 »

asterduc schreef:
btn1965 schreef:Het frame is leeg op alleen de trapas na, en daar heb ik toch de experts voor nodig hoe nu verder te demonteren. Ik weet ook nog niet welke trapas erin zit.
duidelijk een Thompson trapas.

De asmoertje los, één cup van de as draaien en het zaakje valt er zo uit. Zorg dat de andere cup op haar plaats blijft, dan hou je dezelfde as uitlijning.
Identiek exemplaar op onderstaande foto.
Let wel op, er zitten nog kogels (of kogelringen) in. Die staan niet op deze foto.
@ed, dank voor je antwoord. In het boek van Bert Alfrink lees ik " De as wordt vanaf de rechterkant in de bracket geplaatst en aan de linkerkant wordt de stelconus met linkse draad op de as geschroefd. Er staat er alleen niet bij hoe ik die stelconus los krijg. Is daar een speciale sleutel voor?
Waarom stilstaan
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Even voor de duidelijkheid: Op de as zitten twee conussen. De cups zitten in het bracket geperst.**
Een gewone as heeft meestal alleen een stelconus aan de linkerkant. Een reparatie-as heeft twee stelconussen, één voor de kettinglijnafstand en één voor de speling.

**Dit is overigens niet bij alle systemen het geval. Mijn Fauber-trapassen op de Zweedse legerfietsen (one piece bracket-crancks thompson) hebben ingeschroefde cups.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie